środa, 9 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościNowy Lexus RZ: Nie ma nudy

Nowy Lexus RZ: Nie ma nudy

Nowy Lexus RZ to bardziej wydajny napęd, precyzyjniejszy układ kierowniczy i doznania z jazdy jak w Formule 1. Elektrykiem? Owszem! Ten samochód porusza się bezemisyjnie i może dawać taką frajdę z jazdy, jak niejedno V8. Jak to możliwe?

Lexus RZ to trzy wersje elektrycznego napędu. Do dyspozycji jest napęd na przód z silnikiem o mocy 224 KM – RZ 350e, oraz dwie wersje 4×4 o mocy 380 – RZ 500e lub 408 KM – RZ 550e. Do wyboru są też trzy poziomy wyposażenia: Prestige, Omotenashi i nowy w tej gamie modelowej – F Sport.

Lexus RZ

Już na pierwszy rzut oka Lexus RZ przyciąga uwagę nowoczesną sylwetką, w której harmonijnie łączą się sportowe proporcje, muskularne nadkola i elegancka linia dachu. Zmodernizowana wersja charakteryzuje się też nowymi spojlerami zastosowanymi w wersji F Sport. Jednak prawdziwa rewolucja kryje się pod karoserią. Nowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 77 kWh zapewnia nie tylko większy zasięg – nawet do 558 km według cyklu WLTP w wersji z napędem na przednią oś (+95 km) – ale także znacznie szybsze ładowanie.

W standardzie mamy pokładową ładowarkę o mocy 22 kW oraz możliwość ładowania prądem stałym z mocą do 150 kW. Dzięki zaawansowanemu systemowi podgrzewania baterii, uzupełnienie energii od 10% do 80% trwa zaledwie 30 minut, nawet w trudnych warunkach zimowych. Funkcję podgrzewania akumulatora można uruchomić samemu za pomocą ekranu multimediów lub automatycznie, jeśli stacja ładowania została dodana do trasy w nawigacji. Podgrzewanie można też zaprogramować na określoną godzinę. Jeżeli nie podgrzejemy baterii w chłodniejsze dni, czas ładowania z maksymalną mocą może wydłużyć się do 50 min. Warto więc skorzystać z fabrycznej nawigacji i zdać się na system.

Lexus RZ

Jak w wyścigówce – Lexus RZ

Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w nowym Lexusie RZ jest układ kierowniczy steer-by-wire oferowany w wersji F Sport. To technologia, która jeszcze kilka lat temu wydawała się domeną futurystycznych konceptów, a dziś debiutuje w seryjnej produkcji. W praktyce oznacza to brak mechanicznego połączenia kierownicy z kołami – wszystkie sygnały przekazywane są elektronicznie, co pozwala na natychmiastową i precyzyjną reakcję na ruchy kierownicą. System dynamicznie dostosowuje przełożenie do prędkości i sytuacji na drodze, dzięki czemu manewrowanie w mieście jest łatwe, a prowadzenie przy wyższej prędkości pewne. Producent zdublował wszystkie połączenia i wyposażył to rozwiązanie w awaryjne zasilanie, tak żeby zapewnić większe bezpieczeństwo podczas jazdy i zminimalizować ryzyko awarii.

Lexus RZ

W wersji F Sport oferowana jest też nowa, sportowa kierownica. Jest mocno ścięta z góry i z dołu, dzięki czemu zrobiło się więcej przestrzeni. Innowacyjny kształt kierownicy nadaje wnętrzu futurystyczny charakter, ale też poprawia widoczność i daje więcej miejsca na kolana. Wyprofilowano ją w taki sposób, żeby kierowca trzymał ręce zawsze w odpowiednim miejscu. A jak to rozwiązanie sprawdza się w praktyce? Otóż okazało się, że prowadzenie samochodu z taką kierownicą ma sporo zalet i praktycznie nie wymaga przyzwyczajenia. Do pełnego skrętu kół wystarczy 200 stopni obrotu kierownicą. W klasycznym rozwiązaniu musimy obrócić kierownicę dwa razy – jest różnica. Niektórzy kierowcy mogą jednak potrzebować chwili, żeby przywyknąć, ponieważ reakcja jest dużo szybsza. Rozwiązanie to docenimy szczególnie podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach. A sportowy kształt już na wstępie poprawia nam nastrój, obiecując lepsze doznania z jazdy.

