Transport morski odpowiada za ok. 80% wolumenu światowego handlu. Bez niego nie ma mowy o prawidłowym działaniu globalnego łańcucha dostaw. Mimo tego branża ta napotyka na liczne wyzwania, szczególnie gdy mowa o transporcie towarów niebezpiecznych.
Transport morski świetnie sprawdza się w przewożeniu dużych ładunków z odległych stron. Do najpopularniejszych towarów zaliczamy ładunki masowe ciekłe. Należą do nich: ropa naftowa, masowe suche (rudy żelaza, węgiel i zboże), gaz, żywność i napoje, produkty metalowe i chemiczne. Wartość handlu międzynarodowego drogą morską zwiększa się z roku na rok. To oznacza rosnącą potrzebę odpowiedniego zabezpieczenia ładunków stanowiących potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia załogi statku oraz środowiska w transporcie morskim.
Cała lista wytycznych
Transport towarów chemicznych, zwłaszcza tych niebezpiecznych, drogą morską, to obszar, który wymaga szczególnej uwagi i ścisłego przestrzegania norm i przepisów. Międzynarodowy kodeks morski (IMDG – International Maritime Dangerous Goods), opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO – International Maritime Organization), stanowi kluczowy zbiór zasad regulujących bezpieczny przewóz materiałów niebezpiecznych na morzach i oceanach. Celem kodeksu jest minimalizacja ryzyka wypadków i incydentów, ochrona zdrowia ludzi oraz zapobieganie zanieczyszczeniu morza.
Zgodnie z kodeksem, za ładunek niebezpieczny uważamy materiały, które ze względu na swoje właściwości fizyczne, biologiczne i chemiczne mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub środowiska w przypadku uszkodzenia podczas transportu bądź przeładunku. Są to m.in. substancje łatwopalne, toksyczne, wybuchowe, korodujące czy radioaktywne.
Przepisy kodeksu obejmują m.in. odpowiednie oznakowanie i klasyfikację towarów, opakowania. W określonych sytuacjach także wytyczne dot. separacji od innych ładunków.
Oznakowanie i opakowanie
Oznakowanie kontenerów umożliwia szybką identyfikację rodzaju przewożonego materiału. Zawiera m.in. nazwę substancji, jej właściwości oraz ewentualne procedury postępowania w przypadku awarii, oraz ewentualnej konieczności oddzielenia towarów niebezpiecznych od innych ładunków.
Opakowanie zawsze zależy od klasy i rodzaju ładunku. Dobór odpowiedniego opakowania pozwala chronić przewożony towar przed uszkodzeniami mechanicznymi czy przeciekiem. Materiał z którego jest wykonane opakowanie nie może wchodzić w żadną reakcję z przewożonymi substancjami.
Transport morski: ważne dokumenty
Dodatkowo przy realizacji przewozów morskich towarów niebezpiecznych wymagane jest przedstawienie następujących dokumentów:
- Deklaracja towarów niebezpiecznych (Dangerous Goods Declaration)
- Certyfikat pakowania kontenera (Container Packing Certificate)
- Karta charakterystyki (Material Safety Data Sheet)
„Deklaracja towarów niebezpiecznych (DGC) stanowi podstawowy dokument, który musi być dostarczony przed wysyłką. Potwierdza, że przesyłka została oznaczona, zapakowana i zgłoszona zgodnie z przepisami dotyczącymi towarów niebezpiecznych” – komentuje Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.
Ewelina Staszewska-Kobiela podkreśla, że decyzja o umieszczeniu kontenera w określonym miejscu na statku pochodzi właśnie z tego dokumentu. Pozwala odpowiednio zastosować zasady segregacji i sztauowania. Dlatego tak ważne jest jego prawidłowe wypełnienie.
Umowa ADR ma kluczowe znaczenie
W przypadku transportu ładunków niebezpiecznych, nie ma możliwości realizacji przewozów morskich czy lotniczych bez udziału transportu drogowego. Dlatego kluczowe znaczenie ma również umowa ADR. Przepisy te dotyczą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. Należy jednak pamiętać, że w przypadku realizacji przewozów kombinowanych towarów niebezpiecznych, przepisy umowy ADR określają wytyczne w tym zakresie tak, aby zrealizować przewóz w czytelny i bezpieczny sposób (1.1.4.2 ADR).
Ewelina Staszewska-Kobiela podkreśla, że transport towarów niebezpiecznych, zwłaszcza w obrocie międzynarodowym to ogromna odpowiedzialność. Wymaga ostrożności i przestrzegania ścisłych restrykcji. W tym celu kilka lat temu w umowie ADR zaszła zmiana przepisów. Na każdą firmę, której działalność opiera się na nadawaniu oraz przewozie towarów niebezpiecznych i związanym z tym pakowaniem, załadunkiem czy rozładunkiem, nałożono obowiązek wyznaczenia jednego lub więcej doradców ds. bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych, DGSA. Dachser zatrudnia około 250 regionalnych doradców ds. bezpieczeństwa niebezpiecznych. Prowadzą oni regularne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne dla około 15 000 pracowników na całym świecie, każdego roku. Wiedzą, co zrobić dla poprawy bezpieczeństwa.
DACHSER Chem Logistics ma propozycję
Bezpieczny transport towarów chemicznych, zwłaszcza tych niebezpiecznych, drogą morską, wymaga przestrzegania norm i przepisów oraz współpracy z doświadczonym operatorem. W tym celu Dachser opracował rozwiązanie branżowe oferowane zarówno dla transportów morskich, lotniczych, jak i międzynarodowego transportu drobnicowego. W Polsce operator obsługuje około 80 codziennych linii eksportowych do Europy.