Rohlig SUUS Logistics umożliwia wykorzystanie biopaliwa HVO100 w swoich przewozach drogowych. Pilotaż potwierdził, że rozwiązanie to jest efektywne i pozwala na redukcję emisji CO₂. Mowa o obniżeniu o minimum 80% względem oleju napędowego B0, z uwzględnieniem całego cyklu życia produktu. Mówiąc wprost: od produkcji, przez transport, po spalanie. W realizacji projektu uczestniczy koncern UNIMOT.
– W SUUSie stawiamy na realne działania, które przekładają się na ograniczenie emisji w łańcuchach dostaw naszych klientów, przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności operacyjnej. To ważny element naszej strategii ESG. Dlatego w transporcie drogowym wdrożyliśmy możliwość wykorzystania biopaliwa HVO100, które może w 100% zastąpić tradycyjny olej napędowy. No i być stosowane w większości nowszych pojazdów ciężarowych. Nasz pilotaż potwierdził, że HVO pozwala ograniczyć emisję CO₂ o minimum 80% względem oleju napędowego B0 – mówi Fabian Szmurło, Domestic FTL Product Director w Rohlig SUUS Logistics.
SUUS i UNIMOT
HVO100 to syntetyczne biopaliwo drugiej generacji, produkowane z tłuszczów roślinnych i odpadów. Dostawcą paliwa w tej współpracy jest UNIMOT. To polski koncern multienergetyczny specjalizujący się w dystrybucji paliw, zarówno konwencjonalnych, jak i alternatywnych. Obecnie poziom redukcji emisyjności osiągany dzięki zastosowaniu paliwa HVO100 dostarczanego przez UNIMOT wynosi średnio 80-90%. Ostateczna wartość jest uzależniona od specyfiki danej partii.
Przewoźnik Mariusz Pastuszka mówi, że biopaliwo jest w obiegu m.in. w Czechach, na Słowacji czy w państwach skandynawskich.
Po przejechaniu 7300 km nie zauważyliśmy znaczących różnic w pracy silnika, komforcie jazdy ani spalaniu w porównaniu do tradycyjnego diesla, za to znacząco obniżyliśmy emisję realizowanych transportów. Planujemy kontynuację projektu – mówi Mariusz Pastuszka
Coraz bardziej eko
Wykorzystanie biopaliwa HVO100 w przewozach drogowych wpisuje się w strategię ESG SUUSa. Jednym z jej założeń jest tworzenie i wdrażanie rozwiązań wspierających klientów w zrównoważonym rozwoju, w tym w redukcji emisji wynikających z transportu i logistyki. To także realizacja celów dekarbonizacyjnych firmy, zatwierdzonych przez SBTi (Science Based Targets initiative). Operator rozwija inne inicjatywy ograniczające CO2 w łańcuchach dostaw. Prowadzi projekty z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek w przewozach całopojazdowych. Z kolei należąca do grupy kapitałowej spółka SUUS EXPERT realizuje dostawy ostatniej mili z wykorzystaniem elektrycznych samochodów. Firma konsekwentnie rozwija także usługi transportu intermodalnego. Ponadto posiada rozbudowaną sieć nowoczesnych centrów logistycznych z certyfikację BREEAM w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiadają one m.in. w panele fotowoltaiczne, oświetlenie LED oraz systemy monitorujące zużycie mediów.