wtorek, 1 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościWsparcie na zakup zeroemisyjnych ciężarówek i rozbudowy sieci

Wsparcie na zakup zeroemisyjnych ciężarówek i rozbudowy sieci

Wsparcie na zakup zeroemisyjnych ciężarówek stanie się faktem. Bank Inwestycyjny (EBI) zaakceptował program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program zakłada wsparcie zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Na dotacje zostanie przeznaczone łącznie 2 miliardy złotych. To o miliard więcej niż pierwotnie zakładano.

Zatwierdzenie programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3” to ważny krok w transformacji sektora transportu ciężkiego. Branża TSL  odpowiadająca za 6-7% polskiego PKB. Dzięki programowi przedsiębiorcy z sektora transportu będą mogły zmodernizować swoje floty. To przyczyni się do wzrostu ich konkurencyjności na europejskim rynku.

Jakiej wielkości będzie dotacja? To zależy

Zasady zatwierdzonego przez EBI programu pozostały bez zmian. Wysokość subsydiów wciąż zależy od wielkości firmy i rodzaju pojazdu objętego wsparciem.

-W przypadku zakupu dofinansowanie może wynosić maksymalnie: 30% kosztów kwalifikowanych dla dużych przedsiębiorstw, 50% dla średnich i 60% dla małych. Łączna kwota wsparcia nie może jednak przekroczyć 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2 lub 750 tys. zł dla kategorii N3. W przypadku wyboru leasingu, dotacja nie może być wyższa niż wysokość wstępnej opłaty leasingowej – wyjaśnia Piotr Ziółkowski, koordynator komitetu PSNM ds. logistyki i transportu.

Oprócz wsparcia na zakup elektrycznych pojazdów ciężarowych, w niedługim czasie powinny zostać uruchomione dwa inne kluczowe programy wsparcia. Obydwa uzyskały już akceptację Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Obejmują one budowę i rozbudowę sieci elektroenergetycznych dla ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy oraz rozwój publicznych stacji ładowania dla ciężkiego transportu. Łączny budżet tych inicjatyw wynosi 6 miliardów złotych. Ich beneficjentami będą m.in. operatorzy stacji ładowania.

Program budowy i rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla ciężkiego transportu, uzyskał pozytywną rekomendację Europejskiego Banku Inwestycyjnego już w marcu 2024 roku. Mimo to prognozujemy, że jego uruchomienie nastąpi dopiero w pierwszej połowie 2025 r. Opóźnienia te mogą być wyzwaniem dla branży, liczymy jednak, że zintensyfikowane działania w najbliższych miesiącach pozwolą na ich szybkie wdrożenie. – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.

Maciej Mazur dodaje, że zgodnie z założeniami projektu co najmniej 80% środków z budżetu wynoszącego 2 mld zł pochłoną dotacje dla ładowarek zlokalizowanych wzdłuż sieci TEN-T. Pozostałe 20% na stacje ładowania w centrach logistycznych oraz terminalach intermodalnych. Program potrwa do 2029 r. Finansowanie przyznawane będzie w ramach konkursów, gdzie do oceny złożonych wniosków uwzględnione zostaną takie kryteria jak efektywność dofinansowania, termin realizacji oraz efektywność rzeczowa.

Rozbudowa sieci równie ważna

Europejski Bank Inwestycyjny zatwierdził również program „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy”. Jest on skierowany do operatorów sieci dystrybucyjnych. Jego celem jest rozwój infrastruktury energetycznej wspierającej tworzenie publicznych stacji ładowania. Muszą znajdować się wzdłuż głównych tras TEN-T, w centrach logistycznych, bazach operacyjnych oraz terminalach intermodalnych. Budżet programu także wynosi 2 miliardy złotych.

Piotr Ziółkowski mówi, że Polska, mimo swojej wiodącej pozycji w transporcie ciężkim, nadal nie rozpoczęła z odpowiednim tempem transformacji ciężarowej floty. W najbliższych latach może to przyczynić się (w skrajnym przypadku) do wykluczenia transportowego. Obecnie na polskich drogach jeździ jedynie około 100 elektrycznych pojazdów ciężarowych (eHDV). Wdrożenie wyczekiwanych programów wsparcia stanowić będzie istotny krok w stronę utrzymania status quo w sektorze. Te inicjatywy dają nadzieję na szybki rozwój rynku i zwiększenie zainteresowania elektryfikacją wśród firm transportowych w Polsce.

Sektor TSL w Polsce odpowiada za generowanie 6-7% PKB zrzeszając 125 tys. firm, zatrudniających około 750 tys. osób. Zmiany zachodzące w tym obszarze w Unii Europejskiej sprawiają, że rozwój elektromobilności jest niezbędny do ochrony konkurencyjności i innowacyjności polskiego rynku. Przesądzają o tym zarówno cele strategiczne UE, kolejne propozycje zaostrzenia norm emisji dla pojazdów ciężkich, jak też dążenie wielu przedsiębiorstw do dekarbonizacji łańcuchów dostaw. Obejmie to również etap transportu towarów. Z tego względu konieczne jest wsparcie rozwoju polskiego sektora TSL w transformacji napędowej. Niezbędne jest także dążenie do umocnienie polskiej pozycji na arenie europejskiej w transporcie ciężkim. Wsparcie na zakup pojazdów zeroemisyjnych to krok, na który czekała cała branża.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź