DAF ma dzisiaj całą gamą pojazdów, które można dostosować do różnych zadań, nawet bardzo specjalistycznych. Modułowa budowa, różne opcje rozmieszczenia otworów technologicznych w ramie oraz elastyczne podejście do potrzeb firm zabudowujących sprawiają, że zamawianie i realizacja gotowych pojazdów są teraz prostsze i szybsze. Pomaga w tym program DAF Plug & Play.
W zeszłym roku firma przedstawiła program DAF Plug & Play dla producentów zabudów. Wprowadziła go wraz z pełną gamą ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę z dwiema osiami napędzanymi – do zastosowań terenowych i drogowych. Program Plug & Play opracowano we współpracy z 25 czołowymi firmami zabudowującymi w Europie. Wśród nich znalazły się m.in. Meiller Kipper i KH-Kipper. Miało to na celu optymalizację specyfikacji oraz procesów składania zamówień i produkcji zabudów do podwozi. Program ten pozwala klientowi złożyć zamówienie bezpośrednio na stronie internetowej. Po jego przesłaniu, jest ono weryfikowane przez przedstawiciela handlowego danego dilera, a następnie przesyłane do wskazanej firmy zabudowującej. Taka ścieżka pozawala szybko odpowiedzieć na konkretne potrzeby klienta. Jednocześnie eliminuje potencjalne błędy w specyfikacji pojazdu, dostosowanego stricte do danej zabudowy.
W dobrym kierunku
– Wkładamy ogromny wysiłek w to, żeby zaistnieć w segmencie specjalistycznych podwozi. Za nami pierwsze półrocze tego roku i muszę przyznać, że wyniki nas satysfakcjonują. Okazuje się, że praca, którą wkładamy, przynosi pozytywne efekty. Akcje takie jak: Ready to Go czy Ride & Drive pokazały naszym klientom, że nie tylko konkurencyjne marki mają w swojej ofercie pojazdy dostosowane do transportu budowlanego, ale również DAF. DAF wraz całą nową gamą pojazdów wprowadził również innowacyjne rozwiązania dla segmentu budowlanego i komunalnego – podkreśla Agnieszka Głowicka, marketing menedżer DAF Truck Polska.
DAF w ciągu sześciu miesięcy 2024 r. dostarczył 256 ciężkich podwozi w Polsce, zaliczając, jako jedna z 3 marek, wzrost w tym segmencie – o prawie 6% i zdobywając ponad 10% tego rynku. Obecnie ciężkie podwozia to ponad 13% sprzedaży DAF Trucks Polska. Jest więc spora motywacja do dalszej pracy.
Najwięcej, bo 135 szt. dostarczono podwozi 3-osiowych, 116 szt. – 2-osiowych i 14 szt. – 4-osiowych.
– Wyraźnie widać, że wracamy z dostawami podwozi 2-osiowch. W ostatnich dwóch latach było to dla nas wyzwanie, ponieważ nie mogliśmy zapewnić produktu. Schodzące modele były już niedostępne, a wchodzących na rynek jeszcze nie było. Teraz odnotowujemy tutaj wzrost na poziomie 50% – dodaje Artur Sosnowski, menedżer ds. sprzedaży podwozi w DAF Truck Polska.
Od razu skutecznie
W przypadku specjalistycznych pojazdów liczy się również dobra współpraca z firmami zabudowującymi. Im mniej komplikacji podczas procesu zamawiania i realizacji, tym lepiej. Program DAF Plug & Play umożliwia klientowi, firmie zabudowującej oraz dilerowi wybór wstępnie określonych i dostosowanych do potrzeb opcji zabudowy typu „plug-and-play” za pomocą systemu zamówień DAF.
– Gdy klient składa zamówienie za pomocą konfiguratora online, generuje się od razu kod, który automatycznie przesyłany jest do dilera. Diler trzyma pieczę nad sprzedażą. Wymieniając informacje pomiędzy sobą: klient, diler i firma zabudowująca, wszyscy posługują się tym samym kodem i mogą tę specyfikację modyfikować. W efekcie możemy doprowadzić do idealnego stanu, kiedy błędny wybór klienta zostanie zmodyfikowany przez firmę zabudowującą i dilera, a specyfikacja będzie odpowiadała wszystkim parametrom zabudowy i pojazdu – wyjaśnia Wojciech Dąbrowski, menedżer ds. inżynierii sprzedaży i homoligacji w DAF Trucks Polska.
Chodzi o jak najprostsze łączenie zabudowy z podwoziem DAFa. Po zamontowaniu zabudowy na podwoziu (przy użyciu fabrycznie zainstalowanych modułów montażowych zabudowy) złącza są już podłączone, a zabudowa od razu gotowa do użytku. Aby to umożliwić, podwozia DAFa mogą opuścić fabrykę (na życzenie) w pełni przygotowane do szybkiego montażu i integracji zabudowy z pojazdem zgodnie z zasadą „skuteczność za pierwszym razem”. Nowy system ma ograniczyć możliwość pomyłki do minimum.
Pokrycie w 90%
Firma rozszerza program DAF Plug & Play o uniwersalne fabryczne rozwiązania dla wszystkich producentów zabudów (którzy już uczestniczą w programie). Opcje Plug & Play dotyczą pięciu specjalnych zabudów: hakowców, dźwigów, wywrotek, betonomieszarek i bramowców.
– Takie nadwozia stanowią około 90% rynku zabudów. Klienci i dilerzy mogą teraz współpracować z niemal każdym producentem zabudów i zdecydować, które uniwersalne, fabryczne konfiguracje podwozia są wymagane do błyskawicznego montażu danego nadwozia. DAF może zadbać nie tylko o przygotowanie podwozia, ale także o prawidłowe rozmieszczenie złączy. Umożliwia to szybką komunikację między zabudową a panelem informacyjnym kierowcy na tablicy rozdzielczej oraz przełącznikami w kabinie. W rezultacie zabudowanie podwozia trwa znacznie krócej, co z kolei zwiększa gotowość operacyjną nowo zamówionych pojazdów pod zabudowę. Dzięki temu jesteśmy liderem w ułatwianiu i przyspieszaniu pracy producentom zabudów – podkreśla Cornelis van der Lee, dyrektor działu podwozi pod zabudowę i pojazdów użytkowych w DAF Trucks.
Niższa masa
Aluminiowa belka przeciwnajazdowa z tyłu (Rear Underrun Protection, RUP) pomimo niższej o 28 kg wadze jest jeszcze bardziej wytrzymała niż jej stalowy poprzednik. Nabywcy podwozi pod zabudowę nowej generacji DAF mogą również wybrać stabilne wzdłużne belki podwozia pod zabudowę DAF i sztywną ramę pomocniczą zabudowy. Dodatkowe wzmocnienia podwozia nie są już wtedy konieczne. Pozwala to zmniejszyć masę nawet o 135 kg, co zapewnia większą ładowność, nie wpływając na trwałość i sztywność pojazdu.
Podwozia DAFa mają zwykle układ otworów o średnicy 60 mm. Jednak w celu spełnienia określonych wymagań firm zabudowujących dostępny jest też układ otworów o średnicy 50 mm rozmieszczonych na całej długości podwozia. Siatkę można dostosować do potrzeb producenta zabudów, nawet jeśli otwory muszą znajdować się na całej długości aż do tylnej części podwozia.
DAF Plug & Play – wedle potrzeb
Niemal wszystkie części podwozia oraz układ końcowego oczyszczania spalin silnika można zamontować zgodnie z życzeniem właściciela pojazdu lub zabudowcy. Producent zabudowy może też wskazać, które z dostępnych modułów mocowania zabudowy w DAF-ie (Body Attachment Modules, BAM) należy zamontować fabrycznie oraz gdzie. Nadwozie można szybko i skutecznie zamontować na całkowicie płaskim podwoziu, co zmniejsza koszty i zapewnia szybką dostawę gotowego pojazdu.
DAF oferuje wiele opcji sterowania funkcjami zabudowy i osprzętu z kabiny – i na odwrót – w trybie analogowym lub za pomocą magistrali CAN producentów zabudów. Dzięki temu sygnały i ostrzeżenia mogą być przekazywane do kabiny i wyświetlane na dużym ekranie. Dostępnych jest 51 ikon i 31 bloków tekstu (w kolorze zielonym, żółtym i czerwonym). Mogą im towarzyszyć różne sygnały alarmowe lub dźwięki ostrzegawcze. Do sterowania funkcjami zabudowy dostępna jest też cała gama programowalnych przełączników niefabrycznych MUX. Można je umieszczać i grupować zgodnie z preferencjami kierowcy. Dzięki temu obsługa pojazdów ciężarowych nowej generacji DAF jest komfortowa i intuicyjna.
68 × PTO
Trudno sobie wyobrazić pojazd specjalistyczny bez PTO. DAF oferuje aż 68 różnych opcji przystawek odbioru mocy. Są wśród nich niezależne od sprzęgła, napędzane przez silnik i montowane „na godzinie 11 i 13” oraz przystawki skrzyni biegów zależne od sprzęgła. Wszystkie te rozwiązania są dostępne z bezpośrednim montażem pompy lub adapterem kołnierzowym. DAF oferuje również możliwość jednoczesnego działania maksymalnie trzech, niezależnych od siebie przystawek PTO.
Pojazdy specjalistyczne w dużej mierze sprzedają firmy zabudowujące. Często to one wskazują najlepsze rozwiązania na rynku do określonych zadań. W celu zapewnienia możliwie najwyższej niezawodności i jakości całego pojazdu oraz szybkiej gotowości operacyjnej DAF pracuje nad ułatwianiem procesu zabudowy w swoich pojazdach. Modernizacje nie tylko mają zwiększyć ładowność, ale też obniżają całkowity koszt eksploatacji (Total Cost of Ownership, TCO) każdego podwozia.