Transforming Transportation 2024 to najnowszy raport Eurowag. Przedstawia on prognozy dotyczące rozwoju branży TSL i trendy na 2025 rok. Ponadto znajdziemy w nim przegląd najbardziej znaczących firm transportowych z 9 rynków w 4 kategoriach specjalnych. Są to: Lider rynku (Market Leader), Innowator technologiczny (Tech Traiblazer), Firma z potencjałem (Silent Performer) oraz Gwiazda zrównoważonego rozwoju (Sustainability Star).
Eurowag opublikował międzynarodowy raport na temat kondycji branży komercyjnego transportu drogowego (CRT), Transforming Transportation 2024. Ocenia w nim rozwój sektora na 9 rynkach europejskich, na których obecnie działa firma. Są to: Czechy, Polska, Słowacja, Słowenia, Rumunia, Węgry, Bułgaria, Hiszpania, Portugalia. W raporcie znajduje się także przegląd najbardziej wyróżniających się klientów Eurowag, w 4 kategoriach specjalnych z podziałem na rynki. Kategorie te zostały poprzedzone przekrojowym komentarzem o stanie branży TSL.
W służbie innowacji i zrównoważonego rozwoju
„Polska jest niezaprzeczalnie jednym z liderów transportu drogowego w Europie, a sektor TSL rozwija się pomimo licznych wyzwań. W ubiegłym roku potwierdziliśmy swoją pozycję, odpowiadając za jedną piątą przewozów w UE” – mówi Grzegorz Wójcik, manager krajowy Eurowag w Polsce.
Grzegorz Wójcik dodaje, że sektor transportu drogowego w Polsce według raportu TLP odpowiada za 7% krajowego PKB. Przychody z tej branży wyniosły w 2022 roku aż 375 mld zł, z czego 85% odpowiadało za przewóz towarów wraz z obsługą. Jednym z wyraźnych trendów, który widać w Eurowag, jest zwrot w kierunku cyfryzacji przedsiębiorstw. Na co dzień firma dostarcza zintegrowane rozwiązania technologiczne i usługowe dla ponad 40 000 klientów w całej UE. Dzięki temu widzi, jak zmienia się podejście do nowoczesnych systemów, ale także do kwestii dekarbonizacji.
Eurowag od 30 lat obserwuje rynek. Wykorzystuje zebrane doświadczenie, by dostarczać nowoczesne rozwiązania, których potrzebuje branża. Przeprowadzone rozmowy z wybranymi klientami pokazują, w jaki sposób można łączyć te innowacje z praktycznymi działaniami, aby pozostawać konkurencyjnym na rynku, a przy tym zapewniać czystszy i wydajniejszy przewóz drogowy w Europie.
Grzegorz Wójcik dodaje, że przedstawiciele transportu i przewoźnicy często się zastanawiają nad tym, czy stać ich na działania proekologicznie. Tymczasem pytanie powinno brzmieć inaczej: Czy firmy mogą sobie dzisiaj pozwolić na niewprowadzanie innowacji w swoim biznesie? Tym bardziej, gdy biorą pod uwagę kierunek, w jakim zmierza Europa. Coraz więcej polskich przedsiębiorstw uważa, że nie. Z tego względu przygotowują się do zielonej rewolucji lub aktywnie w niej uczestniczą, czego przykładem na polskim rynku jest marka Targor-Truck, o której czytamy w raporcie.
Lider, Innowator i Gwiazda zrównoważonego rozwoju
W kategorii „Lider Rynku“ zaprezentowano przedstawicieli firm, którzy wyróżniają się pod względem wolumenu, lat działalności, czy też pod względem złożoności dostarczanych usług. Dzięki doświadczeniu reprezentanci tej kategorii zbudowali solidne podstawy w biznesie. Zoptymalizowali swoje działania tak, by osiągać niekwestionowany sukces na rynku, efektywność i niezawodność. Na polskim rynku w tej kategorii wyróżniono markę Zammler Polska.
W kategorii „Innowator Technologiczny” znalazły się przedsiębiorstwa, które na co dzień wykorzystują nowe technologie do poprawy efektywności operacyjnej w zakresie zarządzania flotą. W tym m.in. telematykę, systemy TMS i płatności mobilne. Firmy te są liderami w stosowaniu nowoczesnych narzędzi, które redukują przestoje i koszty operacyjne. Prowadzą w ten sposób do poprawy wydajności i zrównoważonego rozwoju w transporcie. Na polskim rynku w tej kategorii przedstawiono markę Beskidzka Koniczynka.
Kategoria „Gwiazda Zrównoważonego Rozwoju” obejmuje firmy, które wyprzedzają konkurencję w zakresie ekologicznych praktyk. Takich, które mają na celu redukcję emisji CO2 i stosowanie paliw alternatywnych. Firmy te koncentrują się na wykorzystaniu biopaliw, pojazdów hybrydowych lub elektrycznych. Tym sposobem znacznie zmniejszają swój ślad węglowy, a także korzystają z oprogramowania do optymalizacji tras, aby ograniczyć niepotrzebną jazdę. Na polskim rynku w tej kategorii wyróżniono wspomnianą już firmę Targor-Truck.
W kategorii „Firma z Potencjałem” znajdują się mniejsze, ale silne biznesy. Znane są ze swojej elastyczności, dogłębnej znajomości lokalnego rynku i niezawodnej obsługi. Ich największą siłą jest często zdolność do szybkiego dostosowywania się do potrzeb klientów. Oferują spersonalizowane podejście, które buduje silne relacje.
Prezentując historie wybranych kluczowych klientów, Eurowag inspiruje inne firmy do wprowadzania innowacji i ulepszania swoich usług. Ponadto raport Transforming Transportation 2024 może być również wykorzystywany do prezentacji firmy na międzynarodowych targach.