sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDacia Bigster na żywo

Dacia Bigster na żywo

Dacia Bigster to nowy model w segmencie C-SUV. Na razie można tylko popatrzeć, ale już niedługo poznamy ceny, a w przyszłym roku będzie można go wypróbować. Prawdopodobnie najtańsza wersja nie przekroczy progu 100 tys. zł. Nieoficjalnie mówi się o 25 tys. euro za podstawę z silnikiem benzynowym z miękką hybrydą. 30 tys. euro ma kosztować pełna hybryda o mocy 155 KM.

Dacia już od jakiegoś czasu próbuje zmienić swój wizerunek auta taniego. Nowy Duster zaczął tę zmianę, Spring wygląda już całkiem nieźle, a teraz rynek chce podbić Bigster. Czy ma szansę?

Dacia Bigster

Trzy z tyłu

To auto o długości 4,6 m i sporych możliwościach przewozowych. W środku jest dużo miejsca. Na tylnej kanapie mogą podróżować dwie wysokie osoby na dwóch skrajnych miejscach oraz trzecia, drobniejsza pomiędzy nimi. Siedzisko i oparcie są miękkie i wygodne. To o tyle zaskakujące, że w oparciu jest podłokietnik wykonany z dość twardego plastiku. Podłokietnik nie jest wyłożony miękką gąbką ani tapicerką, za to przewidziano w nim miejsca na dwa kubki i dwa uchwyty na smartfony. To pozwala urozmaicić podróż, szczególnie długą. Po rozłożeniu podłokietnika mamy dostęp do bagażnika, więc szybko można do niego po coś sięgnąć bez konieczności wysiadania z auta. I tu przechodzimy do kolejnego argumentu, który przemawia na korzyść Bigstera. Oparcia dzielą się w proporcji 40-20-40, czyli można wykorzystać przestrzeń bagażnika i miejsca w środku bardzo elastycznie.

Za jednym pociągnięciem

Ale to nie koniec. Bagażnik jest duży, foremny, przewidziano w nim haczyki na torby, ma podwójną podłogę, a oświetlają go trzy punkty świetlne umieszczone w dachu. Dodatkowo można w nim zainstalować lampkę przenośną. Pojemność bagażnika to 667 l, ale można ją oczywiście zwiększyć, kładąc oparcia. I tu też niespodzianka, bo można to zrobić z pozycji bagażnika za pomocą dwóch dźwigienek. Po złożeniu oparć wszystkich trzech tylnych siedzeń powstaje prawie płaska podłoga o maksymalnej długości 2,7 m.

W wyższych wersjach można też zamówić elektryczną klapę bagażnika i sterować nią za pomocą przycisku na pokrywie bagażnika, na desce rozdzielczej lub w pilocie.

Przed kierowcą może być 7- lub 10-calowy elektroniczny kokpit. W konsoli środkowej natomiast 10-calowy ekran multimediów. Można z nim połączyć telefon i korzystać bezprzewodowo z Android Auto i Apple CarPlay. W zależności od poziomu wyposażenia i zastosowanego napędu konsola środkowa może być niska, średnia lub wysoka z podłokietnikiem i chłodzonym schowkiem, ładowarką indukcyjną i głęboką półką.

Dacia Bigster

Tablica rozdzielcza i zastosowane plastiki wyglądają dość dobrze. Elementem ozdobnym są motywy w kształcie litery „Y”, przypominające wzór świateł w aucie.

Fotel kierowcy może mieć elektryczną regulację w pionie i pochylenia oparcia oraz ręczną podparcia lędźwiowego. Fotel pasażera z przodu ma regulację podparcia lędźwiowego, a oparcie tylnej kanapy też można regulować. Zastosowano również dwustrefową klimatyzację.

Dacia Bigster: przestronnie i sprytnie

Przestronność w Bigsterze to zasługa platformy CMF-B, na której go zbudowano. Jak podkreśla producent, w samochodzie zastosowano dźwiękochłonną przednią szybę, grubsze szyby i wyciszenie silnika. Jest też nowa wykładzina podłogowa i oświetlenie ledowe – dotykowe, które bardzo dobrze wygląda.

Podobnie jak w Dusterze i Springu w Bigsterze zastosowano system YouClip, który ułatwia mocowanie akcesoriów, umożliwiając jednocześnie personalizację wnętrza. Standardowo jest 5 punktów mocowania. Znajdują się one na tablicy rozdzielczej, na bocznej ścianie konsoli po stronie pasażera, na tylnej stronie środkowej konsoli, w bagażniku i na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Można też zamówić dwa dodatkowe mocowania na wspornikach zagłówków. Punkty te mogą służyć do przyczepienia uchwytu na tablet, kieszeni na drobne przedmioty, uchwytu smartfona z wbudowaną lub nie ładowarką indukcyjną oraz pojemnika z dodatkowymi dwoma uchwytami.

Nowy Bigster spełnia oczywiście wymagania najnowszej europejskiej normy bezpieczeństwa GSR2. We wszystkich wersjach wyposażenia w standardzie są aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizacja awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall).

Jeden przycisk z lewej strony kierownicy umożliwia szybkie przełączanie niektórych systemów na ustawienie indywidualne. Dostępny jest też adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC).

Dacia Bigster

Zelektryfikowane napędy

Dacia Bigster jest pierwszym modelem Grupy Renault wyposażonym w całkowicie nowy zespół napędowy HYBRID 155. Składa się on z 4-cylindrowego silnika benzynowego o mocy 107 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i automatycznej skrzyni biegów. Ma ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła.

HYBRID 155 uzupełnia HYBRID 140 montowany w Dusterze i Joggerze. Dysponuje on większą mocą (+15 KM) i większym momentem obrotowym (170 Nm z samego silnika spalinowego, tj. +20 Nm). Umożliwia też holowanie przyczep o większej masie (+250 kg, tj. około 1 tony). Zwiększono również efektywność energetyczną. Dzięki zoptymalizowanemu zarządzaniu obrotami silnika spadło zużycie paliwa o 6%.

System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym zdolnym do szybkiego jej przyjmowania oraz dopracowaną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie elektrycznym.

Do 1450 km

Dostępny jest też napęd TCe 140 łączący w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra pracujący w cyklu Millera z miękką hybrydą 48 V i 6-przełożeniową ręczną skrzynią biegów. Miękka hybryda wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania i przyspieszania. Tym samym obniża o około 10% zużycie paliwa (5,6 l/100 km) i emisję CO2 (129 g/km) w porównaniu z silnikiem spalinowym o podobnej mocy. Hamowanie z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 0,8 kWh.

Dacia Bigster

W Bigsterze Dacia oferuje też po raz pierwszy napęd łączący dwupaliwowe zasilanie benzyna – LPG z miękką hybrydą 48 V. Wspomaga ona 3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1,2 l (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania i przyspieszania. Odzyskana energia gromadzona jest w akumulatorze trakcyjnym o pojemności 0,8 kWh.

W trybie zasilania LPG Bigster ECO-G 140 emituje średnio o 10% mniej CO2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami, które nie są hybrydami. Samochód ma zasięg do 1450 km. A to dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 99 l (50 litrów benzyny i 49 l LPG). Zbiornik LPG zamontowano pod podłogą, więc nie ogranicza pojemności bagażnika.

Dacia Bigster na bezdroża

Dacia Bigster dostępny jest też w wersji z napędem na wszystkie koła z miękką hybrydą o mocy 130 KM. Zastosowano tutaj silnik 3-cylindrowy, o pojemności 1,2 l, który współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Dostępny jest też system Terrain Control, który zapewnia 5 trybów jazdy:

  • AUTO: moment obrotowy jest rozdzielany między przednią i tylną oś w zależności od przyczepności nawierzchni i prędkości.
  • ŚNIEG: optymalizuje tor jazdy na śliskich nawierzchniach dzięki specjalnym nastawom układu kontroli toru jazdy ESC i układu zapobiegania poślizgowi kół.
  • BŁOTO/PIASEK: do jazdy po luźnych nawierzchniach, takich jak błotniste lub piaszczyste drogi.
  • OFF-ROAD: oferuje najlepsze możliwości jazdy po bezdrożach i pokonywania trudnych odcinków dróg, z funkcją automatycznego rozdzielania momentu obrotowego na przednie i tylne koła w zależności od wykrytego stopnia przyczepności nawierzchni i prędkości pojazdu.
  • ECO: optymalizuje zużycie paliwa poprzez odpowiednie sterowanie pracą klimatyzacji i osiągami pojazdu. Zapewnia optymalny rozdział momentu obrotowego silnika na przednią i tylną oś, aby ograniczyć zużycie paliwa. Dostosowuje zarazem pracę napędu do warunków na drodze.

Ogranicznik prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia jest montowany w standardzie w Bigsterze 4×4 Extreme. Zapewnia on jazdę z prędkością dostosowaną do sytuacji od 0 do 30 km/h. Jest aktywny na wszystkich biegach, łącznie z biegiem wstecznym.

Dacia Bigster

Panoramiczny dach i 19-calowe felgi

W Bigsterze przednie i tylne osłony podwozia są barwione w masie, co sprawia, że są bardziej wytrzymałe. Elementy ochronne biegnące wokół nadwozia – wzdłuż boków, na nadkolach i w dolnej części zderzaków – są wykonane z materiału Starkle. Jest on częściowo zrobiony z surowców pochodzących z recyklingu, w surowej, nielakierowanej postaci.

Dacia Bigster w standardzie ma 17- lub 18-calowe aluminiowe felgi, a w opcji w najwyższej wersji wyposażeniowej Journey można zamówić 19-calowe z oryginalnymi motywami graficznymi. Po raz pierwszy można też zamówić Dacię z nadwoziem dwukolorowym (z czarnym dachem).

W Bigsterze będzie można też zamówić w wersji wyposażenia Extreme wzdłużnie zamontowane relingi, które można szybko przekształcić w poprzeczki dachowe. Nowością w ofercie marki będzie natomiast panoramiczny dach montowany w najwyższych wersjach wyposażenia. Ma 120 cm długości, można go odsuwać na 35 cm i uchylać. Niespodzianką jest też maska silnika otwierana na siłownikach.

Zamówienia na model Dacia Bigster można będzie składać w styczniu, pojazdy pojawią się w salonach wiosną 2025 r. Po nowym Bigsterze na rynek mają trafić dwa kolejne modele Dacii.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź