Renault otworzyło w Polsce Renew Factory. Pierwszy tego typu projekt w Europie firma realizuje we współpracy z autoryzowanym serwisem należącym do KrubaGroup.
Centrum renowacji znajduje się na terenie zakładu KrubaGroup w Sękocinie Nowym. Na powierzchni 2200 m² świadczone są pełne usługi blacharskie i mechaniczne z wykorzystaniem najnowszych technologii i specjalistycznych narzędzi, umożliwiających renowację zużytych części samochodowych. Parking może pomieścić 600 pojazdów oczekujących na odnowienie.
– To premiera pierwszego Renew Factory. Jest małą, ale bardzo ważną częścią strategii Grupy Renault. Naszym głównym celem, jako grupy, jest obniżenie emisji CO2 pochodzącej z samochodów, nie tylko podczas eksploatacji, ale w całym cyklu ich życia – podkreśla Fabien Goulmy, dyrektor zarządzający Renault w regionie EA.

Obecnie w Europie jest 40 mln pojazdów używanych, a 70% ma więcej niż 5 lat. Dystrybuują je niezależne punkty sprzedaży. Żeby przedłużyć im życie i zapewnić bezpieczeństwo warto je poddawać renowacji, ale za pomocą metod przyjaznych środowisku. Istotna jest rygorystyczna gospodarka postepowania z odpadami, recykling części zamiennych oraz naprawy Smart, czyli postawianie na naprawę zamiast wymiany, co może przynieść oszczędności w postaci np. 2600 l lakieru rocznie w przeliczeniu na 10 tys. samochodów, przy uniknięciu niepotrzebnego lakierowania auta.
– Mamy nowoczesną i unikalną propozycję dla naszych klientów, która wyznacza nowe standardy w oparciu o zaufanie i gospodarkę obiegu zamkniętego. Opiera się na dwóch filarach: Renew – czyli samochody używane wszystkich marek odnowione i certyfikowane, elektryczne, hybrydowe, benzynowe, diesla i LPG oraz Refactory certified, który jest gwarancją jakości i dbałości o środowisko w całym procesie odnawiania pojazdu – zaznacza Attilio Romano, dyrektor ds. samochodów używanych i wartości rezydualnej Grupy Renault.

Z myślą o kliencie i środowisku
Renowacja może obejmować np. karoserię, mechanikę czy wnętrze. Mogą ją zlecać zarówno firm, jak i klienci indywidualni. Samochody po odnowieniu są objęte specjalną gwarancją, otrzymują Refactory certified i trafiają do sprzedaży. Naprawami aut zajmuje się ponad 30 przeszkolonych pracowników.
– Uruchomienie Renew Factory w Polsce to krok milowy w rozwój naszej strategii opartej na gospodarce o obiegu zamkniętym. W roku 2025 wchodzimy jeszcze szczebel wyżej, zapewniając naszym klientom dodatkowy standard oferty samochodów używanych w ramach projektu Renew. Z jednej strony odpowiada on na oczekiwania naszych klientów, jeśli chodzi o samą ofertę samochodów używanych, ale również wpisuje się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym Grupy Renault – mówi Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy Grupy Renault w Polsce i krajach bałtyckich.

Pojazdy są odnawiane zgodnie ze zrównoważoną metodologią. Ogranicza ona zużycie zasobów oraz obniża koszty i zmniejsza ilość odpadów. Zakład Renew Factory używa produkty przyjazne środowisku, np. zgodnie ze standardami Grupy Renault wszystkie stosowane farby są na bazie wody. Zoptymalizowano również procesy i urządzenia, a duża część zużywanej energii elektrycznej pochodzi z instalacji fotowoltaicznej. Zastosowano sprzęt o niskim zużyciu energii, jak oświetlenie LED, wprowadzono kontrolę temperatury w warsztacie i zoptymalizowano cykl utwardzania farby. Procedury i narzędzia w myjni samochodowej zaprojektowano tak, aby stosować minimalną ilość wody. Centrum specjalizuje się w inteligentnych naprawach, aby ograniczyć emisję CO₂.
Mniej wymieniać, więcej naprawiać

Renew Factory to nowe podejście do ekspertyzy naprawy pojazdu. Priorytetem jest poszukiwanie oszczędności. Eksperci skupiają się na dokładnej ocenie wyglądu i stanu mechanicznego pojazdu, identyfikując i określając uszkodzenia.
Na podstawie ekspertyzy auta technicy dobierają najbardziej efektywną technologię naprawy, która pozwala na optymalizację kosztów oraz skrócenie czasu naprawy, przy minimalnej ingerencji w oryginalne elementy nadwozia. Ekspertyza trwa około godziny w przypadku aut osobowych i 2 godzin w przypadku dostawczych. Po jej zakończeniu wszystkie informacje dotyczące stanu pojazdu oraz szczegóły naprawy są wprowadzane do aplikacji. Jednocześnie za jej pomocą od razu klient ma pełen przekrój informacji na temat swojego samochodu i koniecznych do wykonania prac. W tym momencie może podjąć decyzję, co i jak zostanie zrobione.
Ekspertyza zaczyna się od oględzin auta, zaznaczenia uszkodzeń, sprawdzenia wyposażenia, pomiaru grubości lakieru i sprawdzenia stanu opon. Wszystko jest szczegółowo fotografowane. Na końcu klient akceptuje opis i zakresu naprawy.
Do 5000 szt. rocznie
W pierwszej fazie projektu Renew może w ten sposób przygotować ok. 300 samochodów miesięcznie, czyli 3600 rocznie. W przyszłym roku ta liczba ma wzrosnąć do 5000. W 2024 roku zakład zrealizował 1400 certyfikowanych regeneracji. Wszystkie samochody po regeneracji mają gwarancją na 2 lata + 1 rok, do 80 000 km przebiegu. Po roku od zakupu samochód wraca na bezpłatny przegląd.
– Renew Factory pozwala nam oferować klientom samochody używane, które wyglądają i jeżdżą jak nowe. Wszystko to dzięki zastosowaniu zatwierdzonych metod regeneracji części oraz nowoczesnych technik naprawczych. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią projektu, który przyczynia się do promowania zrównoważonego i ekologicznego podejścia do mobilności – podkreśla Szymon Kruba, prezes KrubaGroup.

Samochody objęte są też gwarancją satysfakcji. Jeżeli klient nie jest zadowolony może zwrócić samochód lub zamienić go na inny. Renault zadbało o kompleksowość oferty, więc zapewnia też dogodne finansowanie takiego zakupu.
Innowacje, które dają oszczędności
W zakładzie znajdują się specjalistyczne urządzenia i narzędzia, które pozwalają na odnowienie zużytych części lub ich naprawę w ramach Smart Repair (inteligentnych technik naprawczych), a w przypadku, gdy nie jest to możliwe, na wymianę.
Zakład Renew stosuje m.in. innowacyjną technologię PDR (ang. Paintless Dent Repair) usuwania śladów po gradobiciu z karoserii całego auta. Pozwala ona usuwać wgniecenia karoserii bez potrzeby ich późniejszego lakierowania, co oszczędza koszt naprawy i czas potrzebny do jej realizacji. Renew zajmuje się też renowacją tapicerki, naprawą szyb przednich, naprawą uszkodzonych zderzaków i błotników, rekonstrukcjami panelowymi elementów poszycia nadwozia, regeneracją felg aluminiowych, punktowym lakierowaniem SPOT eliminującym konieczność cieniowania sąsiednich elementów i usuwaniem rys bez lakierowania.



Naprawa uszkodzonej szyby czołowej w ramach Smart Repair polega na ocenie przez wykwalifikowanego technika zakresu uszkodzenia. Jeżeli jest to możliwe, szyba jest naprawiana. Polega ona na nawierceniu uszkodzonego miejsca i wypełnieniu go UV-utwardzalną żywicą. Nie tylko skutecznie uzupełnia ona ubytek, ale również dzięki swojej elastyczności chroni przed dalszym pękaniem. Żywica jest utwardzana promieniami UV. Na końcu technik zeszlifowuje nadmiar materiału i poleruje szyby. Koszt naprawy szyby w tej technologii waha się od 300 do 500 zł netto, w zależności od zakresu pracy, podczas gdy za wymianę całej szyby trzeba zapłacić średnio 5000–7000 zł netto.






Gwiazdki rekomendacji
Samochody po renowacji, spełniające ściśle określone normy, otrzymują świadectwo „Refactory certified”, które dokładnie określa stan techniczny używanego pojazdu. Każdy pojazd, który spełni wymagania certyfikatu ma przyznawane od jednej do pięciu gwiazdek, które określają jego stan.

Samochody odnawiane w zakładzie Renew Factory przechodzą szczegółową kontrolę techniczną obejmującą 159 punktów kontrolnych. Wszystkie naprawy są dokumentowane w formie cyfrowego certyfikatu Refactory. Na końcu samochód ma sesję zdjęciową, dzięki czemu można go profesjonalnie zaprezentować online. Założenie jest takie, że klient zainteresowany zakupem takiego samochodu nie będzie musiał go oglądać na żywo. Dostanie pełne dane na temat jego stanu potwierdzone certyfikatem, wraz ze szczegółowymi zdjęciami. Wszystkich certyfikowane oferty można zobaczyć na stronie Renew w ramach sieci Renault.

Dzięki tej inicjatywie klienci mają pewność, że kupują pojazdy gotowe do jazdy, które przeszły pełen proces odnowienia, oparty na doświadczeniu i standardach marki Renault.
Wkrótce 3 punkty
Samochody używane z programu Renew można kupić u 55 partnerów Grupy Renault w Polsce oraz na stronie internetowej, gdzie już teraz jest ponad 1750 ofert. W zależności od rodzaju silnika, wieku i przebiegu pojazdy podzielono na kategorie: renew gold – do 5 lat i 80 tys. km, renew start – do 10 lat i 200 tys. km, renew electric – do 8 lat i 160 km i renew pro – samochody dostawcze do 8 lat i 200 tys. km.
Oprócz punktu w Sękocinie Nowym, w tym roku powstanie jeszcze „fabryka pojazdów używanych” na południu Polski, gdzie będą regenerowane samochody elektryczne i dostawcze modyfikowane z potencjałem rocznej regeneracji 2000 pojazdów, a w 2026 r. planowane jest otwarcie trzeciego takiego punktu na północy Polski.
Od 2021 roku Grupa Renault rozwija programy odnawiania pojazdów, takie jak Renew Factory we Flins we Francji, Sewilli w Hiszpanii i Bursie w Turcji. Łącznie odnowiono już ponad 50 000 aut.




