Volvo Trucks wzbogaca system I-Roll o funkcję Stop/Start, która wyłącza silnik podczas zjazdu ze wzniesienia.
O ile układ start-stop jest już dobrze znany i występuje np. w hybrydowych samochodach osobowych czy autobusach, to wykorzystanie go w ciężarówce jest nowością. Zwłaszcza, że układ nie aktywuje się na postoju, jak to zwykle bywa, ale podczas jazdy. Konstruktorzy Volvo uważają, że I-Roll wzbogacony o funkcję Stop/Start przyczyni się do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin.
– Nasi inżynierowie zrobili to po raz kolejny: opracowali nowe rozwiązanie, które przyczynia się do zwiększenia efektywności paliwowej transportu ciężarowego – powiedział Jan Hjelmgren, dyrektor produktu w Volvo Trucks. – Będziemy nadal wprowadzać innowacje, aby jeszcze bardziej udoskonalać silniki spalinowe i zmniejszać nasz wpływ na środowisko.
Jazda bez trzymanki
Przypomnijmy, że I-Roll to system, który w dogodnych warunkach rozłącza napęd i pozwala pojazdowi toczyć się rozpędem. Choć zmniejsza to opory ruchu, silnik nadal pracuje na biegu jałowym zużywając paliwo. Nowa funkcja Stop/Start pozwala w takich warunkach wyłączyć silnik. Przekłada się to wprost na oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji spalin.
Start/Stop włącza się na podstawie informacji o przebiegu drogi przed pojazdem. Jeśli ciężarówka zbliża się do zjazdu ze wzniesienia i spełnione są inne warunki, Start/Stop wyłączy silnik. Działanie tej funkcji zależy między innymi od temperatury otoczenia. Ponadto pojazd musi jechać z prędkością co najmniej 60 km/h. Producent podaje, że I-Roll z funkcją Stop/Start może przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa o 1%.
Nowa funkcja znajdzie się jako opcja w modelach Volvo FH i FH Aero z 13-litrowym silnikiem wysokoprężnym. Klienci mogą ją zamawiać już od listopada 2025 roku.






