Eurowag po raz pierwszy wprowadził do oferty biopaliwo HVO100. Będzie można ja zatankować w austriackiej stacji Eurowag Ort, niedaleko granicy z Niemcami. Z uwagi na niesprzyjające przepisy, w Polsce ten typ paliwa nie jest jeszcze dostępny.
HVO100 czyli uwodorniony olej roślinny składa się w 100% z odnawialnych komponentów. Z racji na metody produkcji pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 90%, cząstek stałych i węglowodorów o 30%, tlenków węgla o 24%, a tlenków azotu o 9%. Jego dodatkową zaletą jest fakt, iż w przeciwieństwie do innych rozwiązań refukujących emisję, nie wymaga wymiany floty. Może być stosowany w silnikach wysokoprężnych. Ma wyższą liczbą cetanową niż olej napędowy, lepiej działa w zimie i jest łatwiejszy w przechowywaniu. Stosunkowo wysoki koszt i ograniczenia produkcji, a także brak ram prawnych, które zachęcałyby do wprowadzenia tego typu paliwa, są powodem, dla którego to HVO100 nie jest stosowane w Polsce.
– Dzięki HVO100 przewoźnicy mogą zacząć ograniczać emisję praktycznie od zaraz, bez dodatkowych inwestycji w modyfikację lub zakup nowej floty, gdyż ten typ paliwa jest kompatybilny z pojazdami z silnikiem Diesla – wyjaśnia Dávid Halász, dyrektor ds. paliw alternatywnych w Eurowagu.
Prawo nie sprzyja HVO100
Prawodawstwo nie sprzyja HVO100, tak na poziomie Unii Europejskiej, jak i w świetle przepisów krajowych w wielu państwach europejskich. Przykładem Polska, Czechy czy Słowacja. Zmiany w unijnej legislacji uwzględniają głównie rodzaj napędu lub silnika pojazdu, a nie konkretnego paliwa i jego śladu węglowego. Barierą jest również brak surowców, z których produkowane jest HVO100 i niewielka liczba rafinerii. HVO powstaje głównie z olejów roślinnych i tłuszczy zwierzęcych.
– Jeśli odnawialne HVO100 ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, a nie domeną bogatych, uwrażliwionych na ekologię krajów, przynajmniej na początku potrzebne jest wsparcie legislacyjne. Przede wszystkim wysokość podatku akcyzowego na HVO100 powinna odzwierciedlać jego pro-środowiskowe korzyści i nie powinna być ustalana na tym samym poziomie co oleju napędowego, skutkującego większą ilością zanieczyszczeń. Taka zmiana pozwoliłaby konkurować HVO100 z paliwami kopalnymi pod względem ceny, co zdecydowanie ułatwiłoby przewoźnikom wprowadzenie tego ekologicznego rozwiązania w swojej flocie – tłumaczy Dávid Halász.
Wymagania dla stacji paliw
Włączenie czystego HVO100 do oferty stacji paliw oznacza pewne inwestycje. Paliwo to musi mieć własny, czysty zbiornik i dystrybutor z osobnym pistoletem do tankowania. Z tego powodu HVO częściej jest stosowany tylko jako dodatek do oleju napędowego.
Własna stacja Eurowag w Austrii zaczęła oferować czyste HVO100 od listopada tego roku, ale od 2022 roku można ja tankować w ok. 140 stacjach z sieci akceptacji Eurowag: w krajach Beneluksu, Skandynawii i we Włoszech. Ponadto, wszystkie stacje EW Truck Parks zarządzane bezpośrednio przez Eurowag są gotowe na szybkie wdrożenie biopaliwa HVO100, jeśli przepisy kraju lub popyt klientów na to pozwolą.
– Nasze stacje paliwowe są zaprojektowane tak, aby móc oferować HVO100 niemal natychmiast i bez wysokich kosztów adaptacji. Jeśli pojawi się popyt na to paliwo, poparty na przykład obniżeniem akcyzy w porównaniu z olejem napędowym, jesteśmy gotowi szybko zareagować. Eurowag od dłuższego czasu angażuje się w redukcję emisji w transporcie towarowym. W tym roku dodaliśmy dwie nowe stacje LNG i rozwijamy rozwiązania dotyczące elektromobilności. Naszym celem jest zaoferowanie klientom kompletnego wachlarza usług w tej dziedzinie – podsumowuje Dávid Halász.