wtorek, 1 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościRekordowa sprzedaż elektrycznych i wodorowych w Chinach

Rekordowa sprzedaż elektrycznych i wodorowych w Chinach

Sprzedaż elektrycznych i wodorowych ciężarówek i autobusów w Chinach w 2024 r. osiągnęła rekordowy poziom 230 000 sztuk. Przyczynił się do tego pakiet stymulacji gospodarki ogłoszony w październiku.

Jak podaje Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ang. ICCT – International Council on Clean Transportation) w 2024 roku sprzedano w Chinach 230 000 „zeroemisyjnych” ciężarówek i autobusów. Szybki wzrost sprzedaży nastąpił pod koniec roku, gdy rząd chiński ogłosił pakiet stymulacyjny, którego celem jest ożywienie gospodarki. Wśród jego elementów są: zwiększenie deficytu budżetowego i idące za tym finansowanie projektów infrastrukturalnych, rozwój techniczny oraz pobudzenie popytu wewnętrznego, obniżanie stóp procentowych zaplanowane przez bank centralny Chin, stabilizacja rynku nieruchomości oraz inwestycje w przemysł zbrojeniowy.

Prąd i gaz

Poprzednio tak wysoki poziom zakupów ciężarówek i autobusów „zeroemisynych” odnotowano w 2016 roku. Wówczas rządowy program zachęt spowodował, że trafiło ich na rynek 200 000.

– Popyt pobudzą nadchodzące przepisy, takie jak China VII – uważa Felipe Rodríguez, dyrektor ICCT ds. ciężkich pojazdów i współautor analizy, mając na myśli normy emisji spalin będące odpowiednikiem norm Euro.

elektrycznych i wodorowych w Chinach

Wśród ciężkich ciężarówek o dmc 12 t i wyższej pojazdy elektryczne na baterie stanowiły 13% rynku, wodorowe (klasyfikowane jako „inne”) niespełna 1%, spalinowe pojazdy gazowe (na metan) 29%, a diesle 57%. Natomiast wśród ciężarówek średniej klasy o dmc od 3,5 do 12 t elektrycznych na baterie było 14%, wodorowych 1%, gazowych 3%, a diesli 81%.

Wśród autobusów o dmc od 3,5 t wzwyż widoczna jest tendencja występująca w Europie. W autobusach miejskich napęd bateryjny stanowił 98%, wodorowy bez mała 1%, a około 2% było hybryd. Autokarów elektrycznych na baterie było 6%, gazowych (metan) 1%, benzynowych 2%, a diesli 90%. Wodorowych nie odnotowano.

elektrycznych i wodorowych w Chinach

ICCT podaje dane w zaokrągleniu, dlatego nie zawsze udział poszczególnych napędów sumuje się do 100%. Nieprecyzyjna jest również klasyfikacja pojazdów, zwłaszcza podział autobusów na miejskie i autokary.

Baterie na wymianę

Rynek pojazdów „zeroemisyjnych” zdominowało pięciu producentów: XCMG, SANY, FAW, Shacman i Yutong. Mają w nim 61% udziału, podczas gdy w segmencie pojazdów z silnikami spalinowymi ich udział sięga 75%.

Sprzedaż pojazdów na baterie pobudza stosowana przez Chińczyków metoda uzupełniania energii. Wymieniają oni po prostu puste baterie pojazdów na pełne. Sprzedaż samochodów użytkowych stwarzających taką możliwość wzrosła w 2024 r. o 94% w stosunku do 2023 r. i osiągnęła 29 569 sztuk.

Popularność napędu gazowego wynika głównie z niskich cen gazu ziemnego w stosunku do oleju napędowego. Dzięki temu można liczyć na relatywnie niski, całkowity koszt użytkowania pojazdu.

ICCT uważa, że pojazdów z napędem alternatywnym, w tym elektrycznych i wodorowych w Chinach będzie przybywać. Zdaniem organizacji popyt pobudza wsparcie polityczne oraz chęć obniżania emisji spalin w takich gałęziach przemysłu, jak górnictwo, hutnictwo i logistyka portowa.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź