E-COOLPAC to nowa technologia zasilania akumulatorowego. Jest przeznaczona do elektryfikacji ciężarówek i naczep chłodniczych. Ponadto oferuje ekologiczne rozwiązanie w postaci zasilania elektrycznego do morskich kontenerów chłodniczych.
Thermo King i marka Trane Technologies przedstawiły nowe rozwiązania akumulatorowe E-COOLPAC. Projekt stanowi wynik partnerstwa Thermo King i AKSA (AKSA Würenlos AG). To szwajcarska firma zajmująca się opracowywaniem i produkcją systemów energetycznych, która testowała i dostarczyła akumulatory.
Gdzie sprawdzi się E-COOLPAC?
E-COOLPAC jest technologią zasilania akumulatorowego bez emisji bezpośredniej. Klienci mogą wykorzystać ją do elektryfikacji ciężarówek i naczep chłodniczych oraz jako zasilanie elektryczne dla morskich kontenerów chłodniczych. E-COOLPAC oferuje szeroką gamę modułów akumulatorowych, a także pakietów rozbudowujących zapewniających moc w zakresie od 15 kWh do 105 kWh. Akumulatory E-COOLPAC można montować lub stosować jako rozwiązania modernizacyjne w samochodach naczepach i ciężarowych z napędem hybrydowym, LNG, elektrycznym lub wysokoprężnym oraz w morskich podwoziach kontenerowych, w których obecnie zamontowany jest agregat prądotwórczy.
Zestawy akumulatorów są zgodne z samochodowymi i naczepowymi agregatami chłodniczymi montowanymi z przodu i pod podwoziem. Wliczają się tu agregaty chłodnicze Thermo King z własnym zasilaniem, zasilane przez silnik pojazdu i wybranymi rozwiązaniami Frigoblock. Rozwiązanie E-COOLPAC jest również zgodne z morskimi agregatami chłodniczymi Thermo King. Współpracuje z modelami CFF i Magnum Plus, a także z agregatami chłodniczymi innych marek spełniającymi wymagania normy ISO1496-2.
„We współpracy z AKSA połączyliśmy dekady doświadczenia branżowego i wiedzy specjalistycznej, tworząc wysoce wydajne, niezawodne i elastyczne rozwiązania umożliwiające elektryfikację chłodnictwa w transporcie” — powiedział Eneko Fernandez, lider ds. produktów przeznaczonych dla ciężarówek w Thermo King.
Eneko Fernandez dodał, że celem było dostarczenie produktu zapewniającego niezawodność i jakość przetestowane i zweryfikowane według rygorystycznych norm. Dzięki rozwiązaniu E-COOLPAC floty ciężarówek, naczep i kontenerów spełnią wymagania stref o bardzo niskiej i zerowej emisji, obszarów objętych zakazem stosowania silników wysokoprężnych oraz obszarów o niskim poziomie hałasu (PIEK). Modułowość konstrukcji zabezpiecza również inwestycję klienta na przyszłość, zapewniając możliwość rozszerzenia asortymentu stosowanych akumulatorów w dowolnym momencie.
Kompaktowe i wygodne
Kompaktowe wymiary E-COOLPAC obejmują niezależnie od modelu (15 kWh, 20 kWh, 25 kWh lub 35 kWh) wszystkie układy elektroniczne zasilania, elementy sterujące i moduły akumulatorów w ramach jednego zestawu. Wszystkie akumulatory mają tę samą solidną obudowę zewnętrzną i odznaczają się identyczną modułową konstrukcją podzespołów. Do zestawu bazowego można w dowolnym momencie dołączyć rozbudowujące moduły akumulatorów typu plug-and-play. Rozbudowujące moduły akumulatorów zwiększają podstawową pojemność wynoszącą 35 kWh o dodatkowe 35 kWh lub 70 kWh. Zwiększają ją do 70 kWh lub maksymalnie 105 kWh. Ze względu na to, że rozbudowujące moduły akumulatorów wykorzystują elementy sterujące i elektronikę mocy zestawu bazowego, zawierają wyłącznie ogniwa akumulatorowe i system zarządzania akumulatorem (BMS).
„Przewoźnicy morskich kontenerów chłodniczych wykonujący operacje od portu do centrum dystrybucji lub codzienny transport kontenerów chłodniczych mogą używać rozwiązania E-COOLPAC jako alternatywy dla agregatów prądotwórczych z silnikiem wysokoprężnym, aby zmniejszyć emisję i spełnić lokalne przepisy” — powiedział Peter Hansen starszy menedżer produktu oddziału Global Marine, Rail and Bus firmy Thermo King.
E-COOLPAC zapewnia źródło zasilania agregatów chłodniczych, gdy nie zasila ich sieć ze statku. Pasuje zarówno do podwozia typu flexi UE, jak i podwozia typu szkieletowego UE (montaż z boku lub centralny).
W celu umożliwienia klientom monitorowanie swoich zasobów i optymalizację operacji, w rozwiązaniu E-COOLPAC zastosowano system telematyczny. Dzięki niemu można przeglądać i analizować zarówno dane w czasie rzeczywistym, jak i historyczne. Chodzi o dane dotyczące lokalizacji pojazdu, działania zestawu E-COOLPAC, stanu naładowania akumulatora i innych parametrów. Kierowcy mogą także monitorować i kontrolować akumulatory za pomocą intuicyjnego panelu sterowania. Umożliwia ono sprawdzenie stanu naładowania, ograniczenie prądu ładowania, zmianę częstotliwości pracy między 50 Hz a 60 Hz oraz otrzymywanie alarmów eksploatacyjnych.
Zestawy akumulatorów można ładować dwojako. Za pośrednictwem standardowych komercyjnych/lekkich przemysłowych sieci energetycznych lub stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) typu 2/typu 3.
Wprowadzanie rozwiązań elektrycznych do transportu chłodniczego wynika z chęci Thermo King i Trane Technologies do ograniczania emisji dwutlenku węgla. Pomaga to w realizacji zobowiązania na rok 2030 dotyczącego zrównoważonego rozwoju. Mowa także o wyzwaniu Gigaton Challenge, którego celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych klientów o 1 miliard ton metrycznych.