czwartek, 9 października, 2025
Strona głównaAktualnościE-Optifuel Challenge – pierwszy konkurs ekonomicznej jazdy elektrykami

E-Optifuel Challenge – pierwszy konkurs ekonomicznej jazdy elektrykami

W Kielcach odbył się pilotażowy konkurs E-Optifuel Challenge – pierwszy w Polsce, a nawet w Europie. To już 12. edycja konkursu na racjonalną jazdę, tym razem jednak kierowcy rywalizują, pokonując trasy konkursowe elektrycznymi pojazdami.

To symboliczny krok, który ma pokazać dojrzałość oferty Renault Trucks na polskim rynku. W konkursie bierze udział 6 kierowców, wybranych spośród najlepszych wyłonionych z poprzednich edycji. Każdy z nich pokonuje trzy trasy trzema różnymi pojazdami: zestawem z ciągnikiem Renault Trucks T E-Tech, dystrybucyjnym D16 E-Tech i dostawczym Masterem E-Tech. Pojazdy te po raz pierwszy stanęły do bezpośredniego, praktycznego testu efektywności energetycznej w warunkach zbliżonych do codziennej eksploatacji.

E-OptiFuel Challenge

– Zrobiliśmy coś, czego nikt przed nami nie zrobił – konkurs jazdy racjonalnej w pełni elektrycznymi pojazdami. Kameralnie, ale wyjątkowo. To dla mnie osobiście ważny moment: dowód, że mamy dojrzały, sprawdzony produkt, który nie boi się deszczu, wiatru i kieleckiej pogody – mówi Łuksza Kurcbard z Renault Trucks Polska.

E-Optifuel Challenge – lata doświadczeń

Warto przy okazji przypomnieć, że pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2008 r. Był to pierwszy konkurs nie tylko w Polsce, ale i w Europie, który miał wyłonić najlepszego kierowcę w racjonalniej jeździe ciężarówką. Udowadniał również, jak bardzo mogą być efektywne pojazdy Renault Trucks, gdy kierowca jest dobrze wyszkolony.

– Zrobiliśmy coś, czego nikt przed nami nie zrobił, konkurs jazdy racjonalnej w pełni elektrycznymi pojazdami – zwraca uwagę Łukasz Kurcbard z Renault Trucks Polska.

– Od początku chcieliśmy promować zasady jazdy racjonalnej. Dziś robimy to w świecie elektrycznym – podkreśla Łukasz Kurcbard.

Formuła tegorocznej rywalizacji została ograniczona i ma charakter pilotażowy. Do udziału zaproszono kierowców uznawanych za największych fanów marki, uważnie śledzących jej działania. Tak się złożyło, że było to dla nich pierwsze spotkanie nie tylko z ciężkim samochodem elektrycznym, ale nawet z elektrycznym dostawczakiem.

E-OptiFuel Challenge

– Tym bardziej ciekawi nas, jak perfekcyjni mistrzowie jazdy racjonalnej poradzą sobie bez doświadczenia za kierownicą elektryka. Z tego, co widzimy, wyniki są równie dobre, jak w przypadku pojazdów z silnikiem Diesla – dodaje Łukasz Kurcbard.

Wyniki zostały ogłoszone podczas wieczornej gali. Zwycięzca został wyłoniony na podstawie sumy punktów z trzech przejazdów i testu teoretycznego (maksymalnie 200 punktów).

– To pierwszy taki tytuł w Polsce: mistrz jazdy racjonalnej E-Optifuel. Ma być emocjonująco, ale też edukacyjnie. Chcemy pokazać, że zasady rozsądnej jazdy działają tak samo w pojazdach elektrycznych jak w dieslu. Szukamy tu kompromisu między prędkością a zużyciem energii – mówi Łuksz Kurcbard.

E-Optifuel Challenge – 3 pojazdy

Do konkursu wystawiono trzy reprezentatywne pojazdy Renault Trucks, każdy na trasie odpowiadającej typowym warunkom eksploatacji:

  • Master E-Tech: gęsto zabudowany teren z licznymi ograniczeniami i przejściami dla pieszych (kierunek lotniska w Masłowie i Zalew w Cedzynie).
  • D16 E-Tech(dystrybucyjny): miks krętych, pagórkowatych dróg technicznych, fragmenty starej „siódemki” i odcinek drogi ekspresowej w kierunku Warszawy.
  • Ciągnik siodłowy T E-Tech z naczepą: odcinek drogi ekspresowej do pierwszego węzła w Kielcach i powrót.

Obciążenia odzwierciedlają realną pracę pojazdów: ciągnik ma ładunek o masie 22 ton, D16 około 4 ton, a Master 500 kg. Średnie dystanse wynosiły od 31,5–34,5 km na pętlę, z czasem przejazdu około 40–45 minut, w terenie miejscami wyraźnie górzystym.

E-OptiFuel Challenge

„Wzór Kurzbarda-Majaka” – prosty, ale skuteczny algorytm oceny – pozostaje sercem metodyki: relacja zużycia energii do prędkości średniej wyznacza racjonalność jazdy, czyli najlepszy kompromis między tempem a efektywnością.

– Paliwo to energia chemiczna, a tu mamy energię elektryczną. Zasada jest ta sama – wyjaśnia Łukasz Kurcbard.

Z uwagi na mieszane pochodzenie pojazdów (D16 przyjechał z Francji, Master bez ciężarowej telematyki) wyniki spisywano z tablic rozdzielczych. Pomiar czasu obywał się przy użyciu stopera, by w razie potrzeby wyznaczyć prędkość średnią.

A jakie wyniki mieli instruktorzy?

Częścią konkursu Optifuel było mierzenie się uczestników z wynikami instruktorów. W ostatnich edycjach, uczniowie bardzo zbliżali się do kunsztu w ekonomicznej jeździe mistrzów. Wyniki zużycia energii trenerów na konkursowych trasach wyglądały następująco:

  • T E-Tech (ciągnik): 107 kWh/100 km, zużycie baterii 8–9% na pętlę około 32,5 km.
  • D16 E-Tech: 63 kWh/100 km, około 7% baterii na pętlę; bardzo trudne podjazdy wpływały na profil zużycia.
  • Master E-Tech: 19,8 kWh/100 km w terenie zabudowanym; w trakcie konkursu padły już wyniki niższe o ok. 1 kWh/100 km przy niższej prędkości średniej.

Każdy pojazd wykonuje pętle z bezpiecznym zapasem energii: typowo ~10% zużycia na przejazd i finalnie pozostaje 30–40% rezerwy bez potrzeby doładowań w trakcie konkursu.

E-OptiFuel Challenge

Test teoretyczny

Oprócz jazd uczestnicy musieli też rozwiązać test teoretyczny. Obejmował on 20 pytań, które dotyczyły budowy i specyfikacji pojazdów elektrycznych Renault Trucks oraz zasady jazdy racjonalnej. Rozwiązując test na 100%, można było uzyskać 20 punktów na 200.

– Chcemy, by E-Optifuel stał się stałym elementem kalendarza, tak jak jego spalinowy pierwowzór. Dzisiejsze wyniki pokazują, że elektryczne ciężarówki i dostawczaki Renault Trucks są gotowe na codzienność. Od miasta, przez dystrybucję, po trasę ekspresową – podsumowuje Łukasz Kurcbard.

Wieczorna gala wyłoniła pierwszego w Polsce mistrza jazdy racjonalnej w elektrykach – tytuł symboliczny, ale podparty konkretnymi danymi z realnej trasy.

Rozgrywka miała miejsce w nowo otwartym serwisie Renault Trucks Tandem Trucks w Kajetanowie koło Kielc.

A zwycięzcą jest…

Pierwsze miejsce i tytuł mistrza zdobył Piotr Krahel. Drugą pozycję zajął Artur Sumbar, a trzeci był Tomasz Leki.

Zwycięzcy E-Optifuel Challenge w towarzystwie organizatorów konkursu. Od lewej: Łukasz Kurcbard, Renult Trucks Poland, Tomasz Leki, drugi wicemistrz, Artur Sumbar, wicemistrz, Piotr Krahel, mistrz oraz Janusz Buława, prezes Renault Trucks Poland.

Co ciekawe, Piotr Krahel najbardziej ekonomicznie pojechał dostawczym Masterem E-Tech oraz dystrybucyjnym D16 E-Tech. Najlepszy w jeździe ciągnikiem T E-Tech był Artur Sumbar. Z kolei w teście teoretycznym najlepiej poradził sobie Zenon Korsak. Najtrudniejszym pytaniem okazała się kwestia zasięgu Mastera z baterią 87 kWh. Dobrze odpowiedziało tylko dwóch uczestników konkursu.

Wyniki konkursu:
1. Piotr Krahel- 191,5;
2. Artur Sumbar – 183,8;
3. Tomasz Leki – 181,2;
4. Mariusz Groszczyński – 181,0;
5. Łukasz Ponikiewski – 179,9
6. Zenon Korsak – 172,6

Gratulujemy!

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź