Transport drogowy wkracza w nowy etap. Oczekiwania związane z redukcją emisji i wzrostem wydajności znajdują odzwierciedlenie w nowych rozwiązaniach firmy BPW: elektrycznej osi ePower oraz telematyce iC Plus.
BPW jest specjalistą od innowacji. Angażuje się w elektryfikację i cyfryzację transportu, gdyż dostrzega wielowymiarowe korzyści, jakie przynoszą tego rodzaju rozwiązania – nie tylko przewoźnikom i zleceniodawcom transportu, ale ogółowi społeczeństwa. Bardziej wydajne energetycznie i lepiej zarządzane floty są mniejszym obciążeniem dla środowiska. Stanowią też odpowiedź na spodziewany w długofalowej perspektywie wzrost wolumenu towarów na rynku europejskim. Jednocześnie bazując na wieloletnim doświadczeniu, BPW kładzie duży nacisk na dojrzałość i niezawodność produktów wprowadzanych na rynek. Sprawia to, że mogą one znaleźć zastosowanie we flotach już dziś.
BPW ePower w dystrybucji i na długiej trasie
Oś elektryczna BPW ePower wyznacza nowe standardy w chłodnictwie. Jest to innowacyjny system generowania energii elektrycznej podczas jazdy, przeznaczony do zasilania urządzeń chłodniczych. Eliminuje emisję spalin i redukuje hałas, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla flot transportowych, szczególnie w miastach. Został zaprojektowany w ścisłej współpracy z producentem agregatów chłodniczych, firmą Thermo King.
Zasada działania jest prosta. Energia wytwarzana przez oś ePower jest kierowana do akumulatora, który zasila agregat chłodniczy. Oś odzyskuje przede wszystkim energię hamowania, ale w razie potrzeby może doładowywać akumulator przez cały czas. Odpowiada za to również wyrafinowane sterowanie, uwzględniające m.in. zapotrzebowanie agregatu na energię oraz poziom naładowania akumulatora.

W korpusie osi pracują dwa generatory. Pozwoliło to wyeliminować mechanizm różnicowy, który zwiększałby tarcie wewnętrzne. Oś zapewnia moc do 30 kW, co wystarcza do zasilania agregatu. Może współpracować z agregatami elektrycznymi lub hybrydowymi. Elektryczne są najbardziej efektywne w transporcie dystrybucyjnym na terenach zurbanizowanych. Hybrydowe są bardziej użyteczne na długich trasach.
Akumulator można doładować również z sieci, ale próby praktyczne wykazały, że często nie jest to konieczne. Natomiast jedna z testowanych naczep zapewniała chłodzenie non-stop przez 20 tygodni bez potrzeby uzupełniania energii z zewnętrznego źródła.
Cicho, wydajnie, zdrowo to właśnie BPW ePower
Oś ePower przyczynia się do ograniczenia emisji spalin i hałasu. Dla floty składającej się z 10 naczep chłodniczych, zastosowanie ePower oznacza:
- redukcję zużycia paliwa przez agregaty – nawet do 20 000 litrów rocznie, co przekłada się na oszczędności rzędu 125 000 zł,
- zmniejszenie emisji CO₂ – nawet 500 ton CO₂ rocznie, co wspiera cele zrównoważonego transportu.
Ponadto ciszej działający agregat zwiększa komfort pracy kierowców i mieszkańców miast, szczególnie w tzw. „zielonych strefach”.
Co ważne oś ePower ma niskie wymagania serwisowe. Jest zbudowana z odpornych na wstrząsy i wibracje, wytrzymałych i trwałych komponentów. Jej żywotność jest co najmniej tak duża, jak całej naczepy chłodniczej.
Dzięki ePower, BPW umożliwia firmom transportowym spełnianie norm środowiskowych oraz obniżenie kosztów operacyjnych, zmniejszając lub eliminując wydatki na paliwo do agregatów chłodniczych. Technologia ta jest szczególnie atrakcyjna dla firm wykonujących dostawy w miastach, gdzie ograniczenia emisji i hałasu są coraz bardziej restrykcyjne.
Sztuczna inteligencja dla flot
System telematyczny iC Plus, który oferuje firma BPW ułatwia zarządzanie flotą i jej obsługę serwisową. Umożliwia bieżące monitorowanie kluczowych parametrów technicznych, co wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych i poprawę efektywności. Posługuje się w tym celu zaawansowaną technologią, w tym sztuczną inteligencją (AI), zapewniając firmom transportowym jeszcze więcej możliwości.
System iC Plus łączy dane z różnych czujników zamontowanych w pojazdach i analizuje je w czasie rzeczywistym za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji. Na podstawie zebranych danych AI umożliwia optymalizację tras, może również przewidzieć potencjalną awarię.
Do najważniejszych funkcji iC Plus należy:
- monitorowanie ciśnienia w oponach (TPMS): system stale analizuje ciśnienie i temperaturę w oponach, ostrzegając o nieprawidłowościach, które mogą prowadzić do uszkodzeń,
- kontrola obciążenia osi: dane z czujników pomagają uniknąć przeciążeń, które mogą skutkować przyspieszonym zużyciem komponentów lub mandatami,
- analiza zużycia hamulców: czujniki monitorują grubość klocków hamulcowych, co pozwala na precyzyjne zaplanowanie ich wymiany,
- optymalizacja tras: moduł GPS w połączeniu z analizą danych pozwala na wybór tras o najmniejszym zużyciu paliwa i zredukowanym ryzyku opóźnień.
iC Plus współpracuje również z systemem BPW AirSave, który automatycznie koryguje spadki ciśnienia w ogumieniu podczas jazdy.
Wnioski wsparte danymi
Dzięki systemowi telematycznemu iC Plus użytkownik uzyskuje wgląd w parametry eksploatacyjne pojazdu oraz ich zmiany. Jest to olbrzymi pakiet ważnych informacji, których wykorzystanie ułatwia sztuczna inteligencja. Analizuje ona dane bieżące i historyczne, dostarczając menedżerom flot rekomendacji dotyczących serwisu pojazdów i optymalizacji tras. AI pomaga również w określeniu źródeł potencjalnych awarii, co pozwala zaplanować działania zapobiegawcze.

Telematykę iC Plus można z łatwością zaadaptować do flot różnej wielkości, uzyskując korzyści natychmiast, niezależnie od liczby pojazdów objętych systemem. Dzięki niej zmniejszają się koszty użytkowania floty, na co składa się kilka czynników. Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu sprzyja utrzymywaniu niskiego zużycia paliwa, podnosi bezpieczeństwo jazdy oraz zapobiega kosztownym awariom.
BPW Air Save
Ważną rolę odgrywa w tym system BPW Air Save, będący częścią iC Plus. Nie tylko spełnia on najnowsze wymogi dotyczące wyposażania pojazdów w układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu, ale idzie o krok dalej i automatycznie, na bieżąco utrzymuje prawidłowe ciśnienie. W ten sposób opona zawsze pracuje w optymalnych warunkach, a ryzyko awarii, wynikającej np. z przegrzania niedopompowanej opony zmniejsza się. Naprawa skutków wystrzału opony na trasie to koszt rzędu 2 tys. zł w Polsce i co najmniej 2 tys. euro za granicą, np. w Niemczech czy we Francji. BPW Air Save zapobiega takim wydatkom, a co najważniejsze przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa pojazdu z ładunkiem. Co ważne, koszt montażu systemu jest niższy niż wspomniany koszt naprawy opony na drodze.
System iC Plus łączy nowoczesną technologię z łatwością użytkowania. To skuteczne narzędzie, które pomaga firmom transportowym redukować koszty operacyjne, poprawiać bezpieczeństwo na drodze i dbać o środowisko. Inwestycja w system zwraca się już po pierwszym roku dzięki oszczędnościom wynikającym z lepszego zarządzania flotą.