czwartek, 18 września, 2025
Strona głównaAktualnościBezpieczeństwo w łańcuchu dostaw branży fast fashion

Bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw branży fast fashion

Trend fast fashion (szybka moda) sprawia, że logistyka w branży odzieżowej jest bardzo wymagająca.

Moda zmienia się błyskawicznie, co powoduje, że od sprawnego zarządzania operacjami, procesami magazynowymi, transportowymi i zwrotami w e-commerce zależy efektywność producentów odzieży i sieci handlowych. Przykłady klientów Silny&Salamon dobrze obrazują różnorodność wyzwań i potrzeb tym sektorze.

Procesy logistyczne w branży odzieżowej koncentrują się na dążeniu do maksymalnego skrócenia czasu od projektu produktu do wstawienia go do sklepu stacjonarnego lub online. To pozwala maksymalizować obroty, by zdążyć przed kolejnym trendem. Kluczowe jest też zarządzanie zwrotami. Szacuje się, że w e-handlu poziom zwrotów odzieży wynosi nawet 30–40%. Tymczasem ich obsługa generuje dodatkowe koszty i wymaga sprawnej infrastruktury.

Logistyczna mozaika

Branża modowa wymaga zoptymalizowanych procesów w łańcuchu dostaw. Przy takiej złożoności operacji każdy element, który może podnieść bezpieczeństwo produktu i efektywność procesu, ma wpływ na poziom zysku. Przynosi też oszczędność czasu i zwiększa satysfakcję klienta. Z takimi wyzwaniami na co dzień ma do czynienia zespół Silny&Salamon. Wspiera znaczące marki odzieżowe, których zarządzający oczekują skutecznych rozwiązań zabezpieczających łańcuch dostaw.

– Dla popularnego sklepu internetowego oferującego obuwie, akcesoria i torebki, który działa w modelu multibrandowym, dostarczamy plomby zabezpieczające zarówno w wersjach klasycznych, jak i dla produktów premium. Te praktyczne rozwiązania mają na celu ochronę produktów przed nieuprawnionym użytkowaniem. A co za tym idzie, zmniejszają koszty zwrotów i usprawniają procesy logistyczne. Są też jednocześnie czytelną informacją dla klienta, że produkt jest nienaruszony – mówi Katarzyna Bieńkowska, prezes zarządu, Silny&Salamon.

Wygodne zabezpieczenie

Takie zabezpieczenia jak plomby plastikowe, tasiemkowe lub sznurkowe, sprzedawca może łatwo umieścić na produkcie. Zapewniają one wysoki poziom ochrony, ponieważ widoczna jest na nich jakakolwiek próba manipulacji. Przede wszystkim stanowią one przeszkodę, gdy klient chce skrozystać z produktu, ale nie zamierza go nabyć. Znana w branży e-commerce praktyka tzw. wardrobing (ang. wardrobe – szafa, garderoba) bazuje na wykorzystaniu przez kupujących polityki sprzedawców. Polega na zakupie ubrań, noszeniu ich bez odrywania metki, a następnie zwracaniu do sklepu jako towaru nieużywanego w celu uzyskania zwrotu pieniędzy. W świetle prawa konsumenckiego wardrobing nie jest uznawany za przestępstwo, jednak takie podejście klientów komplikuje i podraża obsługę zwrotów.

fast fashion

Inny klient, znana firma odzieżowa oferująca szeroki asortyment odzieży i akcesoriów, korzysta z zabezpieczeń dobranych przez zespół Silny&Salamon w postaci plomb strzałkowych do pojemników wielorazowego użytku (RTI). Chroni w ten sposób produkty transportowane pomiędzy magazynem centralnym, magazynami regionalnymi, centrum fulfillment i sklepami stacjonarnymi.

Trzy aspekty w logistyce fast fashion

Sprzecznością może wydawać się łączenie trendu fast fashion z rosnącymi oczekiwaniami klientów co do zrównoważonego rozwoju producentów odzieży obejmujących ekologiczne i etyczne praktyki. To jednak codzienność, dlatego właśnie rola zabezpieczeń w łańcuchu dostaw rośnie i ma kilka wymiarów. Produkty muszą być wielopoziomowo zabezpieczone i oznaczone, np. poprzez ciągłość numeracji poszczególnych egzemplarzy, kolorystykę plomb, kody kreskowe, plomby RFID. Znajduje to odzwierciedlenie w systemach ewidencyjnych i magazynowych dopasowanych do wewnętrznych procesów.

– Poza sprawną logistyką jest to element troski o aspekty zrównoważonego rozwoju, odgrywający ważną rolę, gdyż bezpieczeństwo produktu to także troska o klienta i pewność dostarczenia mu nienaruszonego produktu. W zaawansowanych technologicznie oznaczeniach, tj. tagi RFID, można ująć również takie informacje jak np. źródło surowców – dodaje Katarzyna Bieńkowska.

Potrzeby współczesnej branży modowej to także szybki transport i dystrybucja. Modele dostaw tego samego lub następnego dnia (same-day i next-day delivery) nieraz stanowią o przewadze konkurencyjnej. Ułatwiają zyskanie uznania wymagającego klienta. Do tego jednak niezbędne są nowoczesne technologie i zaawansowane zabezpieczenia. Minimalizują one straty i umożliwiają monitoring w czasie rzeczywistym, który zapewnia efektywne zarządzanie stanami magazynowym i logistyką. Tu sprawdzają się plomby elektroniczne, które wykorzystują np. RFID, aby zapewnić wyższy poziom ochrony, śledzenie produktów i dostarczać informacji.

Kolejne wymagania

Bez wątpienia logistyka w branży odzieżowej, szczególnie w fast fashion opiera się na wielu czynnikach, które pogłębiają wrażliwość łańcucha dostaw. To szybkie zmiany trendów w modzie i asortymencie, obarczone często nieprzewidywalnością popytu, konieczność krótkiego czasu realizacji zamówień, ale także zarządzanie zwrotami czy niesprzedanymi produktami.

Warto też pamiętać, że od początku 2025 roku, gminy w Polsce mają obowiązek wprowadzenia selektywnej zbiórki tekstyliów, w tym odzieży, obuwia, pościeli i innych materiałów tekstylnych. To kolejny element cyklu życia produktu, który musi być oddzielnie zebrany, przekazany do recyklingu lub utylizacji. Od kolejnych podmiotów logistycznych wymaga się odpowiedniego zabezpieczenia i oznaczenia. Dlatego kooperacja z partnerem, który dysponuje wiedzą o potrzebach różnych branż i zabezpieczeniach w łańcuchu dostaw, jest cenna.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź