W okolicach Wörth trwa „eActros 600 Driving Experience”. Uczestnicy spotkania, wśród których są dziennikarze, mogą sami sprawdzić, jak nowy Mercedes radzi sobie na drodze.
Start i meta znajdują się w mercedesowskim centrum obsługi klienta w Wörth. Trasa liczy 72 km i jest nader zróżnicowana. Biegnie miastem, drogami lokalnymi oraz autostradą. Przeciętne zużycie energii wynosi 111 kWh.
W próbach biorą udział prototypy w formie bliskiej wersji seryjnej. Wraz z naczepą tworzą zestawy o masie całkowitej 40 ton.
Jednopedałowiec
Ciężarówkę napędza oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi i czterostopniową skrzynią biegów. Silniki elektryczne generują moc ciągłą 400 kW i szczytową 600 kW. Energii dostarczają trzy zestawy baterii, każdy o pojemności 207 kWh, co daje łączną pojemność zainstalowaną 621 kWh. Są to baterie litowo-żelazowo-fosforanowych. Można je ładować poprzez wtyczkę CCS mocą do 400 kW. eActros 600 jest równie przystosowany do ładowania megawatowego (MCS). W tego typu stacji można uzupełnić energię z 20 do 80% w ciągu pół godziny.
Uzyskanie maksymalnego, możliwego w danych warunkach zasięgu ułatwia tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). Wpływa na funkcjonowanie układu napędowego, sterując nim odpowiednio do ukształtowania terenu przed pojazdem. Oprogramowanie PPC zostało dostosowane do napędu elektrycznego. Tempomat posiłkuje się również informacjami z systemu sczytującego znaki drogowe oraz danymi o natężeniu ruchu.
Możliwa jest indywidualna modyfikacja ustawień PPC w komputerze pokładowym. Na przykład górną tolerancję prędkości można ustawić na 2 – 10 km/h, a dolną na 1 – 10 km/h dla jazdy rozpędem. Można też określić, o ile system ma zmniejszyć prędkość przy dojeżdżaniu do zakrętu. Możliwe jest także ustawienie jazdy rozpędem do zatrzymania przed skrzyżowaniem.
Na zużycie energii wpływa również wybrany tryb pracy napędu. Na przykład tryb „Range” ogranicza moc silnika do 70% i prędkość do 82 km/h, tryb „Economy” odpowiednio do 85% i 85 km/h, a „Power” wykorzystuje 100% mocy i 90 km/h.
W zależności od sytuacji kierowca może wybrać jeden z pięciu różnych poziomów hamowania. Dostępna jest też funkcja jazdy tylko przy użyciu pedału przyspieszenia (tzw. one pedal drive). Można ją włączyć na cyfrowym kokpicie.
eActros: Czy wystarczy prądu?
Mercedes-Benz Trucks opracowała bezpłatną aplikację „eTruckReady”. Dzięki niej można sprawdzić, w jaki sposób pokonać zaplanowaną trasę elektryczną ciężarówką i gdzie trzeba będzie ją naładować. Najpierw trzeba wybrać model i wariant pojazdu, w przypadku eActrosa 600 jest to podwozie 6×2, podwozie 6×2 z przyczepą lub ciągnik 4×2 z naczepą. Następnie należy uwzględnić zabudowę chłodniczą i jej ustawienia, jeśli takowa jest w pojeździe. Oprócz dystansu do pokonania można również ustawić dzień i godzinę, temperaturę zewnętrzną i masę ładunku. Narzędzie następnie oblicza trasę, uwzględniając jej ukształtowanie i pokazuje, czy przy wprowadzonych parametrach wystarczy energii w bateriach. Jeśli pojemność akumulatora nie jest wystarczająca, można dodać postoje na ładowanie.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa 600 jest zaplanowane na koniec 2024 roku.