Technologie ogniw paliwowych opracowane przez Toyotę zyskują w Europie na popularności. Ponad 20 partnerów europejskiego oddziału Toyoty wykorzystuje japońską technologię wodorowych ogniw paliwowych jako źródło zasilania w swoich produktach. System ten jest wydajny i łatwy w przystosowaniu do różnych potrzeb. Dzięki temu sprawdza się w każdej dziedzinie transportu oraz w energetyce.
Toyota należy do największych promotorów wodoru na świecie. Jako dostawca systemów ogniw paliwowych wspiera wysiłki wielu firm w rozwoju gospodarki wodorowej. Marka produkuje pojazdy z elektrycznym napędem na wodór (FCEV) od 2014 roku. To wtedy na rynku zadebiutował sedan Mirai. Obecnie oferuje drugą generację tego modelu, a na wybranych rynkach także autobusy i samochody dostawcze. W Europie Toyota przyjęła strategię współpracy z regionalnymi producentami. Dostarcza im gotowe zestawy ogniw paliwowych, stanowiące główny element bezemisyjnych napędów wodorowych. Japońska marka poszła też o krok dalej i zaoferowała produkowane w Belgii gotowe moduły ogniw paliwowych. Te można wykorzystać jako generator prądu w dowolnych urządzeniach i maszynach.
Ogniwa paliwowe to szybsza dekarbonizacja transportu
Liczne partnerstwa Toyoty mają potencjał, by znacząco przyspieszyć dekarbonizację transportu opartą na wodorze. Dobrym przykładem jest francuska firma GCK, specjalizująca się w zielonej mobilności. Marka ta dokonała konwersji autokarów napędzanych silnikami Diesla na elektryczny napęd wodorowy. Warto podkreślić, że są to autokary regularnie używane. To pokazuje, że redukcja emisji CO2 w europejskim transporcie nie musi polegać na całkowitej wymianie parku pojazdów na nowe, wyposażone w bezemisyjne napędy.
Konwersja autobusów polegała na zastąpieniu silnika wysokoprężnego i skrzyni biegów. W to miejsce trafił układ złożony z silnika elektrycznego o mocy 370 kW, moduł ogniw paliwowych Toyota TFCM2-B oraz niewielka bateria. 10 pokazowych pojazdów służyło do transportu ponad 5000 gości podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu. Po zakończeniu obu imprez pojazdy będą służyły do przewozu pasażerów w regionie Ile de France. Kupi je firma B.E. Green, operator oferujący usługi transportowe neutralne klimatycznie.
Podobny projekt Toyota zrealizowała razem z firmą Hyliko. Polegał on na konwersji dwóch dużych ciężarówek z silnikami Diesla na elektryczne napędy z ogniwami paliwowymi. Jedna z nich służyła do obsługi logistycznej Igrzysk w Paryżu.
Wodór na lądzie
Toyota jest także zaangażowana w produkcję autobusów z napędem na wodór w ramach trwającej od 2021 roku współpracy z portugalską marką CaetanoBus. Autobusy H2.City Gold mogą zapewnić bezemisyjny transport miejski i dalekobieżny. 115 takich pojazdów jest już wykorzystywanych w transporcie publicznym w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii. Kolejne zamówienia są w trakcie realizacji. 12 egzemplarzy posłużyło do transportu sportowców i gości podczas tegorocznych Igrzysk. Dwa z nich przystosowano do przewozu zawodników poruszających się na wózkach inwalidzkich.
H2.City Gold to autobus niskopodłogowy, wyposażony w produkowane w Europie moduły ogniw paliwowych nowej generacji Toyoty o mocy 70 kW. Autobus ma silnik elektryczny o mocy 180 kW oraz baterię litowo-tlenkowo-tytanową o pojemności 44 kWh. Na jednym tankowaniu może pokonać ponad 500 km.
Wodorowe ogniwa paliwowe otrzymały również samochody ciężarowe marki VDL. Pomogą zdekarbonizować floty partnerów Toyoty w ramach sieci logistycznych TME. Ten sam model testuje Coca-Cola w ramach współpracy z Air Liquide, VDL Groep i Toyotą. Pojazd ma zasięg do 450 km, a jego tankowanie trwa około 20 minut.
Wodór na morzu
Zasilanie wodorowe z powodzeniem sprawdza się także na morzu. Na rynku jachtowym Toyota weszła we współpracę z dwoma podmiotami. Firma EODev, której Toyota jest współwłaścicielem, wprowadziła do sprzedaży generator REXH2 przystosowany do pracy w wilgotnych warunkach na pokładzie. Podobny projekt Toyota zrealizowała wspólnie z norweską firmą Corvus.
Technologie ogniw paliwowych Toyoty mają zastosowanie także poza sektorem mobilności. EODev wykorzystuje je w swoich generatorach prądu z linii GEH2. W maju 2021 roku te urządzenia zapewniły zielony prąd dla zielonej iluminacji wieży Eiffla. Innym zastosowaniem technologii wodorowych Toyoty w energetyce są przenośne kartridże z wodorem. Pojemniki o długości 40 cm są podłączane do niewielkich generatorów prądu z ogniwami paliwowymi. Zawartość jednego kartridża wystarczy na zasilanie domowej kuchenki mikrofalowej przez 3-4 godziny.
Do korzystania z wodorowych kartridżów potrzebna będzie niewielka infrastruktura. Ta zapewni zasilanie np. podczas imprez plenerowych, wyjazdów czy przerw w dostawach prądu. Do komercyjnego użytku Toyota przygotuje zbiorniki o różnych wymiarach, aby zapewnić użytkownikom jak najszersze możliwości stosowania tej technologii.
Jest Mirai, będą kolejne modele
Aktualne technologie wodorowych ogniw paliwowych drugiej generacji zadebiutowała wraz z premierą drugiej odsłony modelu Mirai. Średniej wielkości sedan z bezemisyjnym napędem wodorowym jest oszczędniejszy i bardziej dynamiczny od poprzednika. Jego zasięg wzrósł o 30% czyli do 650 km. Model oferowany jest na europejskim rynku od 2021 roku. Toyota dostarczyła do obsługi tegorocznych Igrzysk 500 egzemplarzy tego auta, które dołączyły do już istniejącej floty 1000 Mirai jeżdżących po Paryżu w roli taksówek.
Mirai jest obecnie jedynym wodorowym samochodem Toyoty w Europie. Marka pracuje jednak nad kolejnym modelem z takim napędem – Hiluxem FCEV. Bezemisyjny terenowy pick-up o zasięgu około 600 km opracował brytyjski oddział firmy. Obecnie przechodzi finalną fazę testów oraz jest prezentowany potencjalnym klientom. Projekt zrealizowany specjalnie na europejski rynek wpisuje się w strategię Toyoty, która prowadzi do osiągnięcia neutralności klimatycznej poprzez oferowanie klientom pełnej gamy napędów dostosowanych do ich oczekiwań, przepisów oraz lokalnej infrastruktury.