Volkswagen Group Logistics i MAN Truck & Bus wspólnie przyspieszają elektryfikację drogowego transportu towarów. W tym celu firmy zorganizowały MAN Truck Forum pod hasłem: „Razem dla zrównoważonej logistyki, razem dla zerowej emisji”.
Na MAN Truck Forum zaproszono międzynarodowe firmy logistyczne, załadowców i producentów stacji ładowania. Na spotkaniu nie mogło też zabraknąć przewoźników z doświadczeniem w eksploatacji eTrucków.
Simon Motter, dyrektor logistyki Grupy Volkswagen powiedział, że firma nieustannie pracuje nad minimalizacją wpływu operacji transportowych na środowisko. Oprócz optymalizacji procesów, inicjatywa „goTozero Impact Logistics” koncentruje się na zrównoważonych technologiach i energii jako czynnikach ochrony klimatu. W transporcie drogowym emisja CO₂ samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla jest szczególnie wysoka. Dlatego pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami są najodpowiedniejszą technologią dla bardziej przyjaznej dla klimatu floty pojazdów użytkowych. Wspólnym celem firmy jest ochrona klimatu i oszczędzanie zasobów.

Logistyka dostawców motoryzacyjnych charakteryzuje się wysokim stopniem standaryzacji. Dlatego też w wielu przypadkach stosuje się platformy ładunkowe o wysokości jednego metra. Wysokość przestrzeni ładunkowej wynosząca dobre trzy metry pozwala zatem na ustawienie trzech takich platform jeden na drugim. Wymaga to ciężarówek o wyjątkowo niskiej wysokości siodła, zwanych „lowlinerami” lub „ultraciągnikami”.
MAN eTruck
Od początku 2025 roku elektryczne ciężarówki MAN pokonały ponad 5 mln km realizując zadania dostawców usług logistycznych. To potwierdza przydatność tych pojazdów do różnorodnych zadań transportowych. W eTruckach zastosowano modułowy system akumulatorów, pozwalający wybierać między zasięgiem a ładownością. Ponad 80% wszystkich zastosowań ciężarówek może być obsługiwanych przez pojazdy elektryczne.
Friedrich Baumann, członek zarządu MAN ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów wyjaśnia, że pierwsi klienci przejechali już ponad 100 000 km pojazdami MAN eTGX. To pokazuje, że ciężarówki z napędem bateryjnym są niezawodne i praktyczne.

W Niemczech przedłużono zwolnienie z opłat drogowych dla ciężarówek bezemisyjnych do 2031 roku. Jest to sygnał dający klientom niezbędną przewidywalność. Jednak małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują większego wsparcia w formie programów finansowania. Również rozwój infrastruktury ładowania wymaga dalszej rozbudowy.
Praktycy na MAN Truck Forum
Firma transportowa Nanno Janssen z Leer ma w swojej flocie 35 ciężarówek z napędem elektrycznym. Kolejne eTrucks są w drodze, w tym 15 modeli MAN eTGX. Nanno Janssen, dyrektor zarządzający tej firmy potwierdza praktyczne doświadczenia z elektrykami. Twierdzi, że transport dalekobieżny z wykorzystaniem ciężarówek elektrycznych jest już dziś możliwy w Europie. Teraz chodzi o zwiększenie skali tej technologii.
Volkswagen Group Logistics i MAN zorganizowały to wydarzenie, aby firmy logistyczne, producenci pojazdów użytkowych, spedytorzy i dostawcy infrastruktury ładowania mogli wspólnie rozwiązać istniejące problemy. Ważna jest znalezienie rozwiązania, które będzie wspierać zrównoważony transport towarów. Chodzi o to, aby przejście na bardziej przyjazne dla klimatu układy napędowe stało się rzeczywistością w całej Europie. Do tego potrzebne są wysiłki wszystkich zainteresowanych stron. Można tego dokonać tylko wspólnie.






