poniedziałek, 19 maja, 2025
Strona głównaAktualnościTachografy G2V2: coraz mniej czasu na instalację

Tachografy G2V2: coraz mniej czasu na instalację

Tachografy G2V2 (tzw. inteligentne tachografy) muszą stać się powszechne już niebawem. Pakiet Mobilności nakłada obowiązek montowania ich w pojazdach wykorzystywanych na międzynarodowych trasach. Wśród funkcji urządzeń jest m.in. automatyczna rejestracja załadunku, rozładunku i przekraczania granic. Ponadto tachograf w zdalny sposób może udostępniać dane służbom kontrolnym.

Od 21 sierpnia 2024. wszystkie nowe pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych są wyposażone w tachografy G2V2. Do końca 2024 roku te urządzenia obowiązkowo pojawią się w starszych pojazdach, które nie mają inteligentnych tachografów. Z kolei do 19 sierpnia 2025 w ciężarówkach z tachografami pierwszej generacji. Ostatnie w kolejce po nowy sprzęt stoją pojazdy lekkie o masie od 2,5 do 3,5 t. W tej kategorii czas na instalację urządzeń upływa 1 czerwca 2026 r.

Tachografy G2V2 – urządzenia inteligentne

Tachografy G2V2 m.in. automatyzują rejestrację przekraczania granic, zapisują wyładunki i załadunki. Pozwalają na 56-dniowe przechowywanie danych i zapewniają zdalny dostęp do nich służbom kontrolnym. Wszystko to ułatwia monitorowanie działania przewoźników w zgodzie z przepisami Pakietu Mobilności. Dotyczą one np. czasu jazdy, odpoczynku i delegowania kierowców, okresów cooling off czy legalności operacji kabotażowych.

Kolejna grupa pojazdów jest w trakcie lub w  przededniu instalacji tachografów. Przedsiębiorcy z sektora mają w związku z tym wiele pytań i szukają dla siebie optymalnego kosztowo i technologicznie rozwiązania – wyjaśnia Piotr Gąska, dyrektor rynku transportu ciężkiego w PKO Leasing.

Opracowanie zmian w przepisach na również na celu wyjaśnienie wątpliwości, które wielu przedsiębiorców ma w związku z początkowym brakiem niektórych funkcji tachografów G2V2. Opóźnienia w dostępności sygnałów satelitarnych, służących do uwierzytelniania zapisów urządzeń, doprowadziły do wprowadzenia tzw. przejściowego tachografu w kwietniu ub.r.

-Brak instalacji wymaganego Pakietem Mobilności urządzenia równa się karze finansowej. Przewoźnicy zapłacą 10 000 zł, a zarządzający transportem 2 000 zł – mówi radca prawny Marek Kliś z EWICENTER.

Marek Kliś dodaje, że obowiązek wymiany nie obejmuje przewozów krajowych i przewozów międzynarodowych, ale bez przekraczania granic innych państw członkowskich UE

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź