sobota, 22 lutego, 2025
Strona głównaAktualnościZwiązek Polskiego Leasingu wie jak obliczyć ślad węglowy

Związek Polskiego Leasingu wie jak obliczyć ślad węglowy

Związek Polskiego Leasingu stworzył standard obliczania śladu węglowego aktywów branży leasingowej. Rozwiązanie to jest innowacją na skalę Europy. W przygotowaniu metodologii oraz bazy benchmarków udział wzięła Fundacja Climate&Strategy.

Branża leasingowa stoi w obliczu dynamicznych zmian związanych z intensyfikacją procesu dekarbonizacji gospodarki, odpowiadającego na postępujące ocieplenie klimatu. Stale rosnące w ostatnich latach globalne emisje gazów cieplarnianych prowadzą do przyspieszenia zjawiska zmiany klimatu i zintensyfikowania jego konsekwencji. Reakcją branży leasingowej na ten proces jest wprowadzenie mechanizmów redukujących emisję gazów cieplarnianych, których kluczowym etapem jest obliczanie śladu węglowego.

Pierwszy w Europie

Związek Polskiego Leasingu zakończył w ramach projektu ESG przygotowanie wytycznych w zakresie liczenia śladu węglowego portfela aktywów leasingowych. Po wdrożeniu stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.

– Zakończyliśmy prace nad metodologią i narzędziem do liczenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego standardu na rynku europejskim do sektorowego liczenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych. Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazielenia aktywów. Chcemy, by cała branża leasingowa posługiwała się tym samym standardem i stosowała te same benchmarki dla swoich aktywów  – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.

Monika Constant

Metodyka została opracowana przez zespół ekspertów Związku Polskiego Leasingu i przedstawicieli firm członkowskich. Wsparcia eksperckiego udzieliła Fundacja Climate&Strategy. Specjalizuje się ona w liczeniu i redukowaniu śladu węglowego firm, a także w tworzeniu zaawansowanych modeli obliczeniowych śladu węglowego.

ZPL przekazuje firmom członkowskim dwa ważne dokumenty, które – mamy nadzieję –  okażą się istotnym wsparciem w procesie raportowania zrównoważonego rozwoju. Pierwszy to metodologia liczenia śladu węglowego dla aktywów finansowanych przez firmy leasingowe – tłumaczy Mieczysław Woźniak, doradca zarządu ING Lease oraz przewodniczący Komitetu Sterującego Grupy ds. ESG w ZPL.

Mieczysław Woźniak

Mieczysław Woźniak zaznacza, że metodologia obejmuje teraz wszystkie kategorie aktywów zgodnie z układem statystycznym ZPL. Dla zapewnienia spójności rekomendacji zawartych w metodologii z praktyką rynku w Europie, była ona przedmiotem szczegółowych konsultacji. Konsultowano je na forum europejskiej federacji leasingu i najmu Leaseurope, w trakcie których potwierdzono prawidłowość wypracowanego podejścia i rozwiązań.

Jak dodaje doradca, drugim narzędziem jest baza benchmarków aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Zawiera ona aż 120 benchmarków dla samochodów osobowych, samochodów dostawczych, ciągników siodłowych, autobusów, naczep/ przyczep chłodni, innych pojazdów oraz lokomotyw. Mieczysław Woźniak objaśnia, że benchmarki zbudowano w oparciu o dane firm członkowskich, dane pozyskane od klientów oraz bazy danych KE. Obecnie kontynuowane będę pracę nad zbudowaniem benchmarków dla poszczególnych kategorii aktywów w ramach segmentu maszyny i urządzenia, a także dla sprzętu IT.

Związek Polskiego Leasingu i Fundacja

Cieszymy się ze mogliśmy wesprzeć całą branżę leasingowa w wypracowaniu nie tylko jednolitych standardów branżowych, ale też ponad stu wskaźników pomagających w obliczeniach emisji portfelowych opartych na szczegółowych danych firm członkowskich ZPL. Ta inicjatywa to  unikatowy w skali europejskiej przykład współpracy branżowej, dzięki której można znacząco uprościć spełnienie wymogów CSRD i ESRS, jednocześnie wdrażając jednolite standardy w branży – mówi Łukasz Dobrowolski, dyrektor ds. strategii klimatycznych i rynku energii w Fundacji Climate&Strategy.

Łukasz Dobrowolski

W kontekście raportowania śladu węglowego jednym z największych w nadchodzących latach wyzwań dla przedsiębiorstw z branży leasingowej będzie unijna dyrektywa CSRD. Poza wymogiem raportowania emisji z Zakresów 1 i 2 (zgodnie z GHG Protocol), wymaga ona od firm ujawniania także informacji o najważniejszych kategoriach Zakresu 3. Z punktu widzenia firmy leasingowej chodzi o Kategorie 2 i 13 oraz – w szczególnych przypadkach – Kategorię 15. Kategorie te dotyczą portfela aktywnych umów leasingowych i nowo nabywanych środków trwałych, a więc śladu węglowego związanego z przedmiotami leasingu. Ze względu na strukturę portfela większości firm, znacząca część śladu węglowego będzie związana z leasingowanymi pojazdami. Jego mierzenie i – w kolejnym kroku – redukcja, mogą mieć poważne implikacje biznesowe. Wpłyną na konkurencyjność firmy i jej pozycję na rynku.

Monika Constant mówi, że wdrożenie stałego monitoringu śladu węglowego i działań redukcyjnych to nie tylko element raportowania niefinansowego czy przejaw dojrzałości firmy w obszarze ESG. W coraz większym stopniu jest to czynnik wpływający na konkurencyjność firmy.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź