Do Polski trafiła pierwsza, zelektryfikowana chłodnia z agregatem Thermo King zasilanym przez AxlePower System. Pojazd rozpoczyna testy u klientów.
Chłodnię Chereau z agregatem hybrydowym Thermo King A-500 oraz innowacyjnym, elektrycznym układem zasilania przygotowała firma TT-Thermo King.
– W zależności od potrzeb agregat może pracować wyłącznie na prądzie bądź przełączać się na silnik Diesla – wyjaśnia Maciej Śmieciński, dyrektor ds. kluczowych klientów w firmie TT-Thermo King. – Dlatego wybraliśmy hybrydowe rozwiązanie, kierując się oczekiwaniami naszych klientów. Możliwe jest również zastosowanie agregatu elektrycznego A-500-e, wówczas otrzymujemy chłodnię w pełni elektryczną.
Energia krąży w Thermo King AxlePower
System zasilania agregatów chłodniczych Thermo King AxlePower wykorzystuje energię wytwarzaną przez oś elektryczną BPW ePower. Ponieważ energia gromadzona jest w wysokonapięciowych akumulatorach Energ-e Pack, skąd poprzez falownik trafia do agregatu. Gdy baterie są pełne, oś może zasilać agregat bezpośrednio.

AxlePower System ma trzy główne tryby pracy: aktywny, bierny i odzyskiwania. W trybie aktywnym oś produkuje prąd przez cały czas, wyłącza się jedynie podczas jazdy pod górę, aby nie zwiększać oporów ruchu i zużycia paliwa czy energii elektrycznej przez ciągnik. Tryb bierny jest przeciwieństwem aktywnego. Oś jest odłączona, a agregat zasilają wyłącznie akumulatory. Tryb odzyskiwania sprawia, że oś produkuje energię tylko w określonych warunkach: podczas rekuperacji lub jazdy z góry. System dąży do zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa przewożonego ładunku i zagwarantowania wystarczających zasobów energii dla agregatu. Na postoju agregat może być zasilany z sieci, tą samą drogą można uzupełnić energię w akumulatorach.

Do zalet zelektryfikowanej chłodni należy ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Ponadto agregat jest cichy, zwłaszcza w trybie elektrycznym. Chłodnia może współpracować z ciągnikiem siodłowym o dowolnym napędzie: spalinowym lub elektrycznym.
Czekamy na rezultaty
– W naszej naczepie jest zainstalowany pakiet akumulatorów o pojemności 19 kWh. Dostępny jest również dwukrotnie większy o pojemności 38 kWh – mówi Maciej Śmieciński. – W trybie elektrycznym agregat w ogóle nie zużywa paliwa, co przynosi oszczędności. Proponujemy też rozwiązanie bez osi elektrycznej, wyłącznie z akumulatorami.

Dodatkowe korzyści przynosi zamontowanie systemu Thermo King AxlePower właśnie w naczepie Chereau. Te niezwykle solidne pojazdy o dopracowanej konstrukcji zapewniają skuteczną izolację, która sprawia, że agregat może utrzymywać zadaną temperaturę przy niższym zużyciu energii.
– Thermo King AxlePower System to wydajne i ekologiczne rozwiązanie, które redukuje emisję, przynosząc oszczędności na paliwie. Mamy również klientów, którzy przygotowują się do wypróbowania naszej naczepy w połączniu z elektrycznym ciągnikiem siodłowym. Dlatego z niecierpliwością czekamy na rezultaty – podsumowuje Maciej Śmieciński.