Wodorowe autobusy zupełnie nowej generacji – oto temat, którym aktualnie zajmują się ci dwaj czołowi japońscy producenci. Toyota Motor Corporation wespół z Isuzu Motors Limited planuje uruchomić ich produkcję w 2026 roku. Ta współpraca to dla Toyoty kolejny etap rozwoju technologii wodorowych i redukcji emisji dwutlenku węgla w transporcie.
Na mocy umowy zawartej w Tokio firmy opracują i rozpoczną produkcję pojazdów wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe. Współpraca przyczyni się do obniżenia kosztów produkcji poprzez standaryzację podzespołów stosowanych zarówno w pojazdach elektrycznych, jak i tych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Wodorowe autobusy zaczną powstawać już w 2026 roku
Nowe autobusy powstaną na bazie niskopodłogowej platformy elektrycznej opracowanej, zaprojektowanej i rozwijanej przez firmę Isuzu wspólnie z Hino. Zaprezentowana po raz pierwszy w 2024 roku platforma zostanie połączona z systemem ogniw paliwowych opracowanym przez Toyotę. Produkcja pojazdów ma rozpocząć się w jeszcze w 2026 roku w mieście Utsunomiya w fabryce J-Bus. Jest to spółka joint-venture Isuzu i Hino.
Toyota uznaje wodór za kluczowy element przyszłego systemu energetycznego. Konsekwentnie rozwija inicjatywy obejmujące jego produkcję, transport, magazynowanie oraz wykorzystanie, współpracując z licznymi partnerami reprezentującymi różne sektory gospodarki. Dzięki partnerstwu z Toyotą Isuzu rozszerzy gamę autobusów o pojazdy zasilane wodorem. Obie firmy będą także współpracować z samorządami oraz przedsiębiorstwami w różnych regionach zgodnie z wytycznymi japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii z maja tego roku. Wszystkie działania mają na celu popularyzację autobusów na wodór nowej generacji i konsekwentne redukowanie emisji CO2.







