Dynamiczny rozwój gospodarczy w latach 60. XX w. prowadził do wzmożonego obrotu handlowego. A to pociągnęło za sobą zwiększone zapotrzebowanie na środki transportu dostarczające i odbierające kontenery w portach. W takim otoczeniu biznesowym w 1968 roku powstała firma Transport Pool Inc. (TP) specjalizująca się w wynajmie i leasingu naczep. Jako TIP jest od 25 lat w Polsce.
Początkowo firma działała w Stanach Zjednoczonych z oddziałami w Kanadzie i Holandii, a później w Wielkiej Brytanii. W 1971 roku TP rozpoczęła działalność w Belgii, a od 1975 roku także w Irlandii i Szwecji. W tym czasie firmę przejęło Gelco Corporation z siedzibą w Minneapolis i w 1976 roku zmieniono jej nazwę na Transport International Pool Inc. (TIP), aby lepiej odzwierciedlała jej międzynarodowy charakter.
Do 2025 r. firma jeszcze kilka razy zmieniała właścicieli. Ciągle rozwijała się i rozszerzała usługi: o konserwację i naprawę naczep, a ostatnio także o telematykę. W 1993 r. firmę TIP przejął potężny gracz finansowy, jakim w tym czasie była firma GE Capital. W 2013 roku nastąpiło kolejne przejęcie. Tym razem przez chińską korporację HNA Group. W 2018 r. HNA Group sprzedała swoją europejską spółkę zależną TIP firmie I Squared Capital. Obecnie TIP Group działa w 17 krajach w całej Europie. Ma flotę około 90 000 pojazdów i sieć ponad 130 punktów obsługi.
Od 25 lat w Polsce
Zmiany gospodarcze i polityczne lat dziewięćdziesiątych dały możliwość wejścia na nowe rynki zachodnim korporacjom. W 1999 roku amerykańska firma General Electric, która była właścicielem firmy TIP, zdecydowała się na założenie w Polsce spółki TIP Trailer Services. W 2000 roku w Robakowie koło Poznania firma rozpoczęła wynajem i leasing naczep oraz nadwozi wymiennych. Na początku wykonano dużą pracę, aby przekonać przyszłych klientów do nowego sposobu finansowania i korzystania ze środków transportu.

Firma TIP argumentuje podstawowe korzyści wynajmu zwiększeniem elastyczności firmy transportowej, dostępnością sprzętu i zgodnością z obowiązującymi wymogami technicznymi czy w końcu własną siecią serwisu i napraw naczep. Z roku na rok coraz bardziej nieodzowne staja się także usługi cyfrowe proponowane wraz ze sprzętem przez firmę TIP. Poprawiają one efektywność kosztową i operacyjną flot.
Chcąc sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, firma wprowadzała nowe, innowacyjne produkty oraz usługi poprawiające produktywność i bezpieczeństwo. Przykładowo zdalny system monitoringu ciśnienia w oponach naczep oferowany był przez firmę TIP już 15 lat przed obowiązkiem jego montowania w nowych pojazdach, co nastąpiło w 2024.
Dalszy rozwój
TIP systematycznie się rozwija w Polsce. Obecnie sieć serwisów to 7 obiektów, a w przyszłym roku ich liczba ma wzrosnąć do 9. Niedługo ma być otwarty punkt serwisowy w Krzywej, koło Legnicy.
Rozwój własnej sieci warsztatów stacjonarnych i mobilnych stanowi realizacje strategii poprawiającej kompleksowość oferty i zapewnienie mobilności floty klientów. Firma inwestuje w ekologiczne aktywa, e-konserwację, e-naprawy, fotowoltaikę i ładowarki, co wpisuje się w globalne trendy transformacji energetycznej.

W ramach rozwoju usług dodatkowych TIP proponuje program TiP Insight, czyli własne, zintegrowane rozwiązanie do zarządzania flotą. Wspiera ono klientów w optymalizacji procesów i realizacji celów ESG. Najnowszym programem wspierającym działania ekologiczne jest program Kompleksowa Renowacja Naczep. TIP wykonuje ten proces w sposób dostosowany do oczekiwań klienta. Oferuje sprzęt gotowy do eksploatacji przez kolejne 6 do 8 lat za około 40% wartości nowej jednostki. Ta propozycja opiera się na kalkulacji ekonomicznej i ekologicznej. Znaczenie w niej ma optymalizacja emisji CO2 i dodatkowe punkty środowiskowe w ESG. Klienci mogą również odsprzedać naczepy firmie TIP w celu ich rewitalizacji i późniejszego wynajmu. To uwalnia środki i zapewnia bezpieczeństwo oraz gwarancję stałości kosztów.
Piotr Suwała, menedżer odpowiedzialny za rynek polski TIP Trailer Services Poland
TIP Group Polska ma ponad 90 tysięcy jednostek sprzętu dostępnych w całej Europie i ciągle dąży do zwiększenia obecności na rynku polskim. Głównym celem firmy jest pozyskanie nowych klientów oraz rozwój własnej sieci warsztatów i usług serwisowych, co zapewnia elastyczność i niezależność. Firma oferuje elastyczne modele wynajmu, umożliwiające klientom zwrot naczepy lub ciągnika w razie potrzeby, co jest korzystniejsze niż leasing.

Klienci mogą również korzystać z opcji krótkoterminowego wynajmu, np. na 3 miesiące lub umów z opcją wyjścia po określonym czasie, np. po 12 miesiącach. Pozwala to dostosować wynajem do zmieniających się potrzeb biznesowych i umożliwia obniżenie kosztów rat.
Polski rynek jest kluczowy dla firmy TIP, ze względu na jego potencjał i pozycję lidera polskich przewoźników na rynku przewozów w Europie.
W ubiegłym roku firma wykorzystała spadek sprzedaży nowych pojazdów, oferując klientom alternatywę w postaci wynajmu sprzętu. Nie zamawialiśmy sprzętu w ciemno, ale dostarczaliśmy pojazdy dedykowane klientom, oferując popularne naczepy dostępne od ręki. Dzięki dużej flocie, TIP jest w stanie szybko przerzucać sprzęt między krajami, zapewniając elastyczność w trudnych sytuacjach rynkowych.

TIP zaczynał swoją działalność od wynajmu, teraz serwisujemy swój tabor, ale na tym się nie zatrzymujemy. Ostatnio wprowadziliśmy ofertę renowacji, czyli „odmładzania” naczep. Wprowadzamy je do obiegu na następne kilka lat. Oferta zależy od stopnia zużycia naczepy. Możemy ją odnowić do dalszego wynajmu lub przygotować do wykupu przez klienta po okresie wynajmu. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient zyskuje odświeżony sprzęt bez konieczności dużych inwestycji. Innym typem rozszerzenia działalności jest telematyka. TIP Insight to autorski system, dostępny od kilku lat. Umożliwia klientom monitorowanie floty w czasie rzeczywistym za miesięczną opłatą. Rozwiązanie to jest dostępne zarówno w ciągnikach, jak i naczepach.
Bartłomiej Ciemiński, dyrektor serwisów TIP Services Poland.
Sieć warsztatów TIP Group w Polsce istnieje od 7 lat. Wówczas otwarto pierwszy serwis w Poznaniu. Wcześniej działalność firmy TIP była związana głównie z usługą najmu i obsługą floty, ale nie we własnych serwisach. Firma planuje rozbudowę do 12 serwisów, otwierając średnio jeden obiekt rocznie. Chcemy być blisko naszych klientów i zaspokajać ich potrzeby oraz i oczekiwania zawiązane z obsługą serwisową floty. Już niedługo zostanie otwarty ósmy serwis w Legnicy, a w przygotowaniu jest kolejna lokalizacja.

Obecnie około 30% obłożenia warsztatów stanowi obsługa floty TIP w najmie. Pozostała część to pojazdy ciężarowe i naczepy należące do naszych klientów, niezależnie od tego, czy wynajmują sprzęt od TIP. W Polsce TIP Group obsługuje znacznie więcej klientów zewnętrznych niż w Europie, gdzie 70% obsługi dotyczy własnej floty, a 30% klientów zewnętrznych. U nas proporcje są odwrotne. Tak wysoki stopień obsługi floty zewnętrznej ma charakter przejściowy. W długofalowym planie rozwoju chcemy znacznie zwiększyć liczbę pojazdów w najmie. Spowoduje to, że serwisy będą w większym stopniu zajmować się obsługą własnej floty.
Mimo odnotowanego w zeszłym roku spadku zakupów nowych pojazdów, nasza firma nie odczuwa obniżenia popytu na swoje usługi serwisowe, a wręcz odnotowujemy wzrosty i pozyskujemy nowych klientów.
Jest to możliwe dzięki temu, że oferta serwisowa TIP jest relatywnie nowa na polskim rynku. Obsługujemy floty lokalne, kurierskie i realizujące przewozy specjalistyczne, które są bardziej odporne na zawirowania makroekonomiczne.

Strategicznym celem TIP Group jest posiadanie w najmie floty składającej się w około 80% z naczep i 20% z pojazdów silnikowych. W naszych serwisach większość napraw i obsługi dotyczy naczep, co odzwierciedla strategiczny cel. Firma ma autoryzacje wszystkich wiodących producentów naczep lub ich komponentów. Serwisy TIP nie posiadają autoryzacji na pojazdy silnikowe i działają w tym zakresie jako niezależna sieć warsztatów oferujące obsługę pozagwarancyjną, niezależną od sieci naprawczych producentów.
Dostrzegamy braki rynkowe w zakresie wysokiej jakości, dobrze zorganizowanej i wielopunktowej obsługi naczep. Zamierzamy się w tym obszarze wyróżniać, czyniąc naczepy wiodącym produktem obsługiwanym we własnej sieci serwisowej. Zgodnie z globalną strategią firmy chcemy zwiększać liczbę pojazdów w najmie i w dłuższej perspektywie bardziej skupić się na serwisowaniu własnej floty.
Andrzej Jankowski, pierwszy szef i założyciel oddziału TIP w Polsce
Na początku lat 90. General Electric, w tamtym czasie właściciel firmy TIP, inwestował w Europie, rozszerzając działalność na nowe rynki, wykorzystując trudności z finansowaniem sprzętu w krajach byłego bloku wschodniego. Każda inwestycja General Electric wiązała się z ogromnym i kosztownym audytem środowiskowym, realizowanym na całym świecie. W 2003 roku polski oddział firmy TIP został wyróżniony na globalnym zgromadzeniu General Electric w kategorii największego wzrostu w tej działalności koncernu na świecie.

Współpraca z klientami i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak system naczep wymiennych, pozwoliło na znaczące obniżenie kosztów dystrybucji. Wprowadziliśmy także krótkie, dziewięciometrowe naczepy dwuosiowe dla sieci sklepów, które umożliwiały przewóz większych ładunków niż samochodami skrzyniowymi. Jako krósze niż standardowe zestawy naczepowe jednocześnie zapewniały elastyczność dzięki możliwości użycia dowolnego ciągnika.
Przez lata mojej pracy jako menadżera, TIP w Polsce miał różnych właścicieli: Amerykanów w postaci koncernu General Electric, Chińczyków, którzy poznawali nasz rynek i wreszcie Kanadyjczyków. Niezależnie od właściciela, kluczem do sukcesu był zawsze dobrze dobrany zespół ludzi, który zapewnia ciągły sukces i rozwój firmy.
Przez te 25 lat TIP rozrósł się w całej Europie. Dzisiaj liczba jednostek w Europie wzrosła z 33 tysięcy do ponad 90 tysięcy – prawie trzykrotnie, a liczba warsztatów z 0 do około 130.
Jak przekłada się to na rynek i na to, co robiliśmy w Polsce? Dlaczego to się udało? Dlatego, że z klientami staraliśmy się pracować bardzo blisko, żeby wspólnie rozwiązywać różne problemy. Zaczynaliśmy od kontenera biurowego, żeby dziś stać się ważną częścią globalnej firmy, notującą ciągły rozwój. Nie udałoby się to bez pełnego zaangażowania wszystkich pracowników TIP zarówno w Polsce jak w i Europie.





















