ZF wie, że przyszłość należeć będzie do pojazdów definiowanych programowo, automatycznej jazdy i elektromobilności. Podczas wydarzenia Chassis Tech Day, ZF prezentuje technologie i strategię w zakresie podwozi do samochodów osobowych.
Pojazd definiowany programowo staje się rzeczywistością. Nowe, wydajne kontrolery centralne lub kontrolery domen już teraz konsolidują sterowanie wieloma komponentami. W tym kluczowymi funkcjami układu jezdnego, takimi jak hamowanie, kierowanie i amortyzacja.
„W ZF zyskujemy na tym trendzie podwójnie. Po pierwsze, dzięki spodziewanemu globalnemu wzrostowi popytu na komponenty gotowe do montażu w systemach, takie jak nasze rozwiązania steer-by-wire lub brake-by-wire. Po drugie, istnieje duże zapotrzebowanie na nowe, atrakcyjne funkcje, które płynnie koordynują działanie tych komponentów i zapewniają ogromne korzyści klientom końcowym” – wyjaśnia dr Peter Holdmann, członek zarządu ZF i dyrektor ds. technologii podwozi samochodowych.
Podwozie 2.0
Koncepcja podwozia 2.0 firmy ZF wykorzystuje inteligentne siłowniki, które można ze sobą łączyć, aby umożliwić nowe funkcje podwozia oparte na oprogramowaniu. Wszystkie te produkty są już częścią aktualnej oferty działu ZF Chassis Solutions. Sercem tych działań jest przemysłowa produkcja technologii by-wire. Układy takie jak hamulce i układ kierowniczy działają w nich bez mechanicznego połączenia między kierownicą a przekładnią kierowniczą lub między pedałem hamulca a układem hamulcowym. Na początku roku pojazd NIO ET9 stał się pierwszym samochodem na rynku chińskim, który wszedł do seryjnej produkcji z pełnym systemem kierowania typu steer-by-wire opracowanym przez ZF. Otrzymano już dwa dodatkowe zamówienia od chińskich producentów samochodów. ZF podpisał również umowę z koncernem Mercedes-Benz, a rozpoczęcie seryjnej produkcji zaplanowano na rok 2026.
Portfolio produktów ZF Chassis 2.0 obejmuje również aktywne i półaktywne systemy amortyzacji. Aktywny układ zawieszenia sMOTION rozwiązuje od dawna istniejący kompromis w konstrukcji podwozi samochodów osobowych. Stabilność i dynamika nie muszą już iść w parze z komfortem – teraz mogą współistnieć. Pierwszy półaktywny system CDC (Continuous Damping Control) firma ZF wprowadziła na rynek 25 lat temu. Obecnie ZF dostarcza 40% produktów w tym segmencie na rynek światowy. Firma ma jeszcze silniejszą pozycję rynkową w zakresie układów kierowniczych tylnej osi dzięki systemowi AKC. W 2024 roku ZF osiągnęło 73-procentowy udział w światowym rynku tego systemu, a na rynku azjatyckim nawet imponujący 80-procentowy udział.
Dr Peter Holdmann jest zdania, że to właśnie Chassis 2.0 pozwala precyzyjnie odpowiadać na dzisiejsze potrzeby rynku. Dyrektor przewiduje, że do końca tej dekady ten segment oferty produktów ZF będzie stanowił około 33% globalnego rynku. Wygeneruje łączne przychody w wysokości około 4,8 mld euro.
Linia produktów Chassis 2.0 jest atrakcyjna dla wszystkich grup klientów, co wyraźnie pokazują ostatnie zamówienia. ZF zdobywa już kontrakty od globalnych producentów z Europy i Ameryki Północnej, chińskich producentów OEM oraz start-upów nastawionych na rynki niszowe.
Oprogramowania najwyższej jakości
ZF jest jednym z niewielu partnerów technologicznych, którzy oferują specjalistyczną wiedzę w zakresie oprogramowania. Niezależnie od tego, czy związane z nim elementy wykonawcze są objęte zakresem dostawy. Kluczem do tego jest platforma oprogramowania cubiX, która płynnie koordynuje wszystkie elementy odpowiedzialne za dynamikę wzdłużną, poprzeczną i pionową za pomocą ujednoliconej logiki sterowania. Zapewnia to harmonijny ruch pojazdu zgodnie ze specyfikacjami producenta. Nawet jeśli niektóre elementy podwozia zainstalowane w pojeździe nie pochodzą od ZF. Grupa technologiczna oferuje już cubiX w produkcji seryjnej. Teraz robi kolejny logiczny krok, wprowadzając narzędzie dla programistów cubiX Tuner. Zaprojektowane jako intuicyjne rozwiązanie dla producentów pojazdów, automatycznie oblicza wzajemne zależności między siłownikami. Elektroniczny moduł sterujący można teraz skonfigurować zgodnie z unikalnym „DNA marki” producenta za pomocą zaledwie kilku kliknięć. To innowacyjne narzędzie wspiera inżynierów w złożonym zadaniu kalibracji podwozia, zapewniając znaczną wartość dodaną, szczególnie w zakresie skrócenia czasu rozwoju.
„Odpowiada to bezpośrednio na kluczowe wymagania klientów na wszystkich rynkach, zwłaszcza w Azji, dotyczące przyspieszenia procesów rozwoju i redukcji kosztów” – wyjaśnia Philippe Gasnier, dyrektor ds. rozwoju w dywizji ZF Chassis Solutions.
„Monitor kondycji” podwozia
Ścisła integracja wiedzy specjalistycznej w zakresie sprzętu i oprogramowania w firmie ZF, wynika z rosnącego zapotrzebowania na nowe funkcje podwozia. Odzwierciedlenie znajduje w aktualnym przykładzie produktu: czujniku Smart Chassis Sensor. Zintegrowany z przegubem kulowym mierzy on względny ruch nadwozia pojazdu. Czujnik i dane z niego pochodzące umożliwiają już sterowanie podstawowymi funkcjami podwozia. W tym roku wszedł on do seryjnej produkcji w modelu Cadillac CELESTIQ.
Najnowsze osiągnięcie firmy ZF umożliwia systemowi rejestrowanie przyspieszenia podwozia we wszystkich trzech wymiarach. Dzięki tym danym o wysokiej rozdzielczości możliwe są teraz dodatkowe funkcje. Takie jak te zawarte w koncepcji „Chassis Health” firmy ZF: dane dotyczące przyspieszenia z czujnika Smart Chassis Sensor stale rejestrują siły działające na podwozie i nadwozie pojazdu. Algorytmy obliczają następnie w czasie rzeczywistym, jak te zdarzenia mogą wpłynąć na funkcjonalność podwozia. Interakcja między sprzętem a oprogramowaniem umożliwia ciągłe monitorowanie stanu elementów podwozia w czasie rzeczywistym. Dane przesyłane za pośrednictwem połączenia w chmurze pojazdu są przekazywane przez standardowe interfejsy. Ich analizowanie odbywa się przy użyciu algorytmów opartych na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to zapewnia krytyczne informacje na temat obciążeń mechanicznych i warunków związanych z bezpieczeństwem podwozia – zasadniczo działając jako „cyfrowy monitor kondycji” pojazdu. Zintegrowana z systemami zaplecza koncepcja „Chassis Health” firmy ZF umożliwia rozwój oparty na danych. Pomaga jednocześnie ograniczyć nieplanowane przestoje i wizyty w warsztacie.
Podczas Chassis Tech Day 2025 ZF zaprezentuje portfolio technologii podwoziowych na przykładzie pojazdów testowych i modeli produkcyjnych. Po raz pierwszy w Europie zwiedzający mogli również zapoznać się z modelem NIO ET9. Do tego pojazdu ZF dostarcza siłownik kierownicy odpowiedzialny za sterowanie i zapewnienie pożądanego wyczucia kierownicy. Podobnie jak redundantny siłownik przekładni kierowniczej wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Dzięki temu sedan działa bez mechanicznego połączenia między kierownicą a przednimi kołami.