Anna Burakowska jest dyrektorem generalnym firmy Continental Opony Polska. Jak mówi, firma Continental dąży w kierunku maksymalnego wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu. Istotny jest także rozwój gospodarki cyrkularnej. Przykładem takich dążeń jest współpraca z Pyrum Innovations w zakresie odzysku sadzy z opon wycofanych z eksploatacji. Technologia ta pozwala na odzysk materiałów do produkcji nowych opon. Celem Continental jest osiągnięcie 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu we wszystkich produkowanych oponach do 2030 roku.
Polska na dobrej drodze
Surowce z recyklingu odegrają niezwykle istotną rolę w uczynieniu opon bardziej zrównoważonymi. Używamy tego typu materiałów, kiedy tylko jest to możliwe. Jednocześnie kluczowe jest dla nas, aby ich jakość i właściwości były na takim samym poziomie, jak w przypadku surowców konwencjonalnych.
Opony Continental już teraz zawierają m.in. poliester pozyskiwany z recyklingu butelek PET oraz gumę i stal z przetworzonych opon. Ważnym elementem tej strategii jest przekształcenie myślenia o oponach wycofanych z obiegu jako o „końcu ich życia” na koncepcję „końca ich użytkowania przez konsumenta”. Otwiera to drzwi do nowych możliwości w zakresie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. W Polsce ze wszystkich odzyskiwanych opon wycofanych z rynku już blisko połowa trafia do recyklingu.
Nowe projekty, nowe metody
Anna Burakowska podkreśla, że Continental pracuje nad metodami, które pozwolą jeszcze bardziej zwiększyć udział materiałów zrównoważonych nieustannie trwają. Obok pyrolizy, przykładem jest praca nad alternatywnymi źródłami kauczuku naturalnego pozyskiwanego z mniszka lekarskiego w ramach projektu Taraxagum. Już w 2013 roku Continental uruchomił pierwszą fabrykę ContiLifeCycle, która odpowiada za ponowne wykorzystanie i recykling opon ciężarowych. Zakład ContiLifeCycle w Hanowerze w Niemczech jest jedynym zakładem produkcyjnym, który łączy recykling i bieżnikowanie opon pod jednym dachem.
Proces produkcyjny neutralny pod względem emisji jest obecnie testowany w zakładzie w Lousado w Portugalii, gdzie produkowanych jest rocznie 18 mln opon. To właśnie tam powstaje m.in. UltraContact NXT. To opona, stworzona z materiałów, które nawet w 65% pochodzą z recyklingu, są odnawialne i posiadają certyfikat bilansu masy ISCC PLUS. Jest to dowód, że założenia i dążenia do produkcji neutralnej klimatycznie oraz prowadzonej w obiegu zamkniętym są już na wyciągnięcie ręki.
Tylko w 2023 roku dział opon Continental zmniejszył swoje roczne zapotrzebowanie na energię o ok. 150 gigawatogodzin dzięki 160 projektom energooszczędnym. Odpowiada to mniej więcej średniemu rocznemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną 12 500 domów jednorodzinnych. Wysiłki zostały docenione m.in. przez międzynarodową organizację non-profit CDP (wcześniej znaną jako Carbon Disclosure Project). Już 6. raz z rzędu umieściła ona Continental na tak zwanej liście Climate A List 2023. Potwierdza to również zestawienie sprzed kilku dni magazynu Time. Ocena ta opiera się na specjalnej metodologii opracowanej przez Time i Statista. Ocenili oni łącznie 5000 firm w oparciu o ich strategię zrównoważonego rozwoju i sprawozdawczość, a także ponad 20 kluczowych wskaźników. W tym intensywność emisji, zużycie energii i udział energii odnawialnej. Continental uzyskał ocenę 61,39 na 100 możliwych punktów, zajmując 265. miejsce w rankingu. W kategorii przemysłu motoryzacyjnego jest w pierwszej 10.