Do firm transportowych w Polsce trafiają już pierwsze egzemplarze modelu MAN TGX rocznika 2025, wyposażone w nowy układ napędowy D30 PowerLion. Co oferuje nowa jednostka i jakie wiąże się z nią oczekiwania? Rozmawiamy z Clausem Wallensteinem, dyrektorem zarządzającym MAN Truck & Bus Polska.
Właśnie wprowadziliście na rynek model TGX z nowym układem napędowym D30 PowerLion. Co ta premiera oznacza dla MAN-a i dla polskich klientów?
W MAN-ie to właśnie nasi klienci wyznaczają kierunek rozwoju, a ich potrzeby i oczekiwania są osią wszystkich naszych działań. Dla operatorów flot kluczowym czynnikiem jest z kolei całkowity koszt posiadania pojazdu (TCO), który w największym stopniu decyduje o rentowności biznesu. I to właśnie tutaj D30 PowerLion zapewnia przewagę, gwarantując realne i wymierne oszczędności.
Pod względem zużycia paliwa D30 PowerLion wyznacza zupełnie nowy standard, zapewniając rekordowo niskie spalanie ciągników 4×2 w transporcie dalekobieżnym. Potwierdziły to zarówno liczne testy drogowe, jak i opinie naszych klientów. Mamy wiele dowodów i rekomendacji potwierdzających te wyniki. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować przewoźnikom najbardziej ekonomiczny ciągnik w swojej klasie.
Czym nowy silnik D30 różni się od poprzednich jednostek napędowych MAN-a?
Silnik D30 ma pojemność 12,7 litra i jest dostępny w sześciu wariantach mocy – od 380 do 560 KM, przy momencie obrotowym od 2100 do 2800 Nm.
Jego sprawność cieplna przekracza 50%, co przekłada się na maksymalne oszczędności zarówno w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji CO₂ w porównaniu z poprzednią generacją.
Jakie konkretnie elementy nowego układu napędowego MAN-a TGX zapewniają realne oszczędności paliwa i niższe koszty eksploatacji, zwłaszcza w transporcie międzynarodowym?
Przede wszystkim zoptymalizowaliśmy cały układ napędowy – od nowego silnika D30 poprzez skrzynię biegów MAN TipMatic 14, aż po gamę osi z przekładniami hipoidalnymi.
Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko sama konstrukcja skrzyni biegów, lecz przede wszystkim jej elektroniczne sterowanie i oprogramowanie. Inteligentna strategia zmiany przełożeń gwarantuje płynną i komfortową jazdę, jednocześnie automatycznie dobierając najbardziej efektywne przełożenie. Ta inteligentna współpraca silnika i skrzyni biegów to nasz powód do dumy, ponieważ pozwala uzyskać maksymalne oszczędności paliwa w codziennej eksploatacji. Poprawiliśmy też aerodynamikę pojazdu. Wszystkie te innowacje łącznie sprawiają, że klienci mogą obniżyć koszty i uprościć codzienną eksploatację.
Pod względem zużycia paliwa D30 PowerLion wyznacza zupełnie nowy standard.
Jakie korzyści z wyboru MAN-a TGX z układem napędowym D30 PowerLion mogą odnieść polscy przewoźnicy?
Najważniejsze są wymierne oszczędności, czyli niższe zużycie paliwa, redukcja opłat drogowych dzięki korzystnej klasyfikacji emisji CO₂. Także większa niezawodność i trwałość pojazdu.
Poza aspektami kosztowymi operatorzy zyskują również pewność planowania. Wiedzą także, że ich flota jest efektywna, przygotowana na przyszłość i w pełni wspierana przez naszą sieć serwisową w Polsce. Dzięki systemowi telematycznemu MAN RIO, klienci mogą skuteczniej zarządzać flotą i prowadzić biznes w sposób bardziej przejrzysty i efektywny. Ponadto oferujemy kompleksowe wsparcie, w tym finansowanie i pakiety serwisowe… Całość czytaj w magazynie fleetLOG 10/2025.






