Rada Unii Europejskiej przyjmuje przepisy AFIR o liczniejszych stacjach ładowania i tankowania w Europie.
W najbliższych latach w całej Europie ma powstać więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Ma temu służyć przyjęte dziś rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR).
– Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii „Gotowi na 55″: przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe – uważa Raquel Sánchez Jiménez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.
AFIR: cele na 2025 i 2030 r.
Rozporządzenie AFIR przewiduje cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 r.:
– do 2025 r. należy zainstalować co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150 kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych,
– co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy umieścić stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350 kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces ten należy rozpocząć od 2025 r., a zakończyć do 2030 r.,
– do 2030 r. we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki,
– do 2030 r. porty morskie przyjmujące pewną minimalną liczbę dużych statków pasażerskich lub kontenerowców muszą zapewnić im dostęp do energii elektrycznej pobieranej z lądu,
– do 2025 r. lotniska muszą zapewnić samolotom podczas postoju elektryczność przy wszystkich bramkach, a do 2030 r. przy wszystkich stanowiskach oddalonych,
– w punktach ładowania i tankowania użytkownicy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste,
– operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.