W 2023 roku spółka Daimler Truck Polska odnotowała drugi co do wielkości wynik sprzedaży w swojej historii i utrzymała drugą pozycję w sektorze pojazdów powyżej 16 ton z 18% udziału w rynku.
Zarejestrowano 5881 nowych pojazdów Mercedes-Benz Trucks o dmc powyżej 6 t i 357 lekkich ciężarówek Fuso. W przypadku Fuso firma utrzymała pierwsze miejsce w klasie z ponad 50% udziału w rynku.
– 2023 rok to powrót do normalności po wysokim szczycie wynikającym z ogromnego zapotrzebowania na transport w poprzednich dwóch latach. Potrzeba regulacji i uspokojenia rynków, żeby uniknąć kryzysu wpłynęła na lekkie spowolnienie – mówi Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska. – W 2022 roku W 2022 roku wypracowaliśmy historyczny wyniki pod względem udziału w rynku na poziomie 20%. Bardziej jednak liczy się dla nas stały progres pozycji w sektorze w ostatnich 5-6 latach. Biorąc pod uwagę duży wzrost samego rynku, jest ogromnym sukcesem.
– Zakończony właśnie rok był dla nas czasem wyzwań i sukcesów. Utwierdzają one nas w tym, że koncentracja wyłącznie na potrzebach i oczekiwaniach rynku transportowego przynosi wymierne efekty – mówi Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. – Naszym celem jest dostarczenie kompleksowych mobilnych rozwiązań dla każdego rodzaju transportu. Ta strategia znajduje swoje odzwierciedlenie zarówno w przypadku pojazdów z napędem spalinowym, jak i elektrycznym, które na naszym rynku zadebiutowały w 2023 roku. Nie mamy obecnie wątpliwości, że elektromobilność jest nieuchronną zmianą, przed którą wszyscy stoimy. Zakres jej zastosowań w transporcie ciężarowym będzie się sukcesywnie zwiększał. W 2030 roku w Europie pojazdy „zeroemisyjne” mają stanowić połowę użytkowanych flot. W Polsce nastąpi to zapewne z pewnym przesunięciem. Jednocześnie koncern Daimler Truck do roku 2039 ma oferować wyłącznie pojazdy „zeroemisyjne”, w tym także napędzane wodorem.
Zintegrowana oferta
Wyniki sprzedaży oraz pozycja rynkowa Daimler Truck Polska to efekt systematycznie wdrażanej koncepcji zintegrowanej oferty 360 stopni. Opiera się ona na ścisłej współpracy i synergii pomiędzy zespołami sprzedaży i serwisu, zgodnie z hasłem „One team. One direction”. Kompleksowe rozwiązania mobilne dla transportu obejmują po stronie sprzedaży m.in. produkt, usługi, finansowanie, szkolenia TruckTraining, Fleetboard, a także wynajem i odkup pojazdów. Po stronie serwisu oferowane są kontrakty serwisowe (Service Complete), Mercedes-Benz Uptime, portal TruckLife, Serwis 24h, centrum pomocy CAC i Oryginalne Części Zamienne.
– Obsługujemy klienta w każdym wymiarze wymaganym w transporcie, jego perspektywa jest dla nas podstawą – wyjaśnia Piotrek Urban. – Ciężarówki to pojazdy użytkowe, dlatego sprzedaż i serwis muszą funkcjonować w pełnej symbiozie. Chcemy dać klientom maksymalny komfort w ramach jednej raty. To jest nasz główny cel sprzedażowy, także w przypadku pojazdów elektrycznych. W 2023 roku 69% kontraktów obejmowało kontrakty serwisowe i mamy nadzieję, że ta liczba będzie rosła.
– Pracujemy w różnych działach, ale jako jeden zespół – dodaje Piotr Materzok, szef Customer Service & Parts. – Dzięki kontraktom serwisowym obejmującym usługi takie jak Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime już teraz wiemy o każdej powierzonej nam ciężarówce więcej niż klient. Możemy też szybciej reagować. To pozwala nam odciążyć go z wielu czynności i potencjalnych problemów. W 2023 roku odnotowaliśmy ponad 12% wzrostu sprzedaży części zamiennych. Przy wyraźnej poprawie jakości naszych pojazdów i coraz młodszych flotach, jest sporym sukcesem. Wprowadzamy też usługi przyszłości, takie jak eConsulting, dzięki któremu wdrożenie pojazdu elektrycznego do floty będzie łatwiejsze i bardziej efektywne.
Własne finansowanie
W 2023 roku koncern Daimler zdecydował także o utworzeniu na polskim rynku osobnej spółki Daimler Truck Financial Services. Ma ona rozpocząć działalność z początkiem przyszłego roku.
– To bardzo istotna zmiana dla polskich klientów. Jeszcze mocniej podkreśla naszą niezależność od samochodów osobowych i dostawczych oraz pełną koncentrację na sektorze pojazdów ciężarowych – mówi Przemysław Rajewski. – Decyzja ta odzwierciedla też potencjał i znaczenie naszego rynku transportowego w Europie. Obecnie zajmujemy trzecią pozycję za Niemcami i Francją.
Innym ważnym wydarzeniem w ramach specjalizacji spółki Daimler Truck Polska było otwarcie we wrześniu 2023 roku przeznaczonego wyłącznie do obsługi sieci serwisowej pojazdów ciężarowych centralnego magazynu części zamiennych w Strykowie.
Centrum, którego operatorem logistycznym jest firma Seifert, wieloletni partner Daimlera także w Niemczech, obsługuje obecnie ok. 1000 zamówień dziennie.
– Mamy nadzieję, że niebawem uda nam się testowo przeprowadzać niektóre z tych transportów za pomocą eActrosa 300 Tracktora – mówi Piotrek Urban. – Specyfika pracy polegająca na przewidywalnych, wahadłowych trasach. To idealne środowisko dla tych pojazdów.
Rozwój sieci
Obecnie sieć Daimler Truck Polska tworzy ośmiu dilerów, dysponujących 19 lokalizacjami w całej Polsce. Uzupełniają je dodatkowe oddziały serwisowe oraz niezależne, autoryzowane serwisy. Łącznie usługi serwisowe dla pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks są dostępne w 38 punktach.
– Rozwijamy naszą sieć w zróżnicowany sposób, bo wychodzimy z założenia, że kolejne inwestycje muszą być uzasadnione biznesowo – wyjaśnia Przemysław Rajewski. – Dlatego w odpowiedzi na lokalne potrzeby powstał niewielki serwis KTC w Grudziądzu. W Słubicach natomiast mamy placówkę Grupy Wróbel, przeznaczoną dla pojazdów powracających zza granicy w związku z wprowadzeniem pakietu mobilnościowego. Inny przykład to duża inwestycja w nowoczesną stację w Tomaszkowie pod Olsztynem firmy EWT Automotive. Mamy też najmniejszy, modelowy punkt „truck format” Grupy Wróbel w Opolu, funkcjonalny, świetnie wyposażony i dogodnie zlokalizowany.
W 2022 i 2023 roku do sieci dołączyły też nowe stacje: GTP w Pile, Autopartner J.A Garcarek w Koninie, EWT Automotive w Białymstoku i Płocku oraz we Wrocławiu należąca do Grupy Wróbel. W najbliższym kwartale uruchomiony zostanie także najnowszy obiekt Daimler Truck Retail Polska w Rudzie Śląskiej.
– To placówka sformatowana podobnie jak stacja w Emilianowie pod Warszawą. Zastąpi ona oddział w Będzinie – mówi Przemysław Rajewski. – Będzie jednak od razu przystosowana do obsługi pojazdów elektrycznych. Kolejna inwestycja naszego dealera powstanie w Siedlcach.
Dla kierowców
Daimler Truck Polska interesuje się również kierowcami. Z myślą o nich przygotowano wyjątkową cieżarówkę ShowTruck Actros L i zaangażowano trójkę influencerów, zawodowych kierowców: Kate TruckDriverkę, Adriana Trucker Pakera oraz ArtDrive’a.
– Każde z nich pracuje w trochę inny sposób. Kate jeździ na trasach międzynarodowych, Adrian lokalnych, a ArtDrive na bardzo długich – mają więc różne spostrzeżenia, którymi dzielą się w mediach społecznościowych oraz podczas imprez z kierowcami, takich jak np. Master Truck Show – mówi Igor Kaczorkiewicz, dyrektor produktu i marketingu, rzecznik Daimler Truck Polska. – W tym roku w ramach czwartej edycji kampanii planujemy pokazać nowego ShowTrucka. Jego szata graficzna będzie nawiązywała do czasu transformacji na elektromobilność.
Importer rozwija wspólnie z ZMPD projekt edukacyjny „Actros Team – ruszamy do szkół”. Trójka influencerów wraz z ShowTruckiem odwiedzają szkoły branżowe i spotykają się z uczniami klas o profilu kierowcy-mechanika.
– W 2023 roku udało nam się wspólnie zorganizować aż dziewięć takich spotkań. W tym planujemy kolejne. Widzimy z jak pozytywnym odzewem ten projekt się spotyka.
ShowTruck to jednak nie tylko pojazd spotykany na imprezach. W każdej z trzech edycji kampanii oryginał, ozdobiony przez wybranego artystę, był kopiowany w 75 egzemplarzach. Dzięki temu każdy doradca handlowy w Polsce mógł zaoferować jazdy testowe swoim klientom.
– W ramach dotychczasowych edycji zaowocowało to łącznie 4500 testami przeprowadzonymi przez kierowców naszych klientów – mówi Igor Kaczorkiewicz. – To dla nas niezwykle ważny program. Pozwala dowiedzieć się bezpośrednio od użytkowników naszych pojazdów, jak je oceniają.
Debiut eActrosa w Polsce
Głównym wydarzeniem ubiegłego roku w Daimler Truck Polska była premiera rynkowa eActrosa oraz pozostałych modeli elektrycznych: eEconica oraz FUSO eCantera.
– Przygotowywaliśmy się do tego momentu dość długo. Celowo odsuwaliśmy debiut w Polsce z kilku ważnych względów – wyjaśnia Przemysław Rajewski. – Uważaliśmy, że nasz rynek nie jest przygotowany na takie pojazdy. Najpierw musimy zadbać o to, żeby klienci mogli je osobiście przetestować. Powinni zapoznać się z całym ekosystemem usług, które przygotowaliśmy po to, żeby transformacja miała ekonomiczne uzasadnienie. Ogromnym wsparciem w tym procesie był fakt, że udało nam się przekonać wszystkich naszych dilerów do podjęcia wyzwania i podpisania umów na sprzedaż elektrycznych ciężarówek. Wszyscy także zdecydowali się na zakup pojazdów demonstracyjnych, co uważamy za kluczowe.
W 2023 roku zarejestrowanych zostało 11 elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz Trucks. Zapewniło to Daimler Truck Polska drugą pozycję w tym sektorze rynku. Wszystkie są pojazdami demonstracyjnymi, do których w tym roku dołączy kilkanaście następnych. W sumie ma być ich 27 sztuk.
– Planujemy szeroką kampanię dostępnych obecnie pojazdów elektrycznych, które już teraz mogą zaspokajać różne potrzeby transportowe. Mamy eActrosa 300 Tractora, eActrosa 400 z zabudową chłodniczą oraz eEconika do zastosowań komunalnych i małego eCantera – mówi Igor Kaczorkiewicz. – W tym roku kończymy zabudowy komunalne na eActrosie 400. Wszystkie te pojazdy będziemy chcieli zademonstrować statycznie i dynamicznie u naszych dealerów w całej Polsce.
W praktyce
Firma rozpoczęła też szeroki program jazd testowych.
– Klienci muszą mieć szansę zapoznać się z realnym potencjałem ciężarowych pojazdów elektrycznych – podkreśla Igor Kaczorkiewicz. – Zmiana wymaga edukacji. Dlatego ważniejsze są dla nas obecnie pojazdy demonstracyjne niż sprzedaż jednego egzemplarza do wybranej firmy. Dzięki testom mamy szansę dotrzeć z tą wiedzą do wielu klientów. Po pierwszych kilku, m.in. w firmach FanLogic, InPost i Clip, mamy powody do optymizmu.
Ważne jest zapewnienie sieci serwisowej do obsługi pojazdów elektrycznych. Obecnie już 34 z 38 serwisów należących do sieci Daimler Truck Polska dysponuje przeszkolonymi, certyfikowanymi technikami. Kolejne punkty dołączą po przeprowadzeniu niezbędnych inwestycji.
– To dla nas duże wyzwanie. Obsługa takiego pojazdu z jednej strony jest prostsza, z drugiej wymaga ogromnej odpowiedzialności i ścisłego przestrzegania procedur. Dlatego będziemy kłaść duży nacisk na ten element – podkreśla Piotr Materzok.
Pod koniec tego roku ofertę wzbogaci eActros 600 do transportu dalekobieżnego.
– Nowa kabina ProCabin, mniejsze opory powietrza, nowa elektryczna oś, przewidujący tempomat ePPC, długowieczna bateria, na którą dajemy 10 lat lub do miliona kilometrów gwarancji, nowa architektura 800 V umożliwiająca ładowanie z mocą 1 MW i zasięg 500 km, to wszystko, uwzględniając obowiązkowe pauzy dla kierowców, umożliwi przewozy dalekobieżne. Kolejnym, dalszym krokiem w tę stronę będzie ciężarówka napędzana wodorem o nazwie GenH2. W ramach testów pokonuje na jednym ładowaniu bez problemu ponad 1000 km. Jej debiut koncern planuje na rok 2027 – mówi Igor Kaczorkiewicz.