Pod koniec października bieżącego roku do Polski trafiła pierwsza zelektryfikowana naczepa chłodnicza Schmitz Cargobull. Firma zaprezentowała ją w oddziale importera, spółki EWT Truck & Trailer Polska w Strykowie.
Naczepa chłodnicza S.KOe Cool wyposażona w elektryczny agregat Schmitz Cargobull S.CUe 85 oraz elektryczną oś została następnie pokazana na targach TransLogistica w Warszawie. W roli ciągnika wystąpił elektryczny Mercedes-Benz eActros 300.

Tego rodzaju zestaw może być przydatny głównie w dystrybucji oraz transporcie między centrami logistycznymi. Teraz przejdzie testy u potencjalnych odbiorców.
– Zainteresowanie klientów w Polsce jest duże – powiedział podczas prezentacji pojazdu Andrzej Dziedzicki, dyrektor handlowy EWT Truck & Trailer Polska. – Zelektryfikowana naczepa jest w całości produkowana przez firmę Schmitz Cargobull i znajduje się już w ofercie.
Inteligentne sterowanie
Zelektryfikowana naczepa ma trzy osie i typową długość, co oznacza, że wewnątrz pomieści 33 europalety. Drugą z osi producent wyposażył w generator wytwarzający energię na potrzeby agregatu i doładowujący akumulatory.


Naczepa przechowuje energię w akumulatorach litowo-żelazowo-fosforanowych (LiFePO4) o pojemności 32 kWh. Znajdują się w przedniej części pojazdu w okolicy nóg podporowych, tam gdzie w naczepach z agregatem spalinowym jest zbiornik paliwa. Można je ładować prądem zmiennym z gniazda CEE, tzw. siły o mocy do 22 kW. Wybrano to rozwiązanie, ponieważ w ten sam sposób zasila się agregaty obecnie używanych naczep chłodniczych podczas postoju.
Elektryczny agregat Schmitz Cargobull S.CUe 85 ma moc chłodniczą 15 800 W i grzewczą 10 800 W. Dopracowane oprogramowanie sterujące i precyzja działania sprawiają, że wyjątkowo dobrze nadaje się do przewozu ładunków wrażliwych na zmianę temperatury. Urządzenie ma certyfikat PIEK.

Ustawieniami agregatu można sterować za pomocą umieszczonego na nim panelu, a także poprzez portal TrailerConnect i aplikację na telefon beSmart. Można również wybrać jeden z trzech trybów działania. Po pierwsze Safe zapewniający maksymalne bezpieczeństwo ładunku i dążący do utrzymania 90% stanu naładowania baterii. Ponadto Standard utrzymujący co najmniej 50% naładowania baterii. A po trzecie Eco, sprzyjający redukcji zużycia energii, który nie pozwala, aby bateria rozładowała się poniżej 20%.
Testy w temperaturze otoczenia 17°C wykazały, że pełny akumulator zapewnia 9 godzin chłodzenia naczepy z ładunkiem w temperaturze 2–5°. Także 5 godzin w przypadku temperatury w ładowni –22°C.
Najlepiej z sieci
Naczepa może współpracować z ciągnikiem o dowolnym napędzie. Lecz z perspektywy ograniczania emisji CO2 największy sens ma połączenie jej z pojazdem elektrycznym. Pojazdem zasilanym przez baterie lub wodorowe ogniwo paliwowe.
Optymalny sposób eksploatacji naczepy współgra z rytmem pracy pojazdu elektrycznego oraz wymogami transportu chłodniczego. Głównym źródłem energii dla agregatu są baterie, a energię dla nich najlepiej pobierać z sieci podczas postoju… Całość czytaj w magazynie fleetLOG 11/2024.