Tydzień Życzliwości to odpowiedź Circle K na agresję słowną i fizyczną, z którą każdego dnia stykają się pracownicy obsługi klienta. Badania przeprowadzone przez Circle K wykazały, że aż 61% pracowników sieci spotkało się z niewłaściwym zachowaniem klientów. 40% obsługi przykrości dotykały codziennie lub co najmniej raz w tygodniu. To właśnie był powód zainicjowania w Polsce Tygodnia życzliwości. To czas, gdy sieć chce na swych stacjach promować kulturę życzliwości międzyludzkiej. Celem jest także wspieranie pracowników w radzeniu sobie w trudnych relacjach z klientami.
Circle K jest właścicielem blisko 400 stacji paliw w Polsce. Badania przeprowadzone wśród pracowników pokazują przekrój niestosowych zachowań, które pojawiają się regularnie ze strony klientów. Należą do nich m.in. przeklinanie (69% pracowników stacji miało z nim do czynienia), unikanie płatności (36%), groźby słowne (33%), a także inne formy przemocy, które wskazało 5% pracowników sieci. Dane firmy wskazują również, że liczba takich zachowań znacząco zwiększyła się po pandemii COViD. Obecnie widać dalszy ich wzrost w segmencie stacji paliw.
Circle K zaprasza inne firmy
Wychodząc naprzeciw coraz częstszej agresji skierowanej na pracowników, Circle K ogłasza w Polsce „Tydzień Życzliwości”. To akcja, której celem jest nagłośnienie tego problemu społecznego w naszym kraju. 25 stycznia wystartowała inicjatywa pod hasłem „Bądźmy Życzliwi”. W ten sposób sieć realizuje działania skierowane zarówno do klientów, jak również do swoich pracowników. Zachęca też inne firmy do przyłączenia się do tej inicjatywy.
„Mimo, iż większość klientów traktuje naszych pracowników z szacunkiem, to niestety z roku na rok obserwujemy rosnący odsetek takich, którzy wykazują zachowania negatywne, związane z nękaniem, agresją słowną czy nawet przemocą fizyczną. Kampanię „Bądźmy życzliwi” realizujemy w naszej sieci w Europie i Ameryce Północnej już od 3 lat, jednak w tym roku będzie miała ona wyjątkowy charakter – mówi Maria Pertkiewicz, Dyrektor ds. Personalnych w Circle K Polska.
Na czym polega ta wyjątkowość? Maria Pertkiewicz wyjaśnia, że rozpoczyna ją właśnie tzw. Tydzień Życzliwości. W jego ramach Circle K prowadzić będzie działania w swych sklepach na całym świecie, w tym również w Polsce. Liczy, że ta inicjatywa pomoże skutecznie nagłośnić problem agresji wobec pracowników obsługi klienta i promować kulturę życzliwości. Firma żywi nadzieję, że w ten sposób zachęci też inne firmy z różnych segmentów rynku do realizacji podobnych działań w Polsce.
W ramach pierwszego etapu „Bądźmy Życzliwi” już od 25 stycznia klienci będą mogli otrzymać naklejki z życzliwym przesłaniem. Sieć kontynuuje także działania skierowane do swoich pracowników, w postaci szkoleń z zakresu reagowania i radzenia sobie z trudnych sytuacjach oraz sytuacjach zagrożenia.
Życzliwość nie tylko przez tydzień
Organizacja akcji „Bądźmy Życzliwi” przez Circle K jest wynikiem ponad dwuletnich badań tej sieci dotyczących bezpieczeństwa i nękania w pracy. Wzięło w nich udział dotąd ponad 10 000 pracowników. Wskazali oni, że nękanie nadal stanowi problem dla wielu osób, jednak sami badani widzą postęp w tym obszarze. W ostatniej jego edycji pracownicy wskazali, że są bardziej świadomi tego, gdzie mają szukać wsparcia w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami. To podkreśla skuteczność inicjatyw szkoleniowych i wsparcia otrzymywanego od Circle K.
W ciągu ostatnich trzech lat, Circle K w ramach akcji wdrożył szereg działań, aby zapewnić swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa i wsparcia w pracy. Objęły one, m.in.: szkolenia zespołów i kadry kierowniczej w zakresie zapobiegania nękaniu i jego deeskalacji, wprowadzenie uproszczonych mechanizmów zgłaszania incydentów, wsparcie infolinii, realizacja kampanii uświadamiających klientów (z widocznym oznakowaniem na stacjach) w celu promowania szacunku dla personelu, a także zapewnienie pracownikom pomocy za pośrednictwem programów wsparcia Circle K.