Lexus LBX powstał specjalnie dla Europy i ma ją podbić za jednym zamachem. Zaczyna od Walencji, gdzie odbywa się właśnie premiera tego modelu.
Firma spodziewa się, że w pierwszym roku nabywców znajdzie 25 tys. Lexusów LBX. Obecnie jest to najmniejszy model w gamie. Ma niespełna 4,2 m długości.
– Naszym celem było stworzenie samochodu, który wykracza poza schematy klasy premium, wykorzystując swoje kompaktowe rozmiary. Chcieliśmy, by kierowca czuł się naturalnie prowadząc to auto, a dizajn był elegancki – mówi Kunihikio Endo, główny konstruktor odpowiedzialny za Lexusa LBX.
Mały, ale Lexus
Lexus LBX to miejski crossover o ciekawej sylwetce, która w delikatnej formie powtarza motywy znane z większych modeli. Jak bardzo delikatnej, dobrze widać, gdy porównać go z minivanem LM. Dla producenta LBX jest ważny i wyjątkowy. Tylko jeden, inny model miał oznaczenie trzyliterowe, a był nim sportowy supersamochód LFA.
LBX powstał na platformie GB-A, opracowanej przez Toyotę dla samochodów miejskich. Na potrzeby Lexusa wydłużono rozstaw osi, poszerzono rozstaw kół i zwiększono sztywność skrętną całości. W każdej wersji auto ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód w tylnym zawieszeniu jest belka skrętna, a w wersjach z napędem 4×4 podwójne wahacze. Zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy mają zapewniać wrażenia, do jakich przyzwyczajeni są kierowcy Lexusów.
Wydajna bateria
Układ napędowy przypomina ten, który ma Toyota Yaris Cross Hybrid. Lexus LBX ma 3-cylindrowy silnik benzynowy VVTi-e o pojemności 1,5 l i mocy 91 KM. Współpracuje z nim silnik elektryczny o mocy szczytowej 69 kW (94 KM), zintegrowany z przekładnią bezstopniową CVT. Łączna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 136 KM, co pozwala małemu Lexusowi rozpędzać się do 100 km w ciągu 9,2 sekundy w przypadku wersji z napędem przednim. Odmiana z napędem 4×4 rozpędza się nieco wolniej – 9,6 s. Prędkość maksymalna obu wynosi 170 km/h.
Baterię dla silnika elektrycznego zamontowano pod fotelami. Jest to bipolarna bateria niklowo-wodorkową (NiMH), która może szybko oddawać wysoką moc i równie szybko może być doładowywana poprzez rekuperację. Dzięki temu układ napędowy działa bardzo sprawnie, a dodatkową zaletą baterii są jej stosunkowo małe wymiary i niska masa. Pojemność wynosi 1 kWh.
W wersji 4×4 tylna oś jest napędzana dodatkowym silnikiem elektrycznym, włączanym stosownie do chwilowych potrzeb. W zwykłych warunkach napędzana jest tylko przednia oś. Do tylnej osi może docierać maksymalnie 80% dostępnego momentu obrotowego. Tego typu napęd 4×4 Lexus określa jako E-Four.
Oszczędnie czy sportowo?
Pracą napędu hybrydowego zarządza system Hybrid Control, który dąży do obniżania obrotów silnika spalinowego, jeśli kierowca akurat nie ma ochoty wykorzystywać w pełni osiągów samochodu. Pomaga również utrzymać prędkość na podjazdach i zjazdach, ograniczając konieczność zmiany położenia pedału gazu, czy użycia hamulców. System Predictive Efficient Drive (PED) przewiduje zachowania kierowcy oraz warunki na drodze, by dostosować do tego wykorzystanie baterii układu hybrydowego. Predicitive Deceleration Support zapewnia wydajniejsze ładowanie baterii. Wspomaga rekuperację podczas jazdy w dół, a gdy włączona jest nawigacja wcześniej informuje kierowcę przy pomocy specjalnej ikony o miejscu, w którym hamowanie będzie najbardziej efektywne. Funkcja Predicitive State of Charge Control (SOC) wskazuje wzniesienia lub korki w odległości do 10 km przed autem, by jak najlepiej zarządzać pracą baterii. Podczas jazdy w dół, akumulator będzie ładowany, odzyskując maksymalną energię z hamowania. Jeśli system wykryje zator na drodze, bateria zostanie doładowana, aby zmniejszyć liczbę uruchomień silnika benzynowego podczas jazdy w korku.
Sportowe warianty Relax i Cool oraz modele Bespoke Build mają system Sequential Shiftmatic, który umożliwia kierowcy wybór zakresu przełożeń za pomocą łopatek przy kierownicy. System zapewnia wydajną rekuperację na sześciu poziomach, dając podobne odczucia jak skrzynia ręczna, co polepsza wrażenia, jeśli kierowca zechce spróbować np. szybkiej jazdy po krętej drodze.
Pomoże w potrzebie
LBX ma pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + w standardzie. Obejmuje m.in. układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), asystenta utrzymywania pasa ruchu (LTA), kamerę monitorującą skupienie kierowcy (Driver Monitor) umieszczoną nad kołem kierownicy, asystenta skrętu na skrzyżowaniu (ITA) czy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS). Elementem Lexus Safety System + 3 są także automatyczne światła drogowe oraz opcjonalne, adaptacyjne, dynamiczne światła drogowe, które chronią kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka przed oślepianiem.
Podczas manewrowania pomocny będzie system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), system monitorujący martwe pole w lusterkach (BSM), a także kamera cofania oraz system wspierający hamowanie na parkingu (Parking Support Brake), który automatycznie zahamuje auto, jeśli wykryje ryzyko zderzenia z pieszym lub przeszkodą podczas cofania.
Opcjonalny system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA) informuje o nadjeżdżających pojazdach, pomagając kierowcy w wyjeżdżaniu z miejsc parkingowych lub na skrzyżowaniach o ograniczonej widoczności.
Aktywny tempomat (DRCC) ma teraz funkcję ograniczenia prędkości w zakrętach, by pokonać łuk optymalnym torem jazdy, a także funkcję ograniczającą manewr wyprzedzania z prawej strony. Tempomat współpracuje z układem rozpoznawania znaków (RSA) i automatycznie dostosowuje prędkość do ograniczeń na znakach. RSA identyfikuje i wyświetla większą liczbę znaków drogowych.
Dostępny w Lexusie LBX system Advanced Park składa się z czterech kamer oraz 12 czujników, które analizują przestrzeń wokół auta. Możliwe jest automatyczne parkowanie prostopadłe i równoległe przodem i tyłem, a także wyjeżdżanie przodem z parkowania równoległego. System przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym, pedałem przyspieszenia i hamulcem. Jest w stanie zapamiętać do trzech najczęściej używnaych miejsc parkingowych, np. pod domem. Przy pomocy cyfrowego kluczyka i aplikacji na smartfona parkowanie auta może odbywać się zdalnie, co może się przydać na ciasnych parkingach.
Otwórz telefonem
Lecz to, co decyduje o wyjątkowości LBX, to wyposażenie wnętrza oraz urządzenia służące przede wszystkim komfortowi. Lexus LBX jest pierwszym modelem marki z 12,3-calowymi, cyfrowymi zegarami. Opcjonalnie dostępny jest wyświetlacz przezierny.
LBX został wyposażony w najnowszą generację systemu multimedialnego Lexus Link Connect z 9,8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym, a także asystentem głosowym Lexus Concierge, który reaguje na komendę „Hej Lexus” oraz rozpoznaje czy mówi do niego kierowca, czy pasażer bez konieczności przyciszania muzyki.
Samochód łączy się bezprzewodowo lub przewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay oraz przewodowo za pośrednictwem Android Auto. Możliwa jest zdalna aktualizacja oprogramowania (over-the-air). Funkcja MySettings przechowuje w pamięci ustawienia pozycji za kierownicą, multimediów i systemów wspomagających jazdę dla trzech osób.
Opcjonalnie auto może być wyposażone w nagłośnienie zaprojektowane przez firmę Mark Levinson. W najbogatszej wersji system ma aż 13 głośników.
Samochód ma elektroniczne klamki. Będąc w środku, drzwi otwieramy naciśnięciem przycisku, a następnie je popychamy. Z zewnątrz system pozwoli na otwarcie drzwi, gdy wykryje, że kierowca lub pasażer mają przy sobie inteligentny kluczyk.
Lexus LBX będzie mógł być wyposażony w cyfrowy kluczyk, który jest kompatybilny z telefonami z systemami Apple i Android. Dostęp do auta może uzyskać aż pięciu użytkowników. Żeby uruchomić auto nie trzeba wyjmować telefonu z kieszeni lub torebki.
Aplikacja może też posłużyć do zdalnej obsługi wybranych funkcji auta jak otwieranie i zamykanie drzwi. W przypadku rozładowania baterii w smartfonie lub zgubieniu urządzenia, auto wciąż można obsługiwać przy pomocy zwykłego kluczyka.
W wyższych wersjach wyposażenia pracę nawiewów, podgrzewania foteli oraz kierownicy koordynuje układ Lexus Climate Concierge. Ma on jak najszybciej osiągnąć oczekiwaną temperaturę. Przy pomocy aplikacji Lexus Link można zdalnie ogrzać lub schłodzić wnętrze, a także rozmrozić przednią szybę.
U siebie
Lexus LBX jest również całkiem praktyczny. W konsoli środkowej są dwa uchwyty na kubki, miejsce na drobiazgi, podłokietnik, a także gniazdo 12 V i port USB-C. Bagażnika ma regularny kształt. W wersji z napędem na przednie koła ma 402 l pojemności, a w odmianie z napędem wszystkich kół 317 l. Pod podłogą jest miejsce na zestaw naprawczy do opon i narzędzia. Roleta składa się łatwo i bez problemu mieści się pod podłogą. Składana, tylna kanapa jest dzielona w proporcjach 60:40.
Samochód może być wyposażony w elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika. Można ją uruchomić przyciskiem na desce rozdzielczej, przyciskiem na kluczyku oraz przyciskiem w jej dolnej części. Jest też możliwość zamknięcia wszystkich drzwi wraz zamknięciem bagażnika. Kąt otwarcia klapy można dostosować do miejsca w garażu. Domyślnie jest to 79 stopni.
Dzięki Lexusowi lepiej stała się znana w Polsce japońska koncepcja gościnności Omotenashi. Jej częścią jest uważność i harmonijne dostrojenie się do przybysza. Wnętrza aut tej marki projektuje się tak, aby każdy czuł się tu „jak u siebie”. LBX nie jest wyjątkiem. Oferuje oświetlenie wnętrza, podkreślające elementy kabiny takie jak schowek, przestrzeń na nogi, klamki drzwi oraz gniazdka. 50 kolorów podzielono na 14 grup wokół pięciu motywów: kojącego, relaksującego, ożywczego, sprzyjającego koncentracji oraz polepszającego nastrój. Kierowca może je dopasować do nastroju czy podróży, którą odbywa. Na wybranych rynkach nabywcy będą mogli skorzystać z usługi personalizacji auta Lexus Bespoke Build, która umożliwi stworzenie wnętrza skrojonego na miarę. Przewiduje ona np. zmianę kolorów pasów bezpieczeństwa, wzorów haftu tapicerki, kolorów przeszyć czy zdobienia na elementach wykończenia. LBX jest nieduży, ale wiele obiecuje.