Volvo FH Aero wygrało w najnowszej edycji testu porównawczego Green Truck 2025.
Coroczny test Green Truck to kompleksowy i niezależny porównawczy test prasowy mający na celu wyłonienie najbardziej oszczędnego samochodu ciężarowego do transportu długodystansowego. Próbę organizują przez niemieckie magazyny branżowe „Trucker” i „Verkehrs-Rundschau”.
– Dzięki zwycięstwu w konkursie Green Truck, Volvo Trucks ma hat-tricka! Po pierwsze, byliśmy jedyną marką, która zdobyła pięć gwiazdek w pierwszym teście bezpieczeństwa Euro NCAP dla ciężarówek, następnie staliśmy się największą marką ciężarówek w Europie w 2024 r., a teraz Volvo FH Aero jest najbardziej oszczędną ciężarówką w niezależnym teście. Jestem dumny ze wszystkich tych osiągnięć! – powiedział Roger Alm, prezes Volvo Trucks.
21,20 l/100 km
Tegorocznym zwycięzcą jest Volvo FH Aero z 420-konnym silnikiem D13 oraz pakietem I-Save, a także nowym cyfrowym lusterkom Camera Monitor System, które zmniejszają opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Na trasie testowej ciężarówka osiągnęła średnie zużycie paliwa na poziomie 21,20 l/100 km przy średniej prędkości 80,14 km/h.

Volvo FH Aero zostało wprowadzone na rynek na początku 2024 roku i wyróżnia się nową, aerodynamiczną kabiną, która pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa oraz zmniejszyć emisję CO₂ w porównaniu do standardowej wersji. Egzemplarz, który wziął udział w teście jest napędzany silnikiem wysokoprężnym Volvo D13, wyposażonym w pakiet I-Save – zestaw funkcji układu napędowego i oprogramowania wspomagających oszczędność paliwa.
Nowa seria modeli Volvo FH Aero jest dostępne z silnikami na olej napędowy, metan oraz w odmianie elektrycznej. Do gamy należy również FH16 Aero. Wersje zasilane olejem napędowym i gazem, mogą wykorzystywać paliwa odnawialne, takie jak biogaz, biodiesel i HVO.
Typowy zestaw
W teście brały udział zestawy o masie całkowitej 32 ton. Ciągniki miały wysokie kabiny oraz silniki wysokoprężne o mocy 390 KM ± 50 KM, nowe opony oraz 3-osiowe naczepy o ładowności 24 ton. Test został przeprowadzony w południowych Niemczech na trasie liczącej 343 km, obejmującej autostrady i drogi krajowe. Ciężarówka Volvo osiągnęła średnią prędkość 80,14 km/h.
– Jestem dumny, widząc, że zewnętrzny test potwierdza, iż nasz pojazd rzeczywiście zapewnia wyjątkową oszczędność paliwa, zmniejszając emisję CO2 i koszty eksploatacji dla naszych klientów – powiedział Jan Hjelmgren, dyrektor ds. zarządzania produktami w Volvo Trucks. – Będziemy nadal wprowadzać innowacje i udoskonalenia w zakresie efektywności paliwowej. Zużycie paliwa stanowi znaczną część kosztów operacyjnych naszych klientów, dlatego wiemy, że nasze wysiłki mają znaczenie.
