środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDostawczy ma być bezpieczny. Nowy raport firmy Webfleet

Dostawczy ma być bezpieczny. Nowy raport firmy Webfleet

Webfleet opublikował wyniki nowego badania przeprowadzonego wśród prawie 1000 europejskich kierowców samochodów dostawczych, z którego wynika, że najwyżej cenią bezpieczeństwo.

„Europejski raport 2023 o kierowcach samochodów dostawczych”, którego partnerem jest Polski Instytut Transportu Drogowego, pokazuje, że zawodowi kierowcy postrzegają bezpieczeństwo na drogach, korki i infrastrukturę drogową jako poważne problemy. Choć większość twierdzi, że chce korzystać z większej liczby rozwiązań cyfrowych, które mogą pomóc im zachować bezpieczeństwo, uniknąć korków i poprawić wydajność, każde z rozwiązań omówionych w ankiecie jest używane przeciętnie tylko przez jedną trzecią respondentów.

Korki szkodzą

Kierowcy europejskich samochodów dostawczych zapytani o to, co zwiększyłoby ich satysfakcję z wykonywanej pracy, najczęściej odpowiadali: „zwiększenie bezpieczeństwa na drogach”. Ponadto „bezpieczny powrót do domu” został uznany za drugą najważniejszą rzecz dla kierowców w ich pracy. Badanie wykazało, że kwestia ta jest szczególnie ważna we Włoszech, gdzie ponad połowa (51%) ankietowanych kierowców twierdzi, że najbardziej zależy im na bezpieczniejszych drogach. Drugie miejsce pod tym względem zajęły Niemcy, gdzie takiej odpowiedzi udzieliło 48% kierowców. Z kolei w Polsce taka deklaracja została udzielona przez 43% kierowców.

webfleet

Całkowita liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie spadła od 2019 r., jednak wskaźnik ten nie jest jednakowy dla każdego regionu, a liczby w niektórych krajach utrzymują się na tym samym poziomie lub rosną. Polska ze statystyką na poziomie 77 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców znajduje się niestety w niechlubnej czołówce w Unii Europejskiej. 42% przedstawicieli flot komercyjnych twierdzi, że uczestniczy w 1-5 kolizjach drogowych rocznie, a raport Webfleet pokazuje, że zarówno menedżerowie flot, jak i kierowcy samochodów dostawczych są zaniepokojeni kwestią bezpieczeństwa.

Ponadto, na prośbę o ocenę potencjalnych problemów na drogach, 68% kierowców uznało zatory drogowe za niezwykle trudne lub wymagające, co czyni je drugim najbardziej problematycznym czynnikiem wymienionym w raporcie. Włochy również zajęły pierwsze miejsce pod tym względem, gdzie 80% kierowców oceniło korki jako bardzo trudne lub trudne. Zaraz za nimi uplasowała się Francja z wynikiem 77%. W Polsce podobnie odpowiedziało 71% respondentów.

Za mało cyfryzacji?

Kierowcy są zadowoleni, jednak większość z nich chciałoby większej digitalizacji procesów pracy. Zgłosili również, że mają ograniczony dostęp do rozwiązań cyfrowych przeznaczonych do wspierania ich w codziennej pracy. Zapytani o wybór z listy dziesięciu potencjalnych rozwiązań, we wszystkich przypadkach z wyjątkiem jednego, większość stwierdziła, że nie ma do niego dostępu. Przeciętnie wskazane narzędzia były używane tylko przez jedną trzecią badanych. Mimo to, większość kierowców zapytanych o chęć korzystania z poszczególnych rozwiązań stwierdziła, że chcieliby korzystać z każdego z nich.

webfleet

Pomimo problemów stojących przed kierowcami, zadowolenie z pracy pozostaje wysokie, a zdecydowana większość z nich deklaruje, że są bardzo zadowoleni lub zadowoleni z pracy. Dla polskich kierowców wskaźniki satysfakcji są również na wysokim poziomie: 60% jest bardzo zadowolonych, a 34% zadowolonych. 48% europejskich kierowców samochodów dostawczych twierdzi, że „dobrze wykonywana praca” jest dla nich najważniejszym aspektem ich pracy. Polscy kierowcy vanów mają nieco inne zdanie w tej kwestii – najważniejszy jest dla nich bezpieczny powrót do domu (39% wskazań), dobrze wykonana praca znalazła się na drugiej pozycji (38%), a jako trzeci ważny czynnik były wymieniane dobre relacje z klientami (37%).

– Wyniki naszych badań dają jasny obraz specyfiki pracy, jaką wykonują kierowcy samochodów dostawczych, ich problemów i wsparcia, jakiego potrzebują – powiedział Dariusz Terlecki, dyrektor regionu Polski i Europy Wschodniej z firmy Webfleet. – Istnieją różnice między poszczególnymi krajami, ale wyraźnie widać, że natężenie ruchu drogowego, bezpieczeństwo i stan infrastruktury stanowią problem w całej Europie. Większość kierowców samochodów dostawczych nadal pracuje bez wsparcia czołowych technologii, takich jak profesjonalne nawigacje, szkolenia z jazdy czy kamery z wbudowaną sztuczną inteligencją. Dobrą wiadomością jest to, że większość kierowców chce wsparcia ze strony tego rodzaju rozwiązań cyfrowych. Jest to sprzeczne z błędnym, pokutującym w branży przekonaniem, że kierowcy są niechętni wobec nowych technologii. Usprawnienie pracy kierowców jest korzystne dla obu stron.

Nowy raport dostępny jest na stronie firmy Webfleet.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź