W lutym 2024 roku import samochodów używanych w Polsce to 79 180 samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. Takiego wyniku nie było od października 2021 roku. To aż o 37,4% więcej niż w lutym 2023.
Trendem zwracającym uwagę jest rosnący udział aut z Ameryki Północnej. Nic nie wskazuje na to, by import samochodów używanych miał się zmniejszyć.
Instytut SAMAR przygotował interesujące zestawienie. Wynika z niego, że luty był ósmym z rzędu miesiącem rosnącego importu. To może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Prognoza na 2024 rok to ok. 870 – 900 tys. sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów – dokładnie 138 248 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 30,6% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 13 674 sztuki – jest o 34,7% większy niż przed rokiem.
Auta nieco młodsze, ulubione marki bez zmian
Wiek importowanych aut nieco spadł i po dwóch pierwszych miesiącach roku wyniósł 12,11 roku, tj. o ok. 9 miesięcy mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Decydujący wpływ na wciąż jednak zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,82 roku). W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmieniło. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4 (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi 308 sztuk). Import samochodów używanych to także dostawczaki. W tym segmencie najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Import nawet ze Słowacji
Zerknijmy na zestawienie 20 państw, z których w 2024 roku trafiło do Polski najwięcej samochodów. W nawiasie ukazane są zmiany procentowe w stosunku do roku 2023:
1. Niemcy – 78 951 szt. (+28,2%)
2. Francja – 16 245 szt. (+11,6%)
3. Belgia – 11 312 szt. (+50,0%)
4. Stany Zjednoczone – 9 440 szt. (+79,6%)
5. Holandia – 7 865 szt. (+18,8%)
6. Włochy – 4 726 szt. (+43,6%)
7. Szwecja – 4 504 szt. (+32,1%)
8. Dania – 4 095 szt. (+38,1%)
9. Austria – 3 842 szt. (+33,3%)
10. Szwajcaria – 3 610 szt. (+31,9%)
11. Norwegia – 1 180 szt. (+32,7%)
12. Kanada – 1 029 szt. (+55,4%)
13. Czechy – 1 011 szt. (+50,0%)
14. Wielka Brytania – 730 szt. (+41,5%)
15. Luksemburg – 593 szt. (+49,0%)
16. Finlandia – 579 szt. (+14,9%)
17. Hiszpania – 402 szt. (+29,3%)
18. Litwa – 300 szt. (+53,1%)
19. Japonia – 268 szt. (+46,4%)
20. Słowacja – 221 szt. (+47,3%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,0%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+79,6%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. Co ciekawe, drugi najwyższy wskaźnik wzrostu w TOP20 odnotowała Kanada (+55,4%). Warto odnotować, że w przypadku wszystkich krajów zaprezentowanego rankingu wzrost był dwucyfrowy.