Wirtualnie

Jeśli mowa o dynamicznej jeździe, to Lexus zadbał również o nasze emocje. Wersja F Sport debiutuje z systemem Interactive Manual Drive, czyli wirtualną manualną skrzynią biegów. Za pomocą manetek przy kierownicy kierowca może symulować zmianę przełożeń. Uruchamiamy tę funkcję za pomocą klawisza umieszczonego w konsoli środkowej. System generuje realistyczne sprzężenie zwrotne, dźwięk i obroty silnika, które można zobaczyć na wirtualnym obrotomierzu na tablicy rozdzielczej. To rozwiązanie, które pozwala poczuć się jak w aucie sportowym, mimo że mamy do czynienia z elektrycznym SUV-em. Przyzwyczajenia może wymagać obsługa manetek. Znajdują się blisko dźwigienek od wycieraczek i świateł awaryjnych – łatwo więc o pomyłkę i zamiast „redukcji” – możemy mrugnąć światłami. W RZ manetki pod kierownicą służą również do załączenia trybów rekuperacji, których jest 4, od żeglowania po „one pedal drive”.

Lexus RZ

W tej wersji mamy też do dyspozycji napęd na cztery koła, czyli dwie osie elektryczne i moc 408 KM oraz moment na poziomie 400 Nm. Jak to się przekłada na osiągi? Otóż najmocniejsza wersja 550e F Sport od 0 do setki potrzebuje zaledwie 4,4 s. A warto zaznaczyć, że to spore auto mierzy ponad 4,8 m. Prędkość maksymalna wynosi tutaj 180 km/h. Wybierając tę wersję musimy się liczyć z mniejszym zasięgiem. W tym wypadku wg WLTP spada on do 450 km. Ale warto ponieść tę cenę.

Automatycznie bezpieczniej – – Lexus RZ

Nowy Lexus RZ to także zmiany w napędzie na cztery koła. System DIRECT4, oparty na dwóch niezależnych zespołach e-Axle – jednym na przedniej, drugim na tylnej osi –błyskawicznie rozdziela moment obrotowy w zależności od stylu jazdy, warunków drogowych czy momentu pokonywania zakrętu. Dzięki temu samochód zachowuje się stabilnie i przewidywalnie zarówno na suchym asfalcie, jak i na mokrej nawierzchni. Przy ruszaniu i przyspieszaniu na wprost napęd rozkłada się od 60:40 do nawet 0:100, by zmniejszyć przechyły nadwozia i poprawić płynność w trakcie rozpędzania auta.

Lexus RZ

Natomiast w zakrętach układ przekazuje moment obrotowy w zakresie 80:20 do 0:100, dostosowując się do prędkości, kąta skrętu kół oraz warunków na drodze. Podczas wchodzenia w zakręt większa część momentu kierowana jest na przednią oś. Przy wyjściu z zakrętu rozdział momentu dostosowywany jest do obciążenia poszczególnych kół, by zagwarantować stabilne prowadzenie i zapewnić płynne przyspieszenie. W efekcie samochód precyzyjnie trzyma się toru jazdy i można czerpać przyjemność z jazdy po krętej drodze. Gdy załączymy tryb Range, czyli oszczędzający prąd i wydłużający zasięg, napęd utrzymywany jest w proporcji 50:50.

Dodatkowo system Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), dostępny w wersji F Sport i opcjonalnie w Omotenashi z napędem na cztery koła, przyczynia się do przewidywalnego zachowania i mniejszych przechyłów nadwozia, co przekłada się na większą stabilność i pozwala na szybszą reakcję w sytuacjach awaryjnych. Zwiększa także komfort jazdy i zapewnia bardziej intuicyjne prowadzenie.

Bardziej efektywnie

Przeprojektowano również przednią i tylną elektryczną oś, wprowadzając bardziej zwarte, trójwałowe przekładnie oraz nowe łożyska kulkowe, co ograniczyło straty mechaniczne i poprawiło sprawność całego układu. Zmieniono również konstrukcję samego silnika. Lżejszy rotor, lepsze rozmieszczenie magnesów oraz nowoczesna przetwornica z półprzewodnikami z węglika krzemu (SiC) pozwoliły uzyskać wyższą moc i lepszą reakcję na gaz, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia energii. Ulepszony układ smarowania, niewymagający mechanicznej pompy, dodatkowo zmniejsza opory i poprawia kulturę pracy.

Zawieszenie na kolumnach MacPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z tyłu, dostrojono tak, by maksymalizować wygodę. Wzmocniona sztywność nadwozia, dodatkowe rozpórki i zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych sprawiają, że auto prowadzi się pewnie nawet przy wyższych prędkościach.

Wnętrze jest lepiej wyciszone. Zastosowano nowe materiały tłumiące, uszczelki wokół całej maski oraz szyby akustyczne w drzwiach, co skutecznie izoluje od hałasów z zewnątrz.

Lexus RZ to też nowoczesne systemy asystujące zwiększające bezpieczeństwo, łącznie z automatycznym wymijaniem pieszych. Do dyspozycji mamy też kamerę 360 stopni oraz asystenta zapobiegającego kolizji podczas parkowania czy wyjeżdżania z miejsca parkingowego.

Lexus RZ

Wygodnie i przestronnie

Wnętrze jest przestronne i komfortowe. Przestrzeń na nogi i nad głową jest spora zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wprawdzie podłoga w drugim rzędzie nie jest płaska, ale 3-centymetrowy tunel nie przeszkadza podczas podróżowania na środkowym miejscu. Uwagę zwracają nowe materiały wykończeniowe – tapicerka Ultrasuede z laserowym wzorem przypomina ekologiczny zamsz, jest miękka w dotyku i bardzo dobrze wygląda. Ekologiczna skóra bardzo dobrze naśladuje naturalną, tak, że można się pomylić. Zaskakuje jedynie brak schowka przed pasażerem, ale za to jest pojemny w podłokietniku i duże kieszenie w drzwiach z przodu i z tyłu.

Lexus RZ

Bagażnik jest foremny, mieszczą się w nim 522 litry, a po złożeniu oparć tylnej kanapy do dyspozycji jest 1451 litrów. Podwójna podłoga ułatwia przewożenie kabli do ładowania czy innych rzeczy, które wolimy ukryć głębiej. Nie ma natomiast schowka typowego dla elektryków – pod maską. RZ w wersji przednionapędowej może holować przyczepę o masie całkowitej do 750 kg, a w wersji 4×4 nawet 1,5 t.

Lexus RZ to elektryczny SUV, który może dawać frajdę z jazdy w wymiarze 5D. Ekologiczne i bardzo przyjemne w prowadzeniu elektryki, na dłuższą metę mogą być nudne. W RZ to nam nie grozi – pod warunkiem, że wybierzemy wersję F Sport.

Tekst i zdjęcia: Katarzyna Dziewicka

Dane techniczne nowy Lexus RZ

ParametrRZ 350eRZ 500eRZ 550e
NapędNapęd na przednią oś (FWD)Napęd na cztery koła (DIRECT4)Napęd na cztery koła (DIRECT4)
Moc maksymalna (KM/kW)224 / 165380 / 280408 / 300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,54,64,4
Prędkość maksymalna (km/h)160180180
Zasięg WLTP (km)568 (18″) / 508 (20″)500 (18″) / 456 (20″)450 (20″)
Pojemność baterii (kWh)777777
Moc ładowania AC (kW)222222
Moc ładowania DC (kW)150150150
Czas ładowania AC (10-100%)3:30 h3:30 h3:30 h
Czas ładowania DC (10-80%)30 min30 min30 min
Masa własna (kg)1995–20402100–21452135–2180
Masa całkowita (kg)252026402640
Pojemność bagażnika (l)522522522
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń (l)145114511451
Maksymalna masa przyczepy (z hamulcem, kg)75015001500
Długość (mm)480548054805
Szerokość (mm)189518951895
Wysokość (mm)163516351635
Rozstaw osi (mm)285028502850
Promień skrętu (m)5,555,555,55
Średnica zawracania (m)11,0511,0511,05
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź