czwartek, 18 września, 2025
Strona głównaAktualnościSystem Sweep – Toyota i Mazda magazynują energię

System Sweep – Toyota i Mazda magazynują energię

System Sweep już na testach uruchomionych przez Toyota Motor Corporation (TMC) oraz Mazda Motor Corporation (Mazda). Magazynowanie energii Sweep opiera się na nowoczesnej technologii, która pozwala w pełni wykorzystywać pojemność zużytych baterii. Ich moc czy stopień wyeksploatowania nie mają znaczenia, a to ogranicza straty energii i emisję CO2.

Toyota i Mazda rozwijają nowe technologie energetyczne, by w przyszłości wzmocnić konkurencyjność przemysłu. Firmy rozpoczęły rzeczywiste testy nowoczesnego ekosystemu baterii, integrując magazyny energii Toyoty z siecią energetyczną siedziby Mazdy. Infrastruktura energetyczna Mazdy w Hiroszimie została połączona z systemem Toyoty. Ten drugi wykorzystuje zużyte akumulatory samochodowe do inteligentnego zarządzania energią. To wieloskalowe rozwiązanie pozwala precyzyjnie monitorować stabilny i efektywny proces ładowania oraz rozładowywania baterii.

Drugie życie baterii samochodowych

Magazyny w technologii Sweep elastycznie stabilizują zapotrzebowanie na energię, zapobiegając jej marnowaniu. Rozwiązanie opracowane przez Toyota Motor Corporation pozwala korzystać ze zużytych baterii różnych typów, mocy i pojemności. Głównym źródłem ich pozyskania są samochody ze zelektryfikowanymi napędami.

W tym schemacie każda bateria, niezależnie od pochodzenia czy stopnia zużycia, może być wykorzystana w pełni. To zasługa inteligentnego systemu zarządzania rozładowywaniem akumulatorów połączonych szeregowo. System steruje przepływem energii z mikrosekundową precyzją. Pozwala to bezpośrednio pobierać prąd zmienny, bez konwersji na prąd stały. Eliminując potrzebę stosowania kondycjonera sieciowego (PCS) można zauważalnie ograniczyć straty energii przy konwersji prądu i obniżyć koszty działania instalacji. Pierwszy magazyn Sweep uruchomiono w 2022 roku w elektrociepłowni JERA Yokkaichi w prefekturze Mie, 30 km od Nagoi. Instalację o mocy 485 kW i pojemności 1260 kWh, zbudowano z odzyskanych baterii samochodowych. Podłączono ją do sieci Chubu Electric Power Grid. Jej zadaniem jest stabilizacja podaży i popytu, co oznacza, że pobiera energię w okresach niskiego zapotrzebowania i oddaje ją w godzinach szczytu.

Sweep zapewni niższą emisję i niższe koszty energii

W przyszłości instalacja ma regulować podaż i popyt na energię ze źródeł odnawialnych. Precyzyjny nadzór nad zapotrzebowaniem energetycznym, który jest niezależny od pogody i pory dnia, pozwoli obniżyć koszty funkcjonowania systemu energetycznego i przyspieszy osiągnięcie neutralności węglowej, redukując emisję CO2.

Badania Toyoty i Mazdy prowadzą do stabilnego pozyskiwania kluczowych surowców i budowy odpornego łańcucha dostaw. Celem jest wspieranie rozwoju ekosystemu baterii. To jeden z siedmiu strategicznych obszarów mobilności, nad którymi od wielu lat pracuje Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (JAMA).

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź