wtorek, 1 kwietnia, 2025
Strona głównaFlotaWydajność w wielu wymiarach

Wydajność w wielu wymiarach

Zespoły jezdne naczep odpowiadają za bezpieczeństwo i wydajność pojazdów. Osie BPW oraz tworzące je komponenty mogą być przykładem wszechstronnie dopracowanej konstrukcji sprzyjającej redukcji całkowitego kosztu eksploatacji.

Od osi wiele się wymaga. Równie ważna jak bezpieczeństwo jazdy jest niska podatność na awarie, trwałość i wygoda obsługi. Oczekiwana jest też niska masa, która dla wielu branż, np. budowlanej jest wymogiem podstawowym, gdyż wprost wpływa na ilość zabieranego jednorazowo ładunku i rentowność transportu.

W takich ramach niezwykle przydatne okazuje się długoletnie doświadczenie BPW, które obejmuje konstrukcję oraz dobór materiałów i metod ich obróbki, a także znajomość parametrów eksploatacyjnych o kluczowym znaczeniu dla utrzymania oczekiwanych cech użytkowych pojazdu.

BPW: Lekkie, ale mocne

Zawieszenie pneumatyczne AirLight II ma szeroki wachlarz zastosowań. Oferowane jest do pojazdów, w których zakładany nacisk na oś wynosi od 6 do 10 ton. Z punktu widzenia redukcji masy pojazdu, najwięcej zalet ma wersja z okrągłą belką.

bpw
Zawieszenie AirSave II w wersji z okrągłą belką osi jest lekkie i ma różnorodne zastosowanie. Wariant z korpusem osi 146 × 10 mm nadaje się do naczep pracujących na drogach utwardzonych oraz poza nimi, np. na placach budów czy w żwirowniach.

Od początku 2021 roku proponowany jest wariant 9-tonowy z korpusem osi o przekroju okrągłym 146 × 10 mm z wytrzymałym, skręcanym połączeniem wykonanym z laserowo obrabianymi powierzchniami. Tego typu zawieszenie sprawdzi się w pojazdach używanych zarówno na drogach utwardzonych (on-road), jak i poza nimi (off-road) i z powodzeniem może być montowane np. w naczepach samowyładowczych.

Dostosowanie wspomnianego zawieszenia do warunków pracy ułatwiają opcje. Oś występuje z hamulcami tarczowymi lub bębnowymi oraz kilkoma wariantami zakresu wysokości jazdy (ALO/ALM/ALMT/ALMN wg klasyfikacji BPW). Dostępna jest z resorem 1×56 i 1×62. Ponadto poza piastami stalowymi mogą być stosowane aluminiowe.

Do zalet zawieszenia należy też kompatybilność z poprzednimi wersjami. Nie ma zmian w elementach montowanych do ramy pojazdu, a wysokości jazdy także pozostały te same. Jest to ułatwienie nie tylko dla producentów, ale również użytkowników naczep.

Zawieszenie AirLight II jest uniwersalne i łatwe w montażu m.in. dzięki wspornikom z regulacją śladowości. Możliwe jest również zastosowanie wsporników przykręcanych, zatem oś może być połączona z ramą na końcowym etapie montażu pojazdu.

AirLight II jest objęte gwarancją ECO Plus 5+3 lata. Podstawowy okres gwarancji to 5 lat. W tym czasie przewiduje się dwa przeglądy: po roku i po 3 latach. Po 5 latach gwarancję można przedłużyć bezpłatnie o kolejne 3 lata, pod warunkiem, że wykonany zostanie przegląd główny w serwisie BPW.

bpw
Hamulec tarczowy BPW ECO Disc jest lekki i trwały m.in. dzięki konstrukcji sprzyjającej równomiernemu zużywaniu się klocków.

Skuteczny i trwały

Do komponentów objętych wspomnianą gwarancją należy hamulec tarczowy ECO Disc. Zapewnia wysoką skuteczność hamowania, jest lekki, trwały, a znacznym ułatwianiem w obsłudze jest możliwość wymiany tarczy hamulcowej bez konieczności demontażu zacisku. W praktyce oznacza to, że obsługa układu hamulcowego trzyosiowej naczepy może być krótsza nawet o 3 godziny.

Najnowszy ECO Disc to jeden z najlżejszych hamulców na rynku. W porównaniu z ECO Disc pierwszej generacji zmniejsza masę osi o 4 kg. Przy trzech osiach oznacza to więc 12 kg oszczędności na masie pojazdu. Asymetryczne umieszczenie tłoka (OTD – Offset Tappet Design) zapewnia zrównoważenie sił i momentów oddziałujących na klocki hamulcowe, co sprzyja równomiernemu ich zużyciu i wydłuża żywotność hamulców. Niezawodność i skuteczność zespołu zwiększa również wielofunkcyjny regulator luzu (Multifunctional Adjuster), składający się ze stosunkowo małej liczby części. Na trwałość pozytywnie wpływa też antykorozyjne zabezpieczenie metodą KTLZn (powłoka z cynku nakładana kataforetycznie).

Hamulec ECO Disc jest charakterystycznym przykładem konstrukcji BPW spełniającej kompleksowo wymagania współczesnych użytkowników pojazdów, także co do wygody i szybkości obsługi.

bpw
Zaletą hamulca ECO Disc jest możliwość wymiany tarczy hamulcowej bez demontażu zacisku. Skutkuje to skróceniem czasu obsługi trzyosiowej naczepy nawet o trzy godziny.

Pomiar i korekta

Mówiąc o niezawodności i jakości obsługi, koniecznie należy wspomnieć o systemie automatycznego uzupełniania ciśnienia w ogumieniu BPW AirSave. Prawidłowe ciśnienie w oponach obniża opory ruchu, skutkując zmniejszeniem zużycia paliwa i należy do podstawowych warunków bezpiecznej jazdy.

System BPW AirSave stale monitoruje ciśnienie w oponach naczepy, korygując w razie potrzeby jego wartość. Jednocześnie o spadku ciśnienia informuje kierowcę, który może zdiagnozować przyczynę i odpowiednio zareagować.

Uzupełniając chwilowe ubytki, system przyczynia się do wymiernego obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu. Zarazem spełnia funkcję „systemu wczesnego ostrzegania”, jeśli spadek ciśnienia jest spowodowany uszkodzeniem ogumienia. BPW AirSave jest bardzo czuły, reaguje już na zmianę ciśnienia w zakresie 0,2 bara. Jest dostępny ze wszystkimi osiami ECO Plus o nośności 9–12 t.

System można również powiązać z telematyką. Wówczas ostrzeżenia o zmianach ciśnienia są przesyłane poprzez portal i aplikację telematyczną cargofleet, a także e-mailem oraz SMS-em.

BPW AirSave jest przydatny we wszystkich typach pojazdów z powodu oszczędności, jakie przynosi. Przemawiają za nim również względy bezpieczeństwa. Zapobiega skutkom długotrwałej jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem, która powoduje nadmierne nagrzewanie się opony i zwiększa ryzyko jej uszkodzenia. W ten sposób zapobiega niespodziewanym awariom na trasie i pozwala bezpiecznie dostarczyć ładunek do odbiorcy.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź