Grupa Zeppelin pomyślnie zamknęła rok finansowy 2023 pomimo zawirowań rynkowych i geopolitycznych.
Przychody wzrosły do 3,9 mld euro (3,8 mld euro w 2022 r.), zysk operacyjny (EBITDA) wyniósł 482 mln euro (437 mln euro w 2022 r.), a zysk przed opodatkowaniem sięgnął 154 mln euro (135 mln euro w 2022 r.). Grupa Zeppelin zamierza mniej inwestować w 2024 r., ale widzi możliwości rozwoju w dziedzinie transformacji energetycznej, usług wynajmu i alternatywnych układów napędowych.
Mniej się buduje
Dział maszyn dla Europy Środkowej osiągnął wysokie przychody, gdyż pomimo malejącej liczby zamówień, zebrał ich dostatecznie dużo, aby zapewnić sobie pracę w najbliższym okresie. Ze względu na niepewność polityczną i utrzymujące się wysokie stopy procentowe, a także zmiany cen w budownictwie, zapotrzebowanie na nowe maszyny budowlane spadło, choć kontynuowane są inwestycje w infrastrukturę energetyczną, cyfryzację oraz utrzymanie i budowę szlaków transportowych. Dział skandynawski również nieznacznie zwiększył przychody, ale odczuł wystudzenie koniunktury w budownictwie.
Po wycofaniu się z działalności w budownictwie i przemyśle wydobywczym w Rosji, dział maszyn dla Eurazji nadal wypełnia zobowiązania wobec nieobjętych sankcjami klientów z sektora rolnego. Pomimo wojny Zeppelin kontynuował działalność na Ukrainie. W Uzbekistanie i Armenii rynek maszyn budowlanych i górniczych rozwijał się pomyślnie.
W 2023 roku Zeppelin przejął sieć wynajmu CP ApS w Danii, co pozwoliło mu umocnić się w Skandynawii.
Wysoki poziom zamówień na remonty i naprawy silników, rosnący udział nowego biznesu jakim są duże pompy ciepła i systemy zasilania awaryjnego oraz międzynarodowy serwis jachtów morskich, dział systemów zasilania zwiększył liczbę zamówień oraz przychody w porównaniu z 2022 rokiem.
Segment przemysłowy rozwijają się stabilnie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się rozwiązania do recyklingu dla sektora tworzyw sztucznych i opon, a także analogiczna oferta dotycząca akumulatorów.
Słabe Niemcy, mocny recykling
W połowie 2023 roku Zeppelin musiał zareagować na zmieniające się warunki rynkowe. Wojna Rosji z Ukrainą i wycofanie się firmy z rynku rosyjskiego wymusiły dokonanie restrukturyzacji. Działy maszyn dla Europy Środkowej, Skandynawii i Euroazji weszły w skład działu maszyn dla Niemiec i Austrii oraz międzynarodowego działu maszyn budowlanych.
1 lipca 2024 r. do zarządu Grupy Zeppelin dołączy Matthias Benz. Od 1 października zastąpi Petera Gerstmanna na stanowisku prezesa zarządu.
Grupa Zeppelin spodziewa się trudnego otoczenia gospodarczego w 2024 roku. Jego przyczyną jest napięta sytuacja geopolityczna i wynikająca z niej ostrożność inwestycyjna. Na rozwój rynku w Niemczech istotny wpływ ma wciąż trudna sytuacja w branży budowlanej. Zarząd oczekuje silnego spadku sprzedaży i wynajmu maszyn i sprzętu budowlanego. Możliwości rozwoju stwarzają kompleksowe rozwiązania dotyczące wynajmu, wytwarzania energii i ciepła oraz systemów zasilania rezerwowego. Firma chce umacniać pozycję na obiecujących rynkach recyklingu i przetwarzania akumulatorów. Rośnie również rola systemów wspomagających, sterowania maszynami oraz usług cyfrowych.