poniedziałek, 7 kwietnia, 2025
Strona głównaopinieWojciech Sidoruk, Volvo Trucks: VECTO i ambitne cele Europy

Wojciech Sidoruk, Volvo Trucks: VECTO i ambitne cele Europy

Unia Europejska posługuje się symulatorem VECTO, aby realizować cele związane z redukcją emisji w transporcie, zaznacza Wojciech Sidoruk, fuel management team leader w Volvo Trucks Polska.

Czym jest VECTO i do czego służy?

VECTO to narzędzie symulacyjne. Wprowadzono je i weszło w życie w 2019 roku w ramach unijnego prawodawstwa dotyczącego CO2 zgodnie z rozporządzeniem UE 2019/1242. Zasadniczo jest to forma oprogramowania symulującego emisję CO2 i zużycie paliwa dla pojazdów ciężarowych na podstawie danych wprowadzonych przez producenta.

Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe ciężarówki sprzedawane w UE o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3500 kg muszą posiadać certyfikowaną deklarację dotyczącą emisji CO2 i zużycia paliwa sporządzoną przez VECTO. Ogólną ambicją rozporządzenia UE jest zmniejszenie emisji CO2 z pojazdów ciężkich o 15% do 2025 r. w porównaniu z poziomem z 2019 r. i 30% do 2030 r. Chociaż cel na 2030 r. jest nadal przedmiotem dyskusji i może być wyższy. Rolą VECTO jest oferowanie ustandaryzowanego narzędzia do śledzenia postępów każdego producenta samochodów ciężarowych w ograniczaniu emisji CO2 i zapewnianie zgodności z wytycznymi.

Jak VECTO wpływa na zasady homologacji pojazdu?

Chcąc uzyskać korzystny wynik emisji CO2 reprezentant handlowy specyfikujący pojazd dobiera odpowiednio parametry techniczne mające wpływ na wynik. Dobór ten może mieć bezpośrednie przedłożenie na typ homologacyjny pojazdu.

Jakie czynniki symulator bierze pod uwagę w ocenie pojazdu?

Główne cechy pojazdu potrzebne do przeprowadzenia symulacji VECTO to:

  • kategoria pojazdu: samochód ciężarowy, ciągnik;
  • konfiguracja osi: 4×2, 4×4, 6×2 itp.;
  • dopuszczalna masa całkowita pojazdu bez przyczepy w kilogramach;
  • masa własna pojazdu w kilogramach;
  • charakterystyka opon: współczynnik oporu toczenia, wymiary kół itp.;
  • charakterystyka silnika: krzywa pełnego obciążenia, krzywa oporu, mapa zużycia paliwa, pojemność skokowa itp.;
  • charakterystyka skrzyni biegów i przekładni głównej;
  • specyfikacje pomocnicze (wybór z listy akcesoriów, opcji).
Jaki jest wpływ poszczególnych zmiennych na ocenę pojazdu?

Parametry pojazdu mają bardzo duży wpływ. Pojazd powinien być tak skonfigurowany, aby emitował, jak najmniejszą ilość CO2 oraz zużywał jak najmniej paliwa.

Tutaj na pewno plusem będzie, jeżeli zbudujemy pojazd z pełnym ospojlerowaniem, o niskiej masie, na oponach o wysokiej klasie efektywności paliwowej np. klasa A, gdyż im mniejsze opory toczenia tym lepsze VECTO.

Jakie wyposażenie pojazdu wg VECTO sprzyja redukcji emisji CO2, a tym samym zużycia paliwa (energii) . Co przyczynia się do ich zwiększenia?

Pełny pakiet ospoilerowania, niska masa pojazdu, opływowa kabina, dobrej klasy opony o niskim oporze toczenia – wpływają na redukcję CO2. Jeżeli zastosujemy słabej jakości opony o wysokim współczynniku toczenia lub nie zamontujemy spojlerów, będzie to miało negatywny wpływ na VECTO. Zwiększy również emisję CO2 oraz żucie paliwa.

Na ile VECTO jako symulacja odpowiada rzeczywistym wynikom uzyskiwanym przez pojazdy?

Wartość VECTO jest uzyskiwana na podstawie narzędzia symulacyjnego, które nie uwzględnia wszystkich parametrów mających wpływ na wynik emisji CO2 uzyskiwane przez pojazd, jak na przykład umiejętności kierowcy. VECTO traktuje jako standardową zabudowę furgon, a w rzeczywistości zabudowy na pojazdach są różne. Wynik rzeczywisty może więc być inny niż otrzymany w symulacji.

Jak długo pozostaje ważna ocena emisji wg VECTO?

Klasa emisji CO2 przypisywana jest do pojazdu na podstawie jego emisyjności i konfiguracji. Okres ważności klasy to 6 lat

Co się dzieje, gdy klasa emisji utraci ważność?

Pojazd po 6 latach z automatu trafia do grupy 1, podstawowej.

Jaki jest związek VECTO z niemieckim mautem?

Niemiecki maut został przygotowany w oparciu o klasy emisji CO2. Im niższa emisja CO2 pojazdu tym niższa opłata za korzystania z niemieckich autostrad. Dla przypomnienia: mamy pięć różnych klas emisji CO2. Klasa 1 to pojazdy z najwyższą emisją CO2 ponoszące najwyższą opłatę za korzystanie z niemieckich autostrad. Klasa 5 to pojazdy „zeroemisyjne”.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Michał Kij

O VECTO w kontekście niemieckiego mautu można przeczytać w magazynie fleetLOG 3/2024

http:/fleetlog.pl/gazeta/fleetlog-3-2024
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź