Związek Polskiego Leasingu stworzył standard obliczania śladu węglowego aktywów branży leasingowej. Rozwiązanie to jest innowacją na skalę Europy. W przygotowaniu metodologii oraz bazy benchmarków udział wzięła Fundacja Climate&Strategy.
Branża leasingowa stoi w obliczu dynamicznych zmian związanych z intensyfikacją procesu dekarbonizacji gospodarki, odpowiadającego na postępujące ocieplenie klimatu. Stale rosnące w ostatnich latach globalne emisje gazów cieplarnianych prowadzą do przyspieszenia zjawiska zmiany klimatu i zintensyfikowania jego konsekwencji. Reakcją branży leasingowej na ten proces jest wprowadzenie mechanizmów redukujących emisję gazów cieplarnianych, których kluczowym etapem jest obliczanie śladu węglowego.
Pierwszy w Europie
Związek Polskiego Leasingu zakończył w ramach projektu ESG przygotowanie wytycznych w zakresie liczenia śladu węglowego portfela aktywów leasingowych. Po wdrożeniu stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.
– Zakończyliśmy prace nad metodologią i narzędziem do liczenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego standardu na rynku europejskim do sektorowego liczenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych. Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazielenia aktywów. Chcemy, by cała branża leasingowa posługiwała się tym samym standardem i stosowała te same benchmarki dla swoich aktywów – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.

Metodyka została opracowana przez zespół ekspertów Związku Polskiego Leasingu i przedstawicieli firm członkowskich. Wsparcia eksperckiego udzieliła Fundacja Climate&Strategy. Specjalizuje się ona w liczeniu i redukowaniu śladu węglowego firm, a także w tworzeniu zaawansowanych modeli obliczeniowych śladu węglowego.
– ZPL przekazuje firmom członkowskim dwa ważne dokumenty, które – mamy nadzieję – okażą się istotnym wsparciem w procesie raportowania zrównoważonego rozwoju. Pierwszy to metodologia liczenia śladu węglowego dla aktywów finansowanych przez firmy leasingowe – tłumaczy Mieczysław Woźniak, doradca zarządu ING Lease oraz przewodniczący Komitetu Sterującego Grupy ds. ESG w ZPL.

Mieczysław Woźniak zaznacza, że metodologia obejmuje teraz wszystkie kategorie aktywów zgodnie z układem statystycznym ZPL. Dla zapewnienia spójności rekomendacji zawartych w metodologii z praktyką rynku w Europie, była ona przedmiotem szczegółowych konsultacji. Konsultowano je na forum europejskiej federacji leasingu i najmu Leaseurope, w trakcie których potwierdzono prawidłowość wypracowanego podejścia i rozwiązań.
Jak dodaje doradca, drugim narzędziem jest baza benchmarków aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Zawiera ona aż 120 benchmarków dla samochodów osobowych, samochodów dostawczych, ciągników siodłowych, autobusów, naczep/ przyczep chłodni, innych pojazdów oraz lokomotyw. Mieczysław Woźniak objaśnia, że benchmarki zbudowano w oparciu o dane firm członkowskich, dane pozyskane od klientów oraz bazy danych KE. Obecnie kontynuowane będę pracę nad zbudowaniem benchmarków dla poszczególnych kategorii aktywów w ramach segmentu maszyny i urządzenia, a także dla sprzętu IT.
Związek Polskiego Leasingu i Fundacja
– Cieszymy się ze mogliśmy wesprzeć całą branżę leasingowa w wypracowaniu nie tylko jednolitych standardów branżowych, ale też ponad stu wskaźników pomagających w obliczeniach emisji portfelowych opartych na szczegółowych danych firm członkowskich ZPL. Ta inicjatywa to unikatowy w skali europejskiej przykład współpracy branżowej, dzięki której można znacząco uprościć spełnienie wymogów CSRD i ESRS, jednocześnie wdrażając jednolite standardy w branży – mówi Łukasz Dobrowolski, dyrektor ds. strategii klimatycznych i rynku energii w Fundacji Climate&Strategy.

W kontekście raportowania śladu węglowego jednym z największych w nadchodzących latach wyzwań dla przedsiębiorstw z branży leasingowej będzie unijna dyrektywa CSRD. Poza wymogiem raportowania emisji z Zakresów 1 i 2 (zgodnie z GHG Protocol), wymaga ona od firm ujawniania także informacji o najważniejszych kategoriach Zakresu 3. Z punktu widzenia firmy leasingowej chodzi o Kategorie 2 i 13 oraz – w szczególnych przypadkach – Kategorię 15. Kategorie te dotyczą portfela aktywnych umów leasingowych i nowo nabywanych środków trwałych, a więc śladu węglowego związanego z przedmiotami leasingu. Ze względu na strukturę portfela większości firm, znacząca część śladu węglowego będzie związana z leasingowanymi pojazdami. Jego mierzenie i – w kolejnym kroku – redukcja, mogą mieć poważne implikacje biznesowe. Wpłyną na konkurencyjność firmy i jej pozycję na rynku.
Monika Constant mówi, że wdrożenie stałego monitoringu śladu węglowego i działań redukcyjnych to nie tylko element raportowania niefinansowego czy przejaw dojrzałości firmy w obszarze ESG. W coraz większym stopniu jest to czynnik wpływający na konkurencyjność firmy.