DAF Trucks w 2024 r. odniósł sukcesy, które Holendrów nie tylko cieszą, ale i pozwalają ufnie patrzeć w przyszłość. Po pierwsze, udział w rynku w IV kwartale minionego roku udało się zwiększyć do 15,8% (2023: 15,6%). Po drugie, na rynek trafiły pierwsze egzemplarze nowych elektrycznych pojazdów ciężarowych. Wreszcie po trzecie, rok 2024 upłynął pod znakiem wprowadzenia szeregu innowacji w modelach nowej generacji. Warto też wspomnieć o obchodach 75-lecia produkcji pojazdów ciężarowych marki.
Wczesną jesienią na wystawie IAA Transportation w Hanowerze firma DAF zaprezentowała liczne modyfikacje wielokrotnie nagradzanych modeli XD, XF, XG oraz XG+. Zmodernizowane silniki PACCAR MX-11 i MX-13 oraz zmiany w układzie przeniesienia napędu wraz z ulepszeniami aerodynamicznymi pozwalają na zmniejszenie zużycie paliwa o kolejne 3%. W ten sposób marka DAF po raz kolejny wyznaczyła nowe standardy branżowe. Ponadto wprowadzono PACCAR Connect. To nowa, kompleksowa platforma do zarządzania flotą online, ułatwiająca całodobowe monitorowanie wydajności floty.
W dobie energetycznej transformacji
W 2024 roku firma DAF dostarczyła klientom pierwsze pojazdy elektryczne DAF XD i XF. Cechuje je zerowa emisja spalin i zasięg wynoszący nawet do 500 km na jednym ładowaniu. Dodatkowo pracę rozpoczął dział PACCAR Power Solutions. Jego celem jest wspieranie firm transportowych w zakresie transformacji energetycznej. Ta jednostka dostarcza firmie DAF i innym klientom kompleksową gamę produktów i usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb. W tym ładowarki PACCAR oraz kompletne systemy akumulatorowych magazynów energii.
Pozycja lidera
W segmencie pojazdów powyżej 16t DMC firma DAF osiągnęła udział w europejskim rynku na poziomie 14,4%. sprzedając 316 000 pojazdów w 2024 roku. DAF jest liderem w Wielkiej Brytanii (27,1%) i Holandii (28,9%). Ponadto jest największą marką zagraniczną w segmencie ciężkich ciągników na dwóch największych rynkach samochodów ciężarowych w Europie, a więc w Niemczech i we Francji. W segmencie średnich pojazdów (50,9 000 egz. w 2024 r.) udział firmy DAF w rynku wyniósł 9,5%. Na rynkach brytyjskim i holenderskim DAF-y są najchętniej wybieranymi ciężarówkami z tej kategorii.
Tytuły i nagrody
DAF Trucks w 2024 r. otrzymał kilka prestiżowych wyróżnień. Pojazdy z serii DAF XF zdobyły nagrodę za najniższe koszty eksploatacji. Uzyskano je podczas długodystansowych testów terenowych przeprowadzanych przez niemiecką firmę transportową Fehrenkötter. Z kolei uniwersalne ciężarówki dystrybucyjne DAF XD i LF uznano za „najlepsze podwozia pod zabudowę” w Wielkiej Brytanii. Seria DAF XD zdobyła również tytuł „Irish Fleet Truck of the Year 2025″ w kategorii ciągników. Modele z serii DAF XB zostały uhonorowane tytułem „TOP Light Truck” przez magazyn „Transport a Logistika” w Czechach i na Słowacji. Ponadto firma DAF została nagrodzona tytułem „Fleet Manufacturer of the Year” w Wielkiej Brytanii. Otrzymała prestiżową nagrodę „Factory of the Future” dla zakładu w Westerlo. Fabrykę. Zakład, w którym powstają kabiny oraz osie, doceniono za innowacje, wydajność i wysoką jakość produktów.
Nie tylko Europa
W 2024 roku brazylijski oddział DAF-a wyprodukował rekordową liczbę 10 700 ciężarówek. Tym samym osiągnął najwyższy w historii udział (9,9%) w segmencie pojazdów o DMC powyżej 16t. Ponadto holenderski producent sprzedał także ponad 4800 pojazdów ciężarowych poza Unią Europejską i Brazylią oraz podwoił sprzedaż w Jordanii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W Turcji ustanowiono nowy rekord dostaw, a w Nowej Zelandii odnotowano znaczący wzrost udziału w rynku.
DAF Components
Firma DAF Components sprzedała ponad 3000 silników PACCAR czołowym producentom autokarów, autobusów i pojazdów specjalistycznych na całym świecie. Najnowsza odsłona silników PACCAR MX-11 i MX-13 wyznacza standardy w dziedzinie oszczędności paliwa. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu przy niskich obrotach silnika również w kwestii komfortu pasażerów.
Obsługa serwisowa na poziomie
Ważnym krokiem w dążeniu do jeszcze lepszego poziomu obsługi posprzedażowej było otwarcie nowoczesnego centrum dystrybucji części w Massbach w Niemczech. Oprócz tego firma PACCAR Parts obchodziła jubileusz 30-lecia programu TRP. Obejmuje on już ponad 87 000 części do pojazdów różnych marek, w tym samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep/naczep, dostępnych za pośrednictwem ogólnoświatowej sieć dealerów firmy DAF. Sukcesem jest też program PACCAR Parts, zapewniający stałe ceny części i jednolity system fakturowania w całej Europie. Korzysta z niego już przeszło 1300 flot na Starym Kontynencie.
DAF Trucks w 2024 r. osiągnął kamień milowy w liczbie 275 000 pakietów serwisowo-obsługowych DAF MultiSupport. W globalnej sieci dealerów firmy DAF otwarto 31 nowych placówek w Europie, Ameryce Południowej, Afryce i Oceanii, rozszerzając ją do około 1150 lokalizacji.
Widoki DAF-a na rok 2025
„Szacuje się, że w Europie liczba rejestrowanych pojazdów ciężarowych o masie powyżej16 ton w 2025 r. znajdzie się w przedziale od 270 000 do 300 000 egz.” – stwierdził Harald Seidel, prezes firmy DAF Trucks.
Dodał, że firma jest dobrze przygotowana do zwiększenia sukcesu dzięki pojazdom ciężarowym, usługom i planom zwiększenia produkcji gamy pojazdów elektrycznych.