– Miniony rok był czasem oczekiwań na stabilizację w gospodarce i nowe źródła finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Ale przede wszystkim, był to okres „prostowania” ciągnących się od 2020 roku problemów z logistyką i zerwanym łańcuchem dostaw – ocenia Krzysztof Adamiuk, prezes Meiller Polska.
– Z tego powodu borykaliśmy się z domykaniem zamówień nawet z 2021 roku. Brak podwozi czy elektroniki układu hamulcowego do naczep wywrotek i związane z tym problemy organizacyjne i logistyczne były dla nas codziennym utrapieniem. Dopiero końcówka roku charakteryzowała się pewną regularnością i terminowością dostaw komponentów i podwozi. Gdyby nie to, bez problemów zrealizowalibyśmy jeszcze więcej zamówień – dodaje Krzysztof Adamiuk.
Branża budowlana i inwestycje infrastrukturalne przez wielu analityków postrzegane są jako papierek lakmusowy ogólnej sytuacji w gospodarce. To także jeden z podstawowych czynników kształtujących rynek wywrotek, pojazdów komunalnych oraz naczep wywrotek, a więc środowiska w którym działa Meiller Polska.
Stabilnie
Należy podkreślić, że mimo wielu przeciwności, 2023 roku był dla firmy Meiller Polska rokiem dobrym. Nie brakowało zamówień, rynek okazał się stabilny z tendencją wzrostową. Do tego należy zaznaczyć fakt, że praktycznie we wszystkich segmentach (wywrotki, bramowce, hakowce i naczepy wywrotki) Meiller rósł razem rynkiem nie tracąc pozycji, a nawet ją umacniając.
W minionym roku, bramy fabryki w Niepołomicach opuściło ponad 1050 jednostek, które trafiły do klientów krajowych i zagranicznych.
Statystyki sprzedaży pokazują, że Meiller Polska znakomicie odnajduje się wśród pojazdów ciężkich. Wielu klientów doceniając ponadprzeciętną jakość i trwałość jest gotowa zapłacić nieco więcej niż u konkurencji, by otrzymać produkt z górnej półki.
Mocne wywrotki
Segment wywrotek ciężkich jest jednym z filarów produkcji Meiller Polska. 36% udziału w rynku wywrotek najcięższych – czteroosiowych i 12,5% segmencie pojazdów trzyosiowych to dobry wynik, mimo olbrzymich problemów z terminową dostawą zamówionych podwozi. 2023 rok to także pierwsze dostawy nowej generacji wywrotek trójstronnych Trigenius, która wprowadza nową jakość i funkcjonalność w tej klasie pojazdów.
Gamę zabudów uzupełniają naczepy wyrotki. W minionym roku naczepy stanowiły ok. 10% ogólnej produkcji zakładu w Niepołomicach. Przeważały wytrzymałe naczepy stalowe. Obserwując rynek polski, zauważyć można, że ok. 70-80% sprzedanych naczep to konstrukcje aluminiowe. Meiller chce wzmocnić soją obecność w tym segmencie rynku.
Duży udział komunalnych
Hakowce są od wielu lat sztandarowym produktem Meillera. Sztywność konstrukcji, niezawodność układów hydraulicznych czy własne systemy starowania radiowego to ich najważniejsze atuty. 30% udział w rynku podwozi trzyosiowych i aż 57% w podwoziach czteroosiowych, przy sporej liczbie konkurencyjnych produktów jest bardzo dobrym wynikiem. Warto wspomnieć, że trzyosiowe hakowce wzbogacane mogą być także o 18-tonowe przyczepy podkontenerowe z oferty Meiller Polska. W ten sposób klienci zapewniają sobie pełne wsparcie pojazdu i przyczepy u jednego producenta.
Hakowce dominują w sprzedaży w Polsce. Bramowce są u nas mało popularne, w przeciwieństwie do Niemiec, Francji czy krajów Beneluksu. Mimo to, wśród bramowców dwuosiowych o dmc 6-18 t Meiller ma aż 61% udział w rynku. Zaś w klasie pojazdów trzyosiowych o dmc 18-25 t udział w rynku wynosi 44%.
Prognozy na 2024
2024 rok zapowiada się obiecująco. Ruszyły pierwsze transze środków z KPO, jest szansa na spore inwestycje infrastrukturalne, ogłaszane są kolejne inwestycje drogowe, także samorządowe. Efektem jest optymizm w branży budowlanej. Maleje inflacja, zatem nadzieje klientów są dość duże, co przekłada się na poziom zamówień, który rośnie od jesieni zeszłego roku.
Celem spółki Meiller Polska jest utrzymanie udziałów w rosnącym rynku pojazdów budowlanych i komunalnych, poprawa udziałów w segmencie wywrotek, zaistnienie na rynku naczep aluminiowych oraz długoterminowo zdobycie 10% udział w rynku naczep wywrotek, co przełożyłoby się na ok. 250-280 sprzedanych pojazdów. Spółka ocenia, że segment komunalny, który reprezentują hakowce i bramowce, zanotuje mniejszą dynamikę wzrostu również z powodu specyficznego dlań rytmu zakupów.
Podsumowując, w przeciwieństwie do rynku niemieckiego, na którym obserwowane są sygnały stagnacji, rynek polski ma szanse na stabilne wzrosty.