Naczepy podkontenerowe Fliegl są nie tylko bardzo uniwersalne, ale odznaczają się niską masą własną i wieloma pomysłowymi rozwiązaniami, które ułatwiają pracę. Najnowsze rozwiązania firmy można było poznać podczas niedawnych targów IAA w Hanowerze.
Wymiana towarowa między kontynentami nasila się z każdym rokiem. Kluczową rolę odgrywa w niej transport kontenerowy. Wykorzystywane w nim pojazdy są każdego dnia poddawane ciężkiej próbie. Dlatego najlepsze w tej branży są rozwiązania proste i trwałe.
Fliegl ma się czym pochwalić. Oferuje kilka typów tych naczep podkontenerowych, a ich wspólną cechą jest lekka konstrukcja i łatwość obsługi. Producent stosuje niezawodne rozwiązania mechaniczne, które są wygodne na co dzień i odporne na zużycie.
Popularne w Skandynawii
Gama naczep podkontenerowych Fliegl jest bardzo różnorodna. Tworzą ją pojazdy wszechstronne, dostosowane do transportu typowych kontenerów 20- 30-, 40- i 45-stopowych oraz wyspecjalizowane. Te drugie oferują np. możliwość wychylenia kontenera z ładunkiem sypkim lub mogą przewozić kontenery zbiornikowe (tank kontenery). Naczepy te można też przystosować do transportu ładunków niebezpiecznych zgodnie z ADR. Co ważne, niezależnie od typu, naczepy podkontnerowe Fliegl mają niską masę własną. Najlżejsze z nich nie przekraczają 3 t.
Ofertę otwiera uniwersalna naczepa z łabędzią szyją Fliegl Gooseneck. Występuje w dwóch, głównych wariantach: typ 1 z wysuwaną tylko tylną częścią ramy oraz typ 2 z wysuwanym przodem i tyłem. Łabędzia szyja ma wysokość 128 mm, co pozwala na załadunek kontenerów High Cube (HC). Naczepy te mogą przewozić również wspomniane kontenery zbiornikowe. Regulacja pozycji trzpienia umożliwia współpracę z ciągnikami dwu- i trzyosiowymi. Naczepa może przewozić jeden lub dwa kontenery 20-stopowe oraz kontenery 30-, 40- i 45-stopowe. Najlżejszy wariant ma masę 4400 kg. Popularność tych pojazdów na rynkach skandynawskich stanowi najlepsze potwierdzenie ich wysokich walorów użytkowych i niezawodności.
Rozciągane i wszechstronne
Charakterystyczną cechą naczep Fliegl z gamy Vario jest rozciągana środkowa część ramy. W wersji V1 mają dodatkowo rozciągany tył, a w wersji V2 tył i przód. Najwięcej możliwości oferuje odmiana V3 z system przesuwania kontenera na ramie. Dzięki temu można posadowić kontener tak, aby jego masa była optymalnie rozłożona pomiędzy osiami zestawu. Jest to szczególnie ważne w przypadku przewozu pojedynczego kontenera 20-stopowego. Wygodna, odpowiednio umieszczona blokada umożliwia bezpieczne ustawienie go na końcu naczepy nad osiami. Kierowca unika przeciążenia, a jednocześnie może zapewnić odpowiedni nacisk na oś napędzaną ciągnika. Naczepa typu V3+ była jednym z eksponatów na stoisku firmy na tegorocznych targach IAA w Hanowerze. Najlżejszy wariant ma masę 4700 kg.
Pojazdy te, podobnie jak naczepy Gooseneck również są niezwykle wszechstronne. Poszczególne wersje pojazdu mogą transportować kontenery: 1×20, 1×20/30 1×30,1×30/40 lub 1×40 stóp. Naczepy Vario mają wysuwane tylne zamki umożliwiające przewóz kontenerów starego typu. Z kolei składane podpory w środkowej części ramy pozwalają na transport kontenerów z zagłębieniem na łabędzią szyję oraz bez zagłębienia. Naczepy te występują także w wersji z siłownikiem teleskopowym umieszczonym z przodu i pozwalającym na wychylenie kontenera do rozładunku.
Do wyposażenia naczep Gooseneck i Vario należy również unoszona automatycznie pierwsza oś. Oś można unieść także przy pełnym obciążeniu ładunkiem, aby polepszyć chwilowo własności trakcyjne ciągnika, np. przy ruszaniu na śliskim podłożu. Podczas jazdy „na pusto” uniesienie osi ogranicza zużycie ogumienia.
Superlekkie
W ramach opcji Fliegl proponuje montaż agregatu chłodniczego, który zapewni prawidłową temperaturę we wnętrzu transportowanych kontenerów chłodniczych. To tylko jeden z przykładów dostosowania pojazdu do zadań.
Innym jest seria naczep Light, przeznaczona specjalnie do transportu produktów przemysłu spożywczego i chemicznego. Ponieważ pojemniki z tego typu produktami mają wysoką masę, konstruktorzy dążyli do maksymalnego zmniejszenia wagi naczepy. W rezultacie najlżejsze naczepy Light mają masę własną poniżej 3000 kg.
Najlepszy pod tym względem model ma masę własną zaczynającą się od 2700 kg. Na IAA obecny był wariant, który dzięki zoptymalizowanemu rozstawowi osi wynoszącemu 1410/1410 mm osiąga nacisk na oś zaledwie 9 t. Pozwala to obciążyć siodło ciągnika do 12 t przy masie całkowitej 39 t, zwiększając wydajność zestawu. Naczepa może transportować kontenery 20-stopowe, nadwozia wymienne o długości 7,82 m oraz 30-stopowe kontenery z produktami spożywczymi. Do wyposażenia należy m.in. pomost z rynną zbierająca ewentualne wycieki z zaworu tank kontenera, schowek na węże wykonany ze stali nierdzewnej, uziemienie oraz wymagany przez przepisy ADR zestaw gaśnic.
Cięższe wersje mogą przewozić większe kontenery. Odmiana przeznaczona dla 40-stopowych kontenerów HC ma masę zaczynającą się od 3600 kg, a model dla 45-stopowych kontenerów HC od 3700 kg. Wariant, którym można transportować oba te typy kontenerów ma masę od 4000 kg. Funkcjonalność tych naczep zwiększają oferowane na życzenie dodatkowe akcesoria.