Na początku kwietnia w Monachium zostały wręczone nagrody ESTA Awards of Excellence. Wśród wyróżnionych były również firmy z Polski.
Konkurs organizuje European Association of Abnormal Road Transport and Mobile Cranes, czyli Europejskie Stowarzyszenie Ponadnormatywnego Transportu Drogowego i Żurawi Samojezdnych. Obecnie ESTA ma ponad 70 członków, a jednym z nich jest Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN).
ESTA działa od 1975 roku, a swoje nagrody zaczęła przyznawać już rok później. Bliżej przedstawiliśmy tę organizację w magazynie fleetLOG z maja 2023 roku.
Reprezentuje ona interesy branży nie tylko w Europie, ale również części Azji oraz w Kanadzie. Stara się m.in. o ujednolicenie zasad prowadzenia przewozów ponadnormatywnych i usług dźwigowych przynajmniej na terenie Europy. Organizowany przez nią konkurs zwraca uwagę na najbardziej spektakularne zadania wykonane w ostatnim czasie przez przewoźników oraz firmy zajmujące się usługami dźwigowymi. Nagradza również przełomowe rozwiązania, które mogą wywrzeć wpływ na przyszłość branży.

Teraz szkolenia
Nagrody ESTA Awards of Excellence miały być przyznane w tym roku w następujących 10 kategoriach:
- zadanie transportowe do 120 t,
- zadanie transportowe powyżej 120 t,
- połączone techniki transportowe,
- praca przy użyciu teleskopowego żurawia samojezdnego poniżej 120 t,
- praca przy użyciu teleskopowego żurawia samojezdnego powyżej 120 t,
- praca z wysięgnikiem kratowym,
- praca z użyciem modułów samobieżnych (SMPT),
- bezpieczeństwo,
- innowacje i rozwój,
- szkolenia.
Ostatecznie jednak nie przyznano wyróżnienia za „pracę przy użyciu teleskopowego żurawia samojezdnego poniżej 120 t”. Nowością jest natomiast kategoria „szkolenia”, która weszła na miejsce innowacji podzielonych wcześniej na dwa rodzaje: odnośnie producenta sprzętu i użytkownika końcowego. Dostrzeżenie roli szkoleń ma niebagatelne znaczenie wobec rosnących możliwości sprzętu oraz skomplikowanego otoczenia legislacyjnego, w jakim funkcjonuje branża.

Laureatów wybiera dwunastoosobowe jury, podzielone na dwie grupy wg posiadanych kwalifikacji. Każde zgłoszenie do konkursu jest oceniane w dziesięciopunktowej skali. Na wstępie wybieranych jest najwyżej czterech finalistów w każdej kategorii i spośród nich wyłaniany jest zwycięzca. Jeśli dwóch lub więcej kandydatów do nagrody uzyska tę samą liczbę punktów, na jury spoczywa obowiązek ustalenia ich kolejności na podium. W tym roku do finału dostało się 34 kandydatów z 12 państw.
OL-Trans z pomysłem
Uroczystość wręczenia nagród miała miejsce 10 kwietnia 2025 roku w Monachium. W kategorii „zadanie transportowe do 120 t” zwyciężyła firma OL-Trans z Kruszyna koło Bydgoszczy. Jury było pod wrażeniem pomysłowej metody przetransportowania ośmiu zbiorników o masie 76 ton każdy z Bydgoszczy do Elsteraue w Niemczech. Trasa liczyła około 700 km. Specjaliści OL-Transu wykorzystali w tym celu zestawy używane zwykle do przewozu elementów wież elektrowni wiatrowych. Dzięki temu udało się zmniejszyć wysokość całkowitą załadowanego pojazdu. Zarazem regulacja wysokości położenia ładunku pozwoliła sprawnie przejechać pod wiaduktami oraz przez ronda… Całość czytaj w magazynie fleetLOG 5/2025.