poniedziałek, 19 maja, 2025
Strona głównaAktualnościIVECO i CNR wiedzą jak sprężony biometan działa na środowisko

IVECO i CNR wiedzą jak sprężony biometan działa na środowisko

Iveco i CNR, czyli włoska Krajowa Rada ds. Badań Naukowych przeprowadziły badania ekologiczności biogazu CNG. Wynika z nich, że bioCNG jest bardzo dobrym rozwiązaniem wykorzystania odpadów. To idealny przykład gospodarki o obiegu zamkniętym „well-to-wheel”.

IVECO nie od dziś działa w sektorze napędów alternatywnych. Marka wsparła badanie przeprowadzone przez Instytut Zanieczyszczenia Atmosfery włoskiej Krajowej Rady Badawczej (CNR). Badanie przeprowadzono w celu oceny wpływu na środowisko stosowania sprężonego biometanu. Chodziło o gaz pochodzący z frakcji organicznej stałych odpadów komunalnych (OFMSW). Biometan został porównany z tradycyjnymi paliwami (olejem napędowym i sprężonym gazem ziemnym) stosowanymi w pojazdach wykorzystywanych do zbiórki odpadów na obszarach miejskich.

Stacje tankowania CNG popularne we Włoszech

Punktem odniesienia dla badania był rynek włoski, charakteryzujący się powszechną siecią stacji tankowania CNG. Wynika to z dużej liczby pojazdów napędzanych metanem. Włochy mają jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Przeprowadzona analiza była analizą Well-to-Wheel. Jest to analiza, która bierze pod uwagę wpływ produkcji i wykorzystania paliwa, bez uwzględniania budowy lub utrzymania zakładów i infrastruktury, w celu uzyskania czystego porównania samych paliw. W analizie zbadano udział wychwytywania CO2 w łańcuchu produkcyjnym. Sprawdzono też udział koszyka energetycznego wykorzystywanego do zasilania różnych procesów przemysłowych.

Iveco i CNR: emisja wyraźnie niższa

Wyniki badania ujawniają potencjalnie decydującą rolę sprężonego biometanu w dekarbonizacji sektora transportu i redukcji zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich. W rzeczywistości, w analizowanym sektorze, sprężony biometan (bioCNG) może prowadzić do redukcji emisji gazów zmieniających klimat. Mowa o nawet o 96% w porównaniu z olejem napędowym oraz o redukcji emisji tlenków azotu nawet o 72%. Te znaczne redukcje mogą z pewnością przyczynić się do osiągnięcia celów neutralności węglowej określonych na poziomie europejskim.

Wszystko pod jednym adresem

Przeanalizowano różne scenariusze. Najlepsze wyniki uzyskano przy założeniu, że wszystkie etapy łańcucha produkcji sprężonego biometanu odbywały się w tym samym miejscu. Mowa o każdym etapie od zagospodarowania OFMSW (organicznej frakcji stałych odpadów komunalnych) do fermentacji beztlenowej. Uszlachetnianie, wychwytywanie CO2, sprężanie biometanu i tankowanie pojazdów również najlepiej przeprowadzać w tej samej lokalizacji. Wszystkie procesy należy zasilić energią wytwarzaną ze spalania biogazu (wytwarzanego również na miejscu). Zdaje się, że Iveco i CNR dały bioCNG zielone światło.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź