środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościRóżnorodność napędów MAN

Różnorodność napędów MAN

Dekarbonizacja drogowego transportu towarów jest głównym tematem prezentacji firmy MAN Truck & Bus na targach IAA Transportation 2024. Ciężarówki z napędem elektrycznym, wodorowym i najnowocześniejszym napędem wysokoprężnym są przykładem innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych firmy.

Jako siła napędowa zrównoważonego rozwoju w sektorze transportu, MAN wkracza w nową erę na targach IAA 2024. Pod hasłem „Simplifying Business” firma po raz pierwszy prezentuje całe swoje portfolio napędów ciężarówek z technologią elektryczną, wodorową i wysokoprężną. Obejmuje to światową premierę MAN eTGL: 12-tonowa ciężarówka z napędem elektrycznym uzupełnia portfolio elektrycznych ciężarówek MAN o lekki transport dystrybucyjny na najniższym poziomie. Dzięki eTGL firma MAN oferuje teraz swoim klientom kompletne portfolio elektrycznych ciężarówek o masie od dwunastu do 50 ton – w tym powiązane doradztwo i usługi, które również zostaną zaprezentowane.

Silnik spalinowy na wodór w hTGX uzupełnia ofertę pojazdów o zerowej emisji do zastosowań specjalnych. MAN będzie pierwszym europejskim producentem ciężarówek, który wprowadzi na rynek małą serię z silnikiem spalinowym na wodór od 2025 r.  

Innowacje w konwencjonalnych napędach diesla dla ciągników siodłowych MAN od roku modelowego 2025 będą koncentrować się na zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 4 procent. Jest to możliwe dzięki wysoce wydajnemu, całkowicie nowo opracowanemu układowi napędowemu PowerLion z nowym silnikiem D30, który opiera się na wspólnej platformie komponentów TRATON GROUP, nowej skrzyni biegów MAN TipMatic 14 i środkach aerodynamicznych.

Elektromobilność – główna technologia napędowa

– Chociaż przejście na transport towarowy wolny od CO2 charakteryzuje się kilkoma technologiami napędowymi, naszym głównym celem jest elektromobilność – mówi Alexander Vlaskamp, ​​CEO MAN Truck & Bus.

Silnik wodorowy może być przydatnym dodatkiem do specjalnych zastosowań, podobnie jak ogniwa paliwowe, które są wciąż w fazie rozwoju. Napęd wysokoprężny będzie nadal odgrywał ważną rolę przez cały okres transformacji, aż do jego całkowitego zastąpienia. Dlatego uczyniliśmy go jeszcze bardziej wydajnym, ekonomicznym i emitującym mniej CO2. Zawdzięczamy to naszemu nowemu układowi napędowemu PowerLion i silnikowi D30. Opiera się on na wspólnej platformie silnikowej TRATON GROUP i jest namacalnym rezultatem intensywnej współpracy między naszymi działami rozwoju. W MAN produkujemy ciężarówki spalinowe i elektryczne na tej samej linii produkcyjnej, co pozwala nam elastycznie reagować na zmianę popytu w kierunku ciężarówek elektrycznych. Jednak aby przejście na napęd zakończyło się sukcesem, rozbudowa infrastruktury ładowania musi być absolutnym priorytetem dla polityków, operatorów infrastruktury i producentów.

MAN eTGL – światowa premiera

Po raz pierwszy pokazano nowego eTGL na targach IAA 2024. Elektrycznie napędzany 12-tonowy samochód ciężarowy uzupełnia ofertę elektrycznych ciężarówek MAN do lekkiego transportu dystrybucyjnego. Zasięg do 235 kilometrów, szybkie ładowanie w ciągu około 30 minut i ładowność do 6600 kilogramów oferuje idealne połączenie dla cichego i lokalnego transportu bez CO2 w miejskiej logistyce towarowej dla sieci spożywczych, sprzedawców detalicznych lub branży gastronomicznej. Wraz z eTGS i eTGX oraz nowym eTGL, MAN oferuje teraz całe portfolio pojazdów o dmc od 12 do 50 ton. Niskie wymagania dotyczące zasięgu, możliwość ładowania w magazynach oraz ograniczenia hałasu i emisji sprawiają, że miejski transport jest segmentem, w którym elektromobilność już dzisiaj się sprawdzi. MAN eTGL znacznie rozszerza już niezliczone warianty konfiguracji eTrucka.

Portfolio pojazdów MAN eTruck się powiększa

„Ciężcy” bracia eTGL – MAN eTGX i MAN eTGS – są gotowi sprostać wymaganiom wszystkich istotnych branż, rozwiązań nadwozia i zadań transportowych. Dzięki trzem, czterem, pięciu lub sześciu modułowo łączonym i zmiennie pozycjonowanym akumulatorom, podwozia są jeszcze bardziej elastyczne. MAN po raz pierwszy prezentuje również na targach IAA układ akumulatorów z siódmym akumulatorem wysokonapięciowym dla podwozia eTGX 6×2. Dzięki pojemności 623 kWh (560 kWh użytkowej) ten siódmy akumulator znacznie zwiększa zasięg, do około 650 km. Dodatkową moc akumulatora mona również wykorzystać do zasilania jednostek pomocniczych. Siódmy akumulator jest montowany przez MAN Individual. 

MAN eTGX i MAN eTGS są przygotowywane do nadchodzącego standardu ładowania megawatowego MCS o mocy do 1000 kW. Umożliwia to ładowanie podczas przerwy kierowcy, co wydłuża dzienny zasięg do 800 km w konfiguracji z sześcioma bateriami. Jest to wystarczające do typowych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. To także jeden z powodów, dla których zainteresowanie klientów jest już duże. Do tej pory pojawiło się około 2300 zapytań i zamówień, w tym duże zamówienie z Francji na 100 pojazdów. 

Inwestycje w parki ładowania i stacje ładowania  

Oprócz konkurencyjnych pojazdów BEV, infrastruktura ładowania odgrywa decydującą rolę w rozbudowie elektromobilności. Wspólne przedsięwzięcie infrastruktury ładowania Milence, niedawno otworzyło jeden z pierwszych dużych parków ładowania ciężarówek w porcie w Antwerpii. W ciągu najbliższych kilku lat z inicjatywy producentów ma powstać łącznie 1700 punktów ładowania. Do 2030 r. będzie potrzebnych łącznie 50 000 punktów dla stale rosnącej liczby elektrycznych ciężarówek.  

W ramach nowego partnerstwa firma energetyczna E.ON i MAN Truck & Bus utworzą około 170 lokalizacji w całej Europie. To około 400 punktów ładowania do publicznego ładowania elektrycznych ciężarówek. E.ON i MAN inwestują w nowe lokalizacje ładowania, które są budowane wzdłuż istniejącej sieci serwisowej MAN. Pojazdy użytkowe innych producentów mogą również ładować się publicznie. W samych Niemczech zaplanowano około 125 lokalizacji. Stworzy to największą ogólnokrajową publiczną sieć ładowania dla ciężkich pojazdów użytkowych w kraju. E.ON i MAN budują kolejne lokalizacje na przykład w Austrii, Wielkiej Brytanii, Danii, Włoszech, Polsce, Czechach i na Węgrzech. E.ON uruchomił już dwa punkty ładowania w ośrodku serwisowym MAN w Berlinie-Wildau. Dwie kolejne lokalizacje (Karlsfeld i Fürstenwalde) mają zostać uruchomione zaledwie kilka miesięcy po ogłoszeniu.

Równolegle z rozwojem elektromobilności firma MAN pracuje nad technologią wodorową jako uzupełniającym rozwiązaniem bezemisyjnym do zastosowań specjalnych. To na przykład transport ciężki lub obszary, w których trudno jest zbudować infrastrukturę ładowania. Na targach IAA firma prezentuje prototyp ciężarówki z silnikiem spalinowym na wodór. Podobnie jak jej elektryczny odpowiednik, spełnia ona surowe kryteria pojazdu bezemisyjnego.  

Wysoce wydajny napęd konwencjonalny w przejściu 

Dzięki nowemu układowi napędowemu PowerLion firma wprowadza na rynek wysoce wydajny silnik do ciągników siodłowych MAN TGX i TGS. Po to by sprostać stałemu zapotrzebowaniu na konwencjonalne ciężarówki z napędem spalinowym w procesie technologicznego przejścia na napędy bezemisyjne. Silnik, opracowany specjalnie dla pojazdów MAN na podstawie połączonego doświadczenia technologicznego TRATON GROUP, osiąga znaczną dalszą redukcję paliwa. Tym samym redukcję emisji CO2 do 4 procent dzięki skrzyni biegów MAN TipMatic 14, która jest również nowa. Także dzięki nowej generacji hamulców i środkom aerodynamicznym. Przez cały okres eksploatacji pojazdu daje to szacowane oszczędności kosztów wynoszące ponad 20 000 euro. Przy obecnych cenach oleju napędowego i oszczędność do 35 ton CO2 . W krajach, w których obowiązuje opłata za emisję CO2 , będzie on mógł również zaoferować dalsze oszczędności na kosztach kilometrów. To więc klasyfikując je w bardzo korzystnych kategoriach opłat drogowych. 

Najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i wspomagania

Oprócz technologii dekarbonizacji, na targach IAA skupiono się na nowych systemach wspomagania. Firma produkuje system wykrywania pieszych i rowerzystów, trzecią generację asystenta hamowania awaryjnego EBA i system wspomagania skręcania. Nowy MAN TGE z szeroką gamą systemów bezpieczeństwa zadebiutował w maju na targach Transpotec. Obejmowały one system Cruise Assist Plus z funkcją Emergency Assist. Asystent awaryjny stale monitoruje aktywność kierowcy. Jeżeli koeorwca nie zareaguje odpowiednio, system może zatrzymać pojazd, a następnie go zabezpieczyć (włączyć światła awaryjne, wydać eCall, odblokować drzwi). 

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź