czwartek, 31 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościTransport nienormatywny. Normy, zezwolenia i kary

Transport nienormatywny. Normy, zezwolenia i kary

Rozwój transportu zeroemisyjnego nabiera tempa. Natomiast rosnąca liczba pojazdów elektrycznych i wodorowych w sektorze ciężkiego transportu drogowego stawia przed przewoźnikami nowe wyzwania prawne. Może być to transport nienormatywny.

Pojazdy elektryczne są korzystne z punktu widzenia ochrony środowiska, jednak ze względu na swoją konstrukcję i masę teoretycznie mogą łatwiej wpadać w kategorię: pojazdy nienormatywne.

Zgodnie z art. 2 pkt 35a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, pojazd nienormatywny to taki, którego rzeczywista masa całkowita, naciski osi lub wymiary (szerokość, wysokość, długość) przekraczają dopuszczalne wartości. Ponieważ wartości te są określone w przepisach powodując, że wykonywany przewóz drogowy to przewóz nienormatywny.

Granice te w szczególności wyznacza Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich wyposażenia, gdzie np. na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 2 zostało ustalone, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów, złożonego z pojazdów mających łącznie co najmniej 5 osi, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd samochodowy wynosi 40 ton.  

Transport nienormatywnyWyjątki

W drodze wyjątku dopuszczalna masa całkowita może wynieść w przypadku pojazdu członowego mającego 5 lub 6 osi składającego się z: 

  • ciągnika siodłowego o dwóch osiach i naczepy o trzech osiach, uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego. Ciągnika przewożącego jeden lub więcej kontenerów lub wymiennych nadwozi, o maksymalnej długości całkowitej wynoszącej do 45 stóp (13,72 m) – 42 tony, 
  • ciągnika siodłowego o trzech osiach i naczepy o dwóch lub trzech osiach, uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego. Ciągnika przewożącego jeden lub więcej kontenerów lub wymiennych nadwozi, o maksymalnej długości całkowitej wynoszącej do 45 stóp (13,72 m) – 44 tony, 
  • ciągnika siodłowego o dwóch osiach i naczepy o trzech osiach przystosowanej technicznie do operacji transportu intermodalnego. Ciągnika uczestniczącego w operacjach transportu intermodalnego – 42 tony, 
  • ciągnika siodłowego o trzech osiach i naczepy o dwóch lub trzech osiach przystosowanej technicznie do operacji transportu intermodalnego. Uczestniczących w operacjach transportu intermodalnego – 44 tony.

Ponadto na podstawie par. 2 ust. 1 ww. rozporządzenia długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku: 

  • pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu oraz pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt 11 – 12,00 m; 
  • ciągnika rolniczego lub pojazdu wolnobieżnego – 12,00 m; 
  • przyczepy, z wyjątkiem naczepy – 12,00 m; 
  • pojazdu członowego – 16,50 m; 
  • zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy – 18,75 m; 
  • autobusu przegubowego – 18,75 m; 
  • autobusu o dwóch osiach – 13,50 m; 
  • autobusu o liczbie osi większej niż dwie – 15,00 m; 
  • zespołu złożonego z autobusu i przyczepy – 18,75 m; 
  • zespołu złożonego z trzech pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy – 22,00 m; 
  • motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokołowego oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru, roweru lub pojazdu czterokołowego z przyczepą – 4,00 m; 
  • hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego – 1,4 m. 

Transport nienormatywny – dopuszczalne szerokości

Dopuszczalna szerokość zespołu pojazdów zgodnie z par. 2 ust. 2 ww. rozporządzenia wynosi 2,55 m, a wysokość zgodnie z art. 61 ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym – 4 m… Całość czytaj w magazynie fleetLOG 5/2025.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź