Daimler Truck osiągnął cele finansowe założone na rok 2023 i jest na dobrej drodze do realizacji celu marżowego na 2025 r. Skorygowana rentowność sprzedaży sięgnęła historycznie najwyższego poziomu 9,9%.
Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) osiągnął w roku 2023 rekordowe wyniki pod względem obrotu, zysku operacyjnego EBIT (wynik przed odliczeniem odsetek i podatków), skorygowanej rentowności sprzedaży (adjusted ROS) i wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow) w działalności przemysłowej. Firma kontynuuje działania zmierzające do poprawy ogólnej rentowności koncernu w kierunku realizacji celu na 2025 r.
Daimler Truck wykorzystał silny popyt na swoich kluczowych rynkach pojazdów użytkowych, zwiększając sprzedaż jednostkową, obrót, zysk operacyjny EBIT, wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej oraz zysk na akcję (EPS).
Sprzedaż rośnie
W 2023 r. na całym świecie koncern sprzedał 526 053 samochodów ciężarowych i autobusów, a więc o 1% więcej niż w roku poprzednim (520 291), pomimo utrudnień w dostawach, które uniemożliwiły jeszcze wyższą sprzedaż. W segmencie „bezemisyjnych” pojazdów użytkowych przedsiębiorstwo osiągnęło sprzedaż 3443 sztuk, a więc o 277% wyższą niż w roku poprzednim (914 sztuk). Obrót firmy wzrósł w 2023 r. o 10%, do rekordowego poziomu 55,9 mld euro w 2023 r. (50,9 mld euro w 2022 r.), do czego przyczyniły się zarówno poprawa sytuacji cenowej, jak i pozytywny wpływ na sprzedaż wolumenu i zróżnicowania asortymentu produktów.
Rok 2023 zaznaczył się również bardzo korzystnym rozwojem zysków i rentowności sprzedaży z solidnymi wynikami finansowymi w 4. kwartale. Skorygowany zysk operacyjny EBIT wzrósł w 2023 r. o 39% do rekordowej wartości 5489 mln euro (3959 mln euro w 2022 r.). Skorygowana rentowność sprzedaży w działalności przemysłowej za cały rok 2023 wyniosła 9,9% (7,7% w 2022 r.), a w czwartym kwartale osiągnęła najwyższą wartość 10,6%. Wolne przepływy pieniężne (free cash flow) w działalności przemysłowej zwiększyły się w roku sprawozdawczym o 61%, do 2811 mln euro (1746 mln euro w 2022 r.). Zysk na akcję wyniósł 4,62 euro, co oznacza wzrost o 43% w stosunku do roku 2022. Po normalizacji charakterystyki zamówień w roku 2023 liczba nowych zamówień spadła o 18% w stosunku do wysokiego poziomu roku poprzedniego.
Kamienie milowe
Daimler Truck rozwija produkcję pojazdów z niskoemisyjnym układem napędowym i związanych z nimi usług. W ubuegłu roku powołał m.in. do życia spółkę joint venture z firmami Accelera i Paccar, która zajmuje się produkcją ogniw akumulatorowych oraz spółkę Greenlane, tworząca w Ameryce Północnej publiczną sieć stacji ładowania i tankowania wodoru.
W 2023 r. Daimler Truck rozszerzył gamę samochodów ciężarowych i autobusów lokalnie nieemitujących CO2 do dziesięciu różnych modeli na baterie. W Ameryce Północnej wprowadzono nowego, elektrycznego Freightlinera eM2 do dystrybucji miejskiej. W Europie światową premierę świętował bateryjny Mercedes-Benz eActros 600 do przewozów długodystansowych. Fuso, azjatycka spółka córka Daimler Truck, przekazała pierwsze egzemplarze modelu Next Generation eCanter klientom oraz wprowadziła elektryczne ciężarówki dystrybucyjne Rizon (marka używana lokalnie) w Ameryce Północnej.
Daimler Buses zaprezentował Mercedesa-Benza eCitaro Fuel Cell, seryjnie produkowany autobus elektryczny z ogniwem paliwowym jako tzw. range extenderem (przedłużaczem zasięgu). Setra wprowadziła lokalny, niskowejściowy model MultiClass 500 LE, dostępny z silnikiem Diesla lub jako hybryda.
Daimler Truck Financial Services w 2023 r. zakończył globalną ekspansję wejściem na rynek francuski. Rozpoczął również kooperację na rynku rumuńskim i jest obecnie aktywny na 17 rynkach. Wartość zawartych umów wynosi ok. 28,3 mld euro, co czyni go jednym z ważniejszych dostawców usług finansowych dla pojazdów użytkowych na świecie.
Wyższa dywidenda
Na Walnym Zgromadzeniu zwołanym na dzień 15 maja 2024 r. zarząd i rada nadzorcza Daimler Truck Holding AG zaproponują dywidendę za rok gospodarczy 2023 w wysokości 1,90 euro na akcję (1,30 euro na akcję w 2022 r.).
W dniu 10 lipca 2023 r. zarząd Daimler Truck Holding AG za zgodą Rady Nadzorczej podjął decyzję o przeprowadzeniu programu wykupu akcji własnych. W oparciu o nią w okresie nie przekraczającym 24 miesięcy spółka nabędzie na giełdzie akcje własne o wartości do 2 mld euro (z wyłączeniem dodatkowych kosztów nabycia). Na dzień 31 grudnia 2023 r. spółka dokonała wykupu 17 668 525 akcji za łączną cenę 557 mln euro.
Jaki 2024?
Ze względu na utrzymujące się trudne warunki gospodarcze Daimler Truck zakłada, że kluczowe rynki sprzedaży samochodów ciężarowych unormują się w 2024 roku. Z dzisiejszej perspektywy firma spodziewa się, że rynek ciężkich samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej ukształtuje się na poziomie od 280 tys. do 320 tys. sztuk (-16% do -3% w stosunku do 2023 r.), a rynek ciężkich samochodów ciężarowych w Europie (z uwzględnieniem 30 państw) na poziomie od 260 tys. do 300 tys. sztuk (-24% do -12% w stosunku do 2023 r.). Na rok 2024 Daimler Truck przewiduje sprzedaż od 490 tys. do 510 tys. sztuk pojazdów, czyli niższą niż w 2023 r.
W roku obrachunkowym 2024 firma spodziewa się osiągnąć wartość sprzedaży na poziomie 52–54 mld euro w działalności przemysłowej i 55–57 mld euro na poziomie koncernu. Daimler Truck zakłada, że skorygowany zysk operacyjny EBIT utrzyma się na poziomie z poprzedniego roku. Przewiduje się, że skorygowana rentowność sprzedaży w działalności przemysłowej wyniesie od 9,0% do 10,5%. W odniesieniu do wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow) Daimler Truck spodziewa się w działalności przemysłowej ich lekkiego wzrostu w 2024 roku.