środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościMeiller Polska podsumowuje 2023 rok

Meiller Polska podsumowuje 2023 rok

– Miniony rok był czasem oczekiwań na stabilizację w gospodarce i nowe źródła finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Ale przede wszystkim, był to okres „prostowania” ciągnących się od 2020 roku problemów z logistyką i zerwanym łańcuchem dostaw – ocenia Krzysztof Adamiuk, prezes Meiller Polska.

– Z tego powodu borykaliśmy się z domykaniem zamówień nawet z 2021 roku. Brak podwozi czy elektroniki układu hamulcowego do naczep wywrotek i związane z tym problemy organizacyjne i logistyczne były dla nas codziennym utrapieniem. Dopiero końcówka roku charakteryzowała się pewną regularnością i terminowością dostaw komponentów i podwozi. Gdyby nie to, bez problemów zrealizowalibyśmy jeszcze więcej zamówień – dodaje Krzysztof Adamiuk.

Branża budowlana i inwestycje infrastrukturalne przez wielu analityków postrzegane są jako papierek lakmusowy ogólnej sytuacji w gospodarce. To także jeden z podstawowych czynników kształtujących rynek wywrotek, pojazdów komunalnych oraz naczep wywrotek, a więc środowiska w którym działa Meiller Polska.

Stabilnie

Należy podkreślić, że mimo wielu przeciwności, 2023 roku był dla firmy Meiller Polska rokiem dobrym. Nie brakowało zamówień, rynek okazał się stabilny z tendencją wzrostową. Do tego należy zaznaczyć fakt, że praktycznie we wszystkich segmentach (wywrotki, bramowce, hakowce i naczepy wywrotki) Meiller rósł razem rynkiem nie tracąc pozycji, a nawet ją umacniając.

Meiller Polska

W minionym roku, bramy fabryki w Niepołomicach opuściło ponad 1050 jednostek, które trafiły do klientów krajowych i zagranicznych.

Statystyki sprzedaży pokazują, że Meiller Polska znakomicie odnajduje się wśród pojazdów ciężkich. Wielu klientów doceniając ponadprzeciętną jakość i trwałość jest gotowa zapłacić nieco więcej niż u konkurencji, by otrzymać produkt z górnej półki.

Mocne wywrotki

Segment wywrotek ciężkich jest jednym z filarów produkcji Meiller Polska. 36% udziału w rynku wywrotek najcięższych – czteroosiowych i 12,5% segmencie pojazdów trzyosiowych to dobry wynik, mimo olbrzymich problemów z terminową dostawą zamówionych podwozi. 2023 rok to także pierwsze dostawy nowej generacji wywrotek trójstronnych Trigenius, która wprowadza nową jakość i funkcjonalność w tej klasie pojazdów.

Meiller Polska
Wywrotka tylnozsypowa serii P 430.

Gamę zabudów uzupełniają naczepy wyrotki. W minionym roku naczepy stanowiły ok. 10% ogólnej produkcji zakładu w Niepołomicach. Przeważały wytrzymałe naczepy stalowe. Obserwując rynek polski, zauważyć można, że ok. 70-80% sprzedanych naczep to konstrukcje aluminiowe. Meiller chce wzmocnić soją obecność w tym segmencie rynku.

Duży udział komunalnych

Hakowce są od wielu lat sztandarowym produktem Meillera. Sztywność konstrukcji, niezawodność układów hydraulicznych czy własne systemy starowania radiowego to ich najważniejsze atuty. 30% udział w rynku podwozi trzyosiowych i aż 57% w podwoziach czteroosiowych, przy sporej liczbie konkurencyjnych produktów jest bardzo dobrym wynikiem. Warto wspomnieć, że trzyosiowe hakowce wzbogacane mogą być także o 18-tonowe przyczepy podkontenerowe z oferty Meiller Polska. W ten sposób klienci zapewniają sobie pełne wsparcie pojazdu i przyczepy u jednego producenta.

Hakowiec Tectrum RS21.

Hakowce dominują w sprzedaży w Polsce. Bramowce są u nas mało popularne, w przeciwieństwie do Niemiec, Francji czy krajów Beneluksu. Mimo to, wśród bramowców dwuosiowych o dmc 6-18 t Meiller ma aż 61% udział w rynku. Zaś w klasie pojazdów trzyosiowych o dmc 18-25 t udział w rynku wynosi 44%.

Bramowiec Tectris AK 12 MT.

Prognozy na 2024

2024 rok zapowiada się obiecująco. Ruszyły pierwsze transze środków z KPO, jest szansa na spore inwestycje infrastrukturalne, ogłaszane są kolejne inwestycje drogowe, także samorządowe. Efektem jest optymizm w branży budowlanej. Maleje inflacja, zatem nadzieje klientów są dość duże, co przekłada się na poziom zamówień, który rośnie od jesieni zeszłego roku.

Trójstronna wywrotka Trigenius.

Celem spółki Meiller Polska jest utrzymanie udziałów w rosnącym rynku pojazdów budowlanych i komunalnych, poprawa udziałów w segmencie wywrotek, zaistnienie na rynku naczep aluminiowych oraz długoterminowo zdobycie 10% udział w rynku naczep wywrotek, co przełożyłoby się na ok. 250-280 sprzedanych pojazdów. Spółka ocenia, że segment komunalny, który reprezentują hakowce i bramowce, zanotuje mniejszą dynamikę wzrostu również z powodu specyficznego dlań rytmu zakupów.

Aluminiowa naczepa wywrotka serii MHKA44.3-N.

Podsumowując, w przeciwieństwie do rynku niemieckiego, na którym obserwowane są sygnały stagnacji, rynek polski ma szanse na stabilne wzrosty.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź