sobota, 23 sierpnia, 2025

Prawo

Opóźnienia dokumentów przewozowych a terminy płatności

Terminy płatności bywają powodem nieporozumień między zlecającymi transport a przewoźnikami. Sytuacje, w których termin płatności zostanie przesunięty mogą być regulowane przez odpowiednie zapisy umowy. Co jeżeli przewoźnik oczekuje zapłaty w czasie zgodnym z pierwotnymi zapisami zlecenia? Egzekwowanie wspomnianych zapisów może w takim przypadku nastręczać sporo problemów.

Czy kara umowna za przeładunek na pewno jest skuteczna?

Kary umowne to w transporcie nic niecodziennego. Jednak nakładanie kar często bywa nieuzasadnione. Zdarza się, że wyznaczone w umowie dodatkowe obowiązki nie są możliwe do spełnienia. Taka właśnie przesłanka okazała się wystarczająca do rozstrzygnięcia jednej ze spraw i podważenia skuteczności kary umownej za przeładunek.

Brytyjski kontrahent okazał się nieuczciwy. Jak odzyskać należności?

Transport towarów to czołówka polskiego eksportu do Wielkiej Brytanii. Współpraca z brytyjskimi firmami może zatem jawić się jako dobry sposób na biznes. Każdy biznes niesie ze sobą ryzyko. W tym przypadku może być to kłopot z odzyskaniem należności, jeśli kontrahent okaże się nierzetelny. Sprawdźmy, jak sprawnie przeprowadzić windykację partnera z Wielkiej Brytanii?

E-Toll. Jak niedoskonałości systemu wpływają na przedsiębiorców transportowych

System e-Toll, wprowadzony w Polsce w celu elektronicznego poboru opłat za przejazd pojazdów ciężarowych i autobusów przez płatne odcinki dróg, przyniósł szereg wyzwań dla branży transportowej.

Wielka Brytania: kary za przewóz nielegalnych imigrantów ostro w górę

Co roku tysiące imigrantów próbuje nielegalnie przedostać się przez granicę. Jako środek transportu obierają sobie pojazdy ciężarowe, narażając kierowców na duże nieprzyjemności. Przewoźnicy zobowiązani są do zabezpieczenia i kontroli swoich pojazdów. Jedynym sposobem na uniknięcie lub zmniejszenie kar jest uzyskanie akredytacji Border Force.

Weryfikacja kontrahenta. Jak to robić skutecznie w branży TSL?

Przewoźnicy nieustannie poszukują nowych zleceń, a spedycje – podwykonawców gotowych je realizować. Zaufanie jest kluczem do współpracy, a weryfikacja kontrahenta to jego warunek.

Rozporządzenie Euro 7 przyjęte

Euro 7 dotyczy równocześnie samochodów osobowych, dostawczych i pojazdów ciężkich. Producenci zobowiązani będą do jeszcze większego obniżenia emisji zanieczyszczeń ze spalin i z hamowania. Nowe rozporządzenie ustanawia również bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące okresu eksploatacji.

Reklamacje w transporcie – o czym pamiętać?

Reklamacje w branży transportowej występują na porządku dziennym. Niestety w wielu przypadkach w trakcie realizacji usługi transportowej dochodzi do uszkodzenia towaru, jego zaginięcia, opóźnienia w załadunku czy też rozładunku.

Milionowa kara dla Amazona

Amazon wprowadzał konsumentów w błąd. Tak uznał prezes UOKiK Tomasz Chróstny i nałożył na firmę karę. To efekt licznych skarg, jakie wpływały do urzędu w sprawie nieotrzymanych zamówień. Amazon ma do zapłacenia prawie 32 miliony złotych.

Europejska Klauzula Napraw: stop monopolowi

Parlament Europejski zatwierdził projekty rozporządzenia i dyrektywy w sprawie prawnej ochrony wzorów wspólnotowych, tym samym doprowadzając do wprowadzenia ogólnoeuropejskiej Klauzuli Napraw.

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź