Ford wprowadza nowe samochody użytkowe nadziewane jalapeño: Transita Custom MS-RT i Rangera MS-RT.
Oba modele zostały zaprojektowane we współpracy ze specjalistami z firmy MS-RT. Firma wyrosła z partnerstwa między jej założycielem, Edwardem Daviesem i firmą M-Sport, które trwa od 2015 roku. M-Sport zajmuje się wytwarzaniem samochodów rajdowych, głównie Fordów. MS-RT oznacza M-Sport Road Technology.
Zespół specjalistów MS-RT czerpie z dziedzictwa M-Sport w branży sportów motorowych, produkując zmodyfikowane pojazdy szosowe o niepowtarzalnym sportowym charakterze. Firma już wcześniej przygotowywała zmodyfikowane wersje poprzednich generacji Transita Customa, Transita Connecta i Rangera.
Napęd do wyboru
Fordy MS-RT są stylizowane na sportowo. Mają poszerzone nadkola i rozbudowane spojlery. Nie są to tylko ozdoby. Zostały dopracowane, aby stabilizować auta podczas szybkiej jazdy.
Wraz z nimi pojawiły się zmiany w podwoziu. Pod szerszymi nadkolami Transita Custom zamontowano stworzone dla tego modelu antracytowe 19-calowe felgi aluminiowe, o pół cala szersze niż felgi w wersji Sport. Zmniejszają one masę nieresorowaną o nieco ponad 1 kg, a jednocześnie zwiększają rozstaw kół o ponad 50 mm w porównaniu ze standardowym Customem. Opony Goodyear Eagle Sport 235/45 R19 i podwozie z niezależnym tylnym zawieszeniem poprawiają zachowanie auta na drodze.
Gama układów napędowych obejmuje wersję wysokoprężną, hybrydę plug-in oraz model elektryczny. Tu nie ma szaleństw. Dwulitrowy diesel EcoBlue ma moc 170 KM jak w innych wersjach Transita Customa i współpracuje z ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Hybrydzie plug-in też nie dodano koni. Ma 2,5-litrowy silnik benzynowy, któremu pomaga elektryczny, a łączna moc napędu wynosi 232 KM. Energia gromadzona jest w baterii o pojemności 11,8 kWh. Bateryjny E-Transit Custom MS-RT, jedyny wśród „braci” z napędem tylnych kół osiąga moc szczytową 285 KM (210 kW). Niemniej producent ostrożnie wyposażył go w kilka trybów jazdy, wśród których jest Normal ograniczający moc do 160 kW oraz Eco pozwalający korzystać maksymalnie ze 100 kW. Wersja na baterie me efektowny pasek świetlny LED między reflektorami.
– Niezależnie od wybranej opcji układu napędowego, wszystko w tym Transicie Custom ma geny MS-RT. To one gwarantują emocje, których oczekują klienci, a także wysoką wydajność, której potrzebują ich firmy – uważa Hans Schep. Transit Custom oferuje do 6,8 m3 przestrzeni ładunkowej oraz do 1199 kg ładowności.
Jaki kolor ma szybkość?
W komfortowym wnętrzu znalazły się nowe, ergonomiczne fotele przednie z bocznym podparciem, wykończone ekologiczną skórą łączoną z zamszem i zdobione logo MS-RT oraz niebieskimi przeszyciami. Furgony są wyposażone w pojedynczy fotel kierowcy i podwójną kanapę pasażerską, natomiast model brygadowy ma dwa fotele z przodu i trzy z tyłu z odpowiednio dopasowaną tapicerką. Wyprofilowana sportowa kierownica z niebieskim znacznikiem położenia jazdy na wprost i przeszyciami, jest standardem.
Wśród lakierów Transita Customa MS-RT jest jaskrawy, żółty Yellow Green oraz nie mniej widowiskowy błękit MS-RT Blue. Standardowym wyposażeniem są błyszczące, czarne obudowy lusterek i podobne klamki drzwi. Wszystkie wersje mają lakierowane na niebiesko zaciski hamulcowe MS-RT. Zależnie od rynku w standardzie może być też m.in. dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, kamera cofania, czujniki parkowania przednie i tylne, tempomat i inteligentny ogranicznik prędkości.
Niżej, szerzej
Rangera MS-RT jest napędzany wysokoprężnym 3-litrowym dieslem EcoBlue V6 o mocy 240 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm, który współpracuje z 10-biegową automatyczną skrzynią i układem napędu na cztery koła e4WD, znanym z innych Rangerów. Bez zmian w stosunku do nowej rodziny Rangerów pozostaje ładowność wynosząca 1 tonę oraz zdolność holowania 3,5-tonowej przyczepy.
Przedni pas nadwozia wersji MS-RT przypomina ekstremalne Rangery, które biorą udział w rajdach po bezdrożach Azji. Sylwetkę wzbogacają wyprofilowane progi. Na klapie skrzyni ładunkowej znalazło się miejsce na logo MS-RT i spojler, drugi jest nad kabiną. Także i w tym Fordzie spojlery naprawdę spełniają swoje zadanie i dociskają wóz do jezdni.
21-calowe felgi połączono z oponami 275/45 R21 – są to więc największe koła, jakie kiedykolwiek były oferowane w Rangerze. Poszerzone nadkola zwiększają całkowitą szerokość pojazdu o 82 mm, a rozstaw kół przednich i tylnych zwiększył się o 40 mm, za czym idzie lepsza przyczepność i stabilność w zakrętach.
Zawieszenie zostało zaprojektowane tak, aby osiągnąć kompromis pomiędzy sterownością i komfortem. Składają się na nie nowe, twardsze amortyzatory przednie i przestrojone zawieszenie tylne. Prześwit obniżono o 40 mm.
Eko-skóra i SYNC 4A
Kabiną wyposażono w nowe siedzenia z mocniejszymi podparciami bocznymi, które nadają kabinie bardziej sportowy charakter, a jednocześnie zwiększają komfort. Na przednich i tylnych fotelach zastosowano eko-skórę i zamsz bez dodatków pochodzenia zwierzęcego, z charakterystycznym logo MS-RT i niebieskimi przeszyciami. Z przodu umieszczono emblematy MS-RT. Kierowcy mogą również korzystać z zarezerwowanej dla tej wersji podgrzewanej, wyprofilowanej, sportowej kierownicy z niebieskim znacznikiem położenia jazdy na wprost i logo MS-RT.
Od momentu wprowadzenia na rynek, Ranger MS-RT będzie dostępny w szerokiej palecie lakierów, w tym szarym Conquer Grey, z czarnymi, błyszczącymi obudowami lusterek i podobnymi klamkami drzwi. Standardowe wyposażenie zależnie od rynku obejmuje 12-calowy ekran dotykowy z systemem SYNC 4A, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, inteligentny tempomat adaptacyjny i inteligentny ogranicznik prędkości. Nowa generacja MS-RT
M-Sport ma długą historię współpracy z Fordem w zakresie projektowania i konstruowania samochodów rajdowych, w tym obecnego Forda Puma Rally1. Przygotowuje także samochody do wyścigów Global Rallycross i GT3.
Można zamawiać
Transit Custom MS-RT i Ranger MS-RT będą oferowane przez dilerów Transit Centrum w całej Europie. Nowe modele trafią do montażu końcowego i wykończenia w nowym, przeznaczonym do tego zakładzie, na terenie kompleksu Ford Dagenham w Wielkiej Brytanii. Nowoczesny obiekt, położony w pobliżu bazy zespołu inżynierów Ford Pro w kampusie Ford Dunton, obejmuje biuro stylistyczne i konstrukcyjne, półautomatyczny zakład lakierniczy i dwie linie montażowe.
Nowe modele MS-RT można już zamawiać u dilerów Ford Pro w Europie, a dostawy do klientów rozpoczną się w połowie 2024 roku.