Nowy Lexus ES jest większy, wszechstronniejszy i po raz pierwszy dostępny z napędem na cztery koła oraz w wersji elektrycznej. Najpopularniejszy sedan Lexusa ma umocnić pozycję japońskiej marki w segmencie E-Premium.
Polska odgrywa kluczową rolę w tej strategii. Nie bez powodu to właśnie tutaj, po raz pierwszym w Europie, zaprezentowano wersje przedprodukcyjne i otwarto sprzedaż, niemal rok przed rynkową premierą.
Polska jest kluczowym rynkiem dla modelu ES. Poprzednia, siódma generacja, która zadebiutowała w Europie w 2018 roku, odniosła u nas sukces. Jak podkreślił podczas premiery Mariusz Grzesiak, szef marki Lexus w Polsce i Europie Centralnej, to właśnie wyniki sprzedaży w Polsce zdefiniowały sukces tego modelu na całym kontynencie. Ambitne plany zakładają, że ósma generacja, dzięki rewolucyjnym zmianom, jeszcze mocniej zaznaczy swoją obecność na rynku.

– W Polsce rejestruje się rocznie ok. 130 tys. samochodów marek premium, co stanowi blisko jedną czwartą wszystkich nowych aut. Segment dużych sedanów E-Premium to ok. 10% tego rynku – niezbyt duży, ale strategiczny dla budowy wizerunku i przejmowania klientów z marek głównego nurtu – zwraca uwagę Mariusz Grzesiak.
Od 2023 r. ES notuje spory wzrost sprzedaży, co dało mu około 14% udział w segmencie, gdzie mierzy się m.in. z BMW serii 5, Mercedesem E-klasą czy Audi A6. Model ten ma nie tylko zawalczyć o klientów premium, ale też przejąć użytkowników aut z segmentu mainstreamowego, w tym dotychczasowych posiadaczy Toyoty Camry.
Strategia przedsprzedażowa jest równie odważna. Mimo że pierwsze hybrydy trafią do klientów na przełomie sierpnia i września 2026 roku, a wersje elektryczne w maju i czerwcu, zamówienia ruszyły już w październiku 2025 roku, tuż po serii pokazów przedpremierowych w całej Polsce. Cena startowa w ofercie przedsprzedażowej wynosi 260 000 zł, czyli jest zbliżona do ceny schodzącej generacji.

Rewolucja w każdym wymiarze
Nowy Lexus ES to samochód zaprojektowany od podstaw. Jego wymiary robią wrażenie – z długością 5140 mm(+165 mm), szerokością 1920 mm (+55 mm) i rozstawem osi 2950 (+80 mm)mm, jest znacznie większy od poprzednika, oferując przestronność na poziomie aut z segmentu F, czyli luksusowych limuzyn.
Dłuższe tylne drzwi ułatwiają wsiadanie. Mimo nadwozia typu sedan, ES zaskakuje praktycznością. Bagażnik o pojemności od 475 do 494 l, w zależności od wersji napędowej, w testach praktycznych pomieścił osiem walizek, co jest wynikiem lepszym niż u wielu konkurentów, nawet w modelach z nadwoziem kombi.

Największą nowością jest zdywersyfikowana gama napędów. Po raz pierwszy w historii model ten jest oferowany w wersji elektrycznej oraz 4×4. To o tyle istotne, że 75% klientów w segmencie E-Premium wybiera napęd na wszystkie koła.
Teraz gama napędowa obejmuje trzy wersje: ES 300h z hybrydą szóstej generacji o mocy 201 KM, dostępną z napędem na przód lub E-FOUR na wszystkie koła oraz elektryki ES 350e z silnikiem o mocy 224 KM z napędem na przód i baterią litowo-jonową o pojemności 76,96 kWhi ES 500e o mocy 343 KM z inteligentnym napędem na cztery koła DIRECT4 i baterią o pojemności 74,96 kWh. Najmocniejsza wersja od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,7 sekundy. Zasięg ma być na poziomie ok. 600 km. Baterie można będzie ładować z mocą 150 kW prądem stałym i do 22 kW – zmiennym

Mimo wzrostu wymiarów, zwrotność jest porównywalna z poprzednikiem. Stabilność i łatwość manewrowania wspiera platforma przystosowana do dużego akumulatora w wersji elektrycznej, z podniesionym nadwoziem i odpowiednim rozłożeniem masy.
W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona, a z tyłu po raz pierwszy w tym modelu zawieszenie wielowahaczowe. Żeby poprawić komfort jazdy zoptymalizowano m.in. tuleje ramion zawieszenia, co wpłynęło na płynniejszy skok i bardziej stabilne prowadzenie.
Technologia komfortu i bezpieczeństwa
Wnętrze, zaprojektowane zgodnie z nową filozofią stylistyczną „Clean x Tech”, łączy minimalizm z funkcjonalnością. Na środku jest 14-calowy ekran multimediów, a przed kierowcą 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Innowacją są przyciski „Hidden Tech”, czyli fizyczne przełączniki zintegrowane z deską rozdzielczą, podświetlane dopiero po uruchomieniu auta. Takie rozwiązanie nadaje wnętrzu czysty i nowoczesny wygląd.



Nowy ES jest standardowo wyposażony w najnowszą, czwartą generację systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +, która obejmuje m.in. udoskonalony adaptacyjny tempomat, system wczesnego reagowania wykrywający motocyklistów i hulajnogi, oraz zaawansowanych asystentów jazdy. Najnowsze systemy adaptacyjne rozpoznają elementy infrastruktury drogowej, potrafią automatycznie zwolnić przed bramkami na autostradzie oraz wykrywają rowerzystów i osoby o ograniczonej mobilności. Wyższa pozycja w kabinie zwiększa ochronę w zderzeniach bocznych – szczególnie istotną w kontekście rosnącej liczby SUV-ów z wyżej umieszczonymi zderzakami. W standardzie przewidziano wideorejestrator oraz system monitorowania kradzieży z aktywną obsługą infolinii i współpracą z lokalnymi służbami, także poza granicami kraju.
Ósma generacja, bogatsza o nowe technologie i napędy, redefiniuje pojęcie luksusowego sedana.
– To samochód, który wyróżnia się sześcioma filarami: wielkością, bezpieczeństwem, wszechstronnością napędów, komfortem, niezawodnością i kosztami utrzymania – podsumowuje Michał Grosik, menadżer produktu Lexus Polska. – Zachowaliśmy klasyczną linię sedana, ale wszystko jest nowe – od przeprojektowanego przodu po inteligentne rozwiązania we wnętrzu. To nowy rozdział naszej marki.
Dane techniczne
Nowy Lexus ES
Parametr | ES 300h | ES 350e | ES 500e |
SILNIK | |||
Typ | hybryda (HEV) | elektryczny (BEV) | elektryczny (BEV) |
Pojemność (l) | 2,5 | – | – |
Łączna moc (KM / kW) | 201 / 148 | 224 / 165 | 343 / 252 |
Przekładnia | eCVT | jednostopniowa | jednostopniowa |
Napęd | przedni lub E-FOUR 4×4 | przedni | DIRECT4 4×4 |
BATERIA I ŁADOWANIE | |||
Typ baterii | Litowo-jonowa | Litowo-jonowa | Litowo-jonowa |
Pojemność baterii (kWh brutto) | – | 76,96 | 74,96 |
Maks. moc ładowania AC (kW) | – | 22 | 22 |
Maks. moc ładowania DC (kW) | – | 150 | 150 |
Czas ładowania 10-80% DC (min) | – | ok. 25 | ok. 25 |
OSIĄGI | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,0 (FWD) / 8,2 (AWD) | 8,2 | 5,7 |
WYMIARY I MASY | |||
Długość (mm) | 5140 | 5140 | 5140 |
Szerokość (mm) | 1920 | 1920 | 1920 |
Wysokość (mm) | 1555 | 1560 | 1560 |
Rozstaw osi (mm) | 2950 | 2950 | 2950 |
Masa własna (kg) | 1785-1840 | 2105-2185 | 2205-2285 |
Pojemność bagażnika (l) | 475 | 494 | 494 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | – | – |
Wszystkie dane dotyczą prototypu modelu ES i mają charakter wstępny, przed homologacją.









































