sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościGirteka przetestowała elektryczny zestaw

Girteka przetestowała elektryczny zestaw

Girteka przetestowała w pełni elektryczne Volvo z naczepą chłodniczą. Przy współpracy z Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse, firma przeprowadziła test pierwszego w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą. Teraz firmy udostępniły wyniki testów.

Zmiany klimatyczne przyspieszają globalne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Kluczową rolę w transformacji odgrywa sektor logistyczny. Transport odpowiada za ok. 25% globalnych emisji gazów cieplarnianych, z czego znaczną część generuje transport drogowy. W odpowiedzi przewoźnik Girteka sprawdza opcje wdrażania zrównoważonych rozwiązań transportowych, w tym pojazdów BEV. Są one uznawane za jedno z rozwiązań pozwalających na redukcję emisji i realizację założeń zrównoważonego rozwoju.

Co warto też podkreślić, wszelkie inicjatywy w tym obszarze są zgodne z dążeniami Unii Europejskiej. Jej celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Wspierają też założenia Europejskiego Zielonego Ładu, szczególnie w zakresie dekarbonizacji transportu drogowego. W kontekście rosnącej liczby europejskich miast planujących wprowadzenie stref bezemisyjnych i czystego transportu, elektryfikacja flot staje się ważnym krokiem w kierunku spełnienia tych wymogów.

Girteka przetestowała Volvo FM Electric i naczepę Schmitz S.KOe COOL

Wciąż toczy się dyskusja na temat wykorzystania elektrycznych ciężarówek w operacjach logistycznych. Wiele firm prowadzi testy, starając się wypracować wspólne podejście. Takie, które połączy wymagania klientów, możliwości producentów, infrastrukturę oraz dostępność technologii. Kluczową rolę odgrywają tu firmy logistyczne, takie jak Girteka. Nie tylko testują one nowe rozwiązania, ale też angażują zainteresowane strony, aby zapewnić integrację elektrycznych pojazdów w ramach łańcuchów dostaw. Dlatego też aby zbadać potencjał Girteka przeprowadziła pilotażowe testy przy współpracy z Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse. W ciągu kilku dni przetestowano w pełni elektryczny zestaw, który składał się z samochodu ciężarowego Volvo FM Electric oraz elektrycznej naczepy chłodniczej Schmitz Cargobull S.KOe COOL.

Testy Volvo FM Electric przeprowadzono we współpracy z partnerami

Parametry i specyfikacja techniczna

W testach oceniane były takie parametry jak osiągi, efektywność energetyczna i niezawodność pojazdu. Elektryczny samochód ciężarowy z naczepą realizował kursy w obie strony w ramach realizacji dostaw dla klienta Girteki, firmy Nestlé. Łącznie pokonał dystans ok. 1500 kilometrów. W testach uwzględniono różne warunki obciążenia, w tym przewóz towarów chłodniczych. Przez cały okres próby pojazd zachował stałą wydajność i niezawodność. Wyniki testów potwierdziły duży potencjał elektryfikacji w procesach logistycznych. Nawet w przypadku wymagających operacji przewozowych.

W testach została wykorzystana w pełni elektryczna jednostka chłodnicza S.CUe, w połączeniu z akumulatorem oraz osią generatora Schmitz Cargobull.  Zastosowana jednostka chłodnicza ma zoptymalizowaną kontrolę temperatury, specjalnie zaprojektowaną do transportu towarów wrażliwych. Może być ładowana podczas jazdy lub hamowania za pomocą osi generatora ScB i wbudowanej ładowarki 22 kW. Akumulator był ładowany równolegle z zasilaniem sieciowym. Girteka przetestowała pojazd, co doprowadziło do szeregu wniosków.

Dane techniczne Volvo FM Electric

Silnik2-3 silniki elektryczne o mocy do 666 KM
Moc wyjściowa490 kW w trybie ciągłym
Skrzynia biegówskrzynia I-Shift dostosowana do elektromobilności
Pojemność baterii549 kWh
Zasięgdo 300 km
Czas ładowaniaod 0% do 100% w 2 godziny

Dane techniczne naczepy Schmitz CargoBull

Moc chłodnicza15 800 wat
Moc grzewcza10 500 wat
Zasilanie jednostki sterującej400 V AC, 32 A, 50 Hz
Pojemność akumulatora HV32 kWh
Napięcie530V – 660 V DC
Czas pracy autonomicznej> 5 h
Moc osi z generatorem (E-osi)20 kW, rekuperacja
Czas ładowania2 godziny przy 400 V

Wyniki testu i ich ocena

Pilotażowy projekt wykazał techniczną wykonalność wykorzystania elektrycznych rozwiązań transportowych. Uwidocznił także ich wysoką efektywność operacyjną w warunkach rzeczywistych. Zgodnie z raportem wydajności, testowana konfiguracja pojazdów elektrycznych osiągnęła bardzo dobrą efektywność energetyczną. Wszystko to przy średnim zużyciu energii na poziomie 1,35 kWh na kilometr. Integracja infrastruktury szybkiego ładowania o dużej mocy BP Pulse zapewniła minimalny czas przestoju, a każda sesja ładowania trwała średnio 1,5 godziny.

Wydajne i wygodne ładowanie zapewniło gniazdo ładowania CEE. To jedna z podstawowych funkcji zaprojektowanych z myślą o płynnej integracji naczepy z istniejącą infrastrukturą.  Dodatkowo, zestaw wyciszający z certyfikatem PIEK umożliwił realizację cichych dostaw zarówno w dzień, jak i w nocy. Także na terenach zamieszkałych, minimalizując zakłócenia i zwiększając elastyczność operacyjną.

Kolejne projekty w drodze

Testy w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą, z udziałem Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse, to element większej strategii. Działania te pomogą wdrożyć i przybliżyć możliwości dekarbonizacji łańcuchów dostaw klientów. Aktualnie Girteka przygotowuje się do kolejnych projektów, wykorzystując wyniki również w codziennych operacjach. Projekt udowodnił potencjał pojazdów elektrycznych w kontekście transformacji branży logistycznej. Podkreślił także znaczenie współpracy w rozwiązywaniu wyzwań biznesowych, logistycznych i technologicznych, związanych z potrzebą dekarbonizacji transportu.

„Otwarty dialog ma fundamentalne znaczenie dla tej współpracy. Zapewnia, że wszystkie strony – od producentów towarów, przez firmy motoryzacyjne i transportowe, takie jak Volvo, ekspertów w dziedzinie produkcji naczep jak Schmitz Cargobull, po specjalistów ds. energii, takich jak BP Pulse, oraz dostawców usług logistycznych, mają takie samo podejście” – podkreśla Viktorija Terekė, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Girtece.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